۲ ایرباس هما ۴۶ میلیون دلار خریداری شد

یک روز پس از رونمایی 2 فروند هواپیمای ایرباس توسط ایرانایر، یک رسانه در خبری مدعی شد در دولت شهید رئیسی، هر یک از این هواپیماها به قیمت 116 میلیون دلار خریداری شدهاند؛ ادعایی که با توجه به جزئیات فنی و اطلاعات رسمی، از اساس نادرست و فاقد پشتوانه دقیق است.
توجه به نکات زیر، نادرستی این ادعا را به روشنی نشان میدهد:
1ـ خرید انجامشده شامل دو فروند هواپیمای ایرباس 330-200 ساخت سال 2012 میلادی به همراه چهار دستگاه موتور اضافه، مجموعاً به مبلغی حدود 106 میلیون دلار بوده است. بنابراین، ادعا مبنی بر خرید تنها دو فروند هواپیما و آن هم هرکدام به قیمت 116 میلیون دلار، نادرست و خلاف واقع است.
2ـ طبق بررسیهای انجام شده، قیمت هر موتور این هواپیماها بین 10 تا 45 میلیون دلار متغیر است. با در نظر گرفتن قیمت حداقلی 15 میلیون دلار برای هر موتور، مجموع بهای چهار موتور اضافه بالغ بر 60 میلیون دلار میشود. این مبلغ از کل مبلغ 106 میلیون دلار کسر میگردد.
3ـ با کسر 60 میلیون دلار مربوط به موتورها از مبلغ کل، 46 میلیون دلار باقی میماند که به دو فروند هواپیما اختصاص دارد. طبق بررسیها، قیمت هر فروند هواپیمای ایرباس 330-200 تولید سال 2012، بسته به تعداد سایکل (چرخه پرواز)، بین 25 تا 40 میلیون دلار متغیر است. بنابراین، مبلغ 46 میلیون دلار برای دو فروند هواپیما (هرکدام حدود 23 میلیون دلار) کاملاً منطقی و منطبق با واقعیت است. لازم به ذکر است قیمت نوع نو این هواپیماها طبق اعلام رسمی سایت ایرباس، بیش از 238 میلیون دلار است.
4ـ تمامی مبالغ یادشده بدون احتساب هزینههای ناشی از تحریمهای بانکی و صنعت هوایی کشور بیان شدهاند. هزینههایی نظیر نقل و انتقال پول، آمادهسازی هواپیماها و تحویل نهایی آنها در خاک ایران، به صورت شفاف درصدهای قابلتوجهی به قیمت تمامشده میافزاید. با این حال، با تدابیر اتخاذشده در دولت سیزدهم، هیچگونه انحرافی از قیمت نهایی در این خرید مشاهده نمیشود.
5ـ وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم، ضمن پذیرش دیرهنگام ضرورت این اقدام، روز شنبه سوم خرداد 1404 در مراسم افتتاح پروژههای راه و شهرسازی، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و در حضور ریاست محترم جمهوری و وزیر راه، چندین بار از واردات این دو فروند هواپیمای پهنپیکر توسط شرکت هواپیمایی هما تقدیر به عمل آورد.
بنابراین، این فرآیند به طور کامل مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم قرار گرفته و اگر چنین نبود، از آن به عنوان مهمترین دستاورد حوزه هوایی در این دولت و در حضور رئیسجمهور نام برده نمیشد.