۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۷۷۷۳۰
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (3)؛

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: اصلاح الگوی مصرف عقلانیت در رفتارها است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر ابعاد مختلف‌ الگوی مصرف به شکل نظام‌وار و ایجاد سامانه و نظام جامع اصلاح الگوی مصرف از سوی این پژوهشگاه ‌تأکید کرد.
حجت الاسلام علي اكبر رشاد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف که صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم ‌برگزار شد، گفت: ماهیت اصلاح الگوی مصرف به درستی مورد تأمل قرار نگرفته و مسأله اصلاح الگوی مصرف به معنای مجموعه ای از محدودیت ها و ممنوعیت ها تصور و تبیین شده است.

وی با بیان این‌که اصلاح الگوی مصرف عقلانیت در رفتارها است، خواستار شد: ابعاد مختلف مسأله الگوی مصرف به شکل نظام وار بررسی و یک سامانه و نظام جامع اصلاح الگوی مصرف از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نظام ارائه شود.

حجت الاسلام رشاد تصریح کرد: در اصلاح الگوی مصرف تنها عرصه درآمد و هزینه ملاک نیست؛ بلکه زهد ایجابی و زهد فعال با توجه به وجه اقتصادی الگوی مصرف مورد نظر است.

وی اظهار داشت: الگوی مصرف را ذات الاطراف و الابعاد معنی کنیم چرا که مقوله الگوی مصرف ذات الاطراف و ذووجوه بوده و مربوط به تمام استطاعت ها و استعدادهای معنوی و مادی بشری است که عدم توجه به آن یک نوع تحریف در میان مقوله اصلاح الگوی مصرف است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به فطرت و قوای فطری شگفت انگیز آدمی، با بیان این‌که مدیریت صحیح این استعدادها نوعی اصلاح الگوی مصرف است، خاطرنشان کرد: پرورش استعدادهای یک نسل اصلاح الگوی مصرف است که متأسفانه این سرمایه عملاً مغفول واقع شده، سرمایه را هدر داده و اسراف می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سرمایه های معنوی بسیاری در اختیار جامعه ایران است که جوامع مختلف فاقد آن هستند، از ایمان به عنوان این سرمایه عظیم نام برد و تصریح کرد: این سرمایه کارهای ناشدنی و محالی را ممکن می کند که از عهده هیچ قدرتی بر نمی آید، از این رو مدیریت ایمان مردم ضروری است.

حجت الاسلام رشاد در بخش دیگری از سخنان به تعطیلی حوزه های علمیه اشاره کرد و آن را از مصادیق اسراف نام برد و گفت: با بررسی اهمیت استفاده از وقت در حوزه های علمیه، خواهیم دید که تعطیلی های حوزه بر اساس هر مناسبتی، سبب شادی دشمنان اسلام می شود.

وی با بیان این‌که از مجموع 9 ماه ایام تحصیل، تنها 110 جلسه درسی برگزار می شود و تنها چند درصد از ظرفیت عظیم طلاب به صورت مفید مورد بهره برداری قرار می گیرد، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت عظیم طلاب با ابداع روش های مختلف ضروری است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ظرفیت های عظیم صدا و سیما در این‌باره اشاره کرد و با بیان این‌که صدا و سیما این ظرفیت های عظیم را به هدر می دهد، ابراز داشت: در هر چند تصویر از برخی فیلم ها و سریال هایی که از رسانه ها پخش می شود یک تصویر منفی وجود دارد که در ضمیر ناخودآگاه افراد تأثیر می گذارد؛ از این رو صدا و سیما بایستی مراقب پخش این‌گونه فیلم ها باشد. /920/پ201/س

ارسال نظرات