مجلس از ابزار تقنینی و نظارتی خود برای فعال سازی دیپلماسی رسانهای استفاده کند

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمد رزمگاه، پژوهشگر دیپلماسی فرهنگی صبح دوشنبه در نشست علمی «وضعیت شناسی و تدوین نقشه راه دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران» گفت: دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از مؤلفههای قدرت نرم، نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی ایفا میکند.
دیپلماسی رسانهای ایران؛ چالش ها و ضرورت تحول
وی در این نشست که با مشارکت گروه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس صبح امروز در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان این که این دیپلماسی با چالشهایی از جمله غلبه نگاه امنیتی و رویکرد واکنشی به تحولات بینالمللی روبهرو است، افزود: قدرت ها و کشورهای رقیب، بهویژه ایالات متحده، با بهرهگیری از شبکهای گسترده از اندیشکدهها و مراکز پژوهشی، رویکردی دادهمحور در هدایت افکار عمومی جهانی اتخاذ کردهاند.
پژوهشگر دیپلماسی فرهنگی بیان داشت: این پژوهش در شش بخش ارائه شده است که در بخش اول، کلیات تحقیق؛ بخش دوم تعریف و مفاهیم و مبانی نظری؛ بخش سوم بررسی تجارب موفق دیپلماسی رسانه ای در گوشه و کنار جهان؛ بخش چهارم منظومه اندیشه ای امامین انقلاب درباره دیپلماسی رسانه ای؛ بخش پنجم یافته ها و بخش ششم نیز به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها پرداخته شده است.
وی افزود: هدف اصلی در این پژوهش، ارائه یک چهارچوب جامع برای استفاده موثر از ظرفیت رسانهها در راستای اهداف سیاست خارجی ایران است که با بررسی تجارب جهانی و دیدگاههای رهبران انقلاب در این زمینه به ارائه راهکارهای عملی و قابل اجرا پرداختیم.
نقشه راه دیپلماسی رسانهای ایران؛ از نظریه تا عمل
محمد رزمگاه ضعف در مدیریت و همراهسازی افکار عمومی بینالمللی را از جمله مشکلات ساختاری دیپلماسی رسانهای کشور عنوان و بیان کرد: تبلیغات منفی دشمنان تصویری نامطلوب از ایران در رسانههای غربی ایجاد کرده است که رویارویی با آن نیازمند تقویت قدرت نرم نظام، استفاده از راهبردهای اقناعی، مخاطبشناسی و شیوههای بهینه ارائه پیام است.
تحول در ساختار رسانهای؛ کلید موفقیت در دیپلماسی رسانهای
دکتر کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه به عنوان ناقد در این نشست با اشاره به ضرورت تجربه نگاری دیپلماسی رسانه های کشورها اظهار داشت: مهم ترین نکته برای موفقیت در این عرصه، تحول در ساختار رسانه ای و سیاست خارجی از نگاه دیپلماسی رسانه ای است.
وی افزود: امروز در حوزه ارتباطات بین المللی، دیپلماسی رسانه ای نداریم و در این حوزه کمبود جدی داشته و به لحاظ ساختاری هیچ آمادگی برای ایجاد دیپلماسی رسانه ای نداریم.
رئیس دانشکده دین و رسانه بیان داشت: دیپلماسی رسانه ای در دستگاه دیپلماسی بسیاری از کشورها، امری مهم و به رسمیت شناخته شده است و کشورهای بزرگ برای این مسئله اهمیت قائل بوده و از انجام هیچ حمایتی در این راستا دریغ نمی کنند.
وی تاکید کرد: برای موفقیت در عرصه دیپلماسی رسانه ای ابتدا باید ظرفیت رسانهها برای هدایت افکار عمومی جهانی به فعلیت برسد.
دکتر اکبری دامه داد: اگر دیپلماسی رسانه ای ذیل دیپلماسی عمومی دیده شود، دیپلماسی رسانه ای قربانی خواهد شد.
رییس دانشکده دین و رسانه با بیان اینکه ما نیاز به اندیشکده داریم گفت: در تجربه نگاری دیپلماسی رسانه ای بهتر است که دیپلماسی رسانه ای سایر کشورها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
وی در پایان با اشاره به زحمات نویسنده در نگارش «وضعیت شناسی و تدوین نقشه راه دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران: ابراز کرد: در این تحقیق زحمات بسیاری از سوی نویسنده کشیده شده و این کار توانست بخشی از نیاز ما را برای قانونگذاری در این عرصه جبران کند. باید تلاش کنیم راهکارهای ذکر شده در این پژوهش را عملیاتی کنیم.
چالشهای ساختاری و ارتباطی در دیپلماسی رسانهای ایران
همچنین دکتر علیرضا داودی کارشناس روابط بین الملل به عنوان ناقد در این نشست علمی، با اشاره به اهمیت فرم و ساختار پژوهش اظهار داشت: اگر فرم درستی در پژوهش ها نباشد، ارتباط گیری با مشکل روبه رو خواهد شد؛ هرچند بیشتر این نوع فرم ها جوابگوی نیازها نیستند.
وی افزود: این تحقیق از لحاظ محتوایی، جامع بوده و نویسنده در این تحقیق از منابع دست اولی استفاده کرده است. گرچه باید به صورت مصداقی، مسائل مطرح شده در این پایان نامه، تشریح می شد تا داده های کافی از میدان برای مخاطبان داده شود.
داوودی با بیان اینکه در این پژوهش سوالات زیادی طراحی شده اظهار داشت: به نظر می رسد که می بایستی یک پیوست تحلیلی در رابطه با مصاحبه های گرفته شد در این پژوهش آورده شود.