فرصت پلتفرم های خارجی برای تبلیغ دین

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سید عباس موسوی فعال انقلابی در حوزه فضای مجازی در نشست «بررسی تلقی روحانیت از انتظارات مردم از نهاد روحانیت» که روز چهارشنبه در خبرگزاری رسا و در چارچوب سلسله نشستهای علمی هویت طلبگی برگزار شد، بیان کرد: روحانیونی که در مساجد مختلف سخنرانی میکنند بیشتر مخاطبان منطقهای دارند؛ قبل از سخنرانی نیز معمولاً با مسئولین یا بزرگان آن منطقه مشورت میکنند تا مناسب با آداب و رسوم محلی صحبت کنند، اما در فضای مجازی مسئله کمی متفاوت است؛ این فضا فرامنطقهای و حتی فراملیتی است، در نتیجه روحانیون باید تغییراتی در شیوه ارائه خود ایجاد کنند.
این فعال انقلابی در حوزه فضای مجازی، گفت: وقتی وارد فضای مجازی میشویم باید زبان همان فضا را بشناسیم و ادامه دهیم، همانطور که پلتفرم هر فضا قواعد خودش را دارد اگر نتوانیم با آن هماهنگ شویم طبیعتاً از آن فضا کنار گذاشته خواهیم شد؛ بنابراین برای موفقیت در این عرصه باید بر اساس قواعد و زبان آن فضا صحبت کنیم و پیاممان را منتقل کنیم.
موسوی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از روحانیون در فضای داخلی مجازی محدود شدهاند؛ مانند پلتفرمهایی همچون ایتا، این نوع پلتفرمها بیشتر برای خودمان تعریف شده است، ما میان خودمان صحبت میکنیم به خودمان بهبهگویی میکنیم، اما فضای واقعی و خارجی جایی که نیاز به پاسخدهی و تعامل بیشتری دارد را کمتر در نظر میگیریم. سوالهای زیادی مطرح است و پاسخهای فراوانی باید تولید شود؛ اما این تنها با حضور فعالتر و مؤثرتر در فضای مجازی جهانی امکانپذیر است.
این فعال انقلابی در حوزه فضای مجازی، با بیان اینکه انتقال پیام باید به شکلی سازنده و بر اساس اصول ارتباطی مناسب اسلام انجام شود، گفت: توجه به جذابیت و نحوه تعامل با مخاطب نیز شرط اصلی تبلیغ مؤثر دین است.
وی اظهار کرد: طلاب و روحانیون باید حضور مؤثری در پلتفرمهای خارجی داشته باشند تا بتوانند تأثیرگذاری بیشتری در سطح بینالمللی ایجاد کنند. این حضور باید حسابشده و حرفهای باشد تا بهشکل مطلوب اهداف تبلیغ دین تحقق یابد.