۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۷۸۲۵۲۰

هم‌اندیشی «الزامات تبلیغ بین‌المللی در اربعین» / ورود مبلغان اربعین به مباحث سیاسی داخلی عراق ممنوع

هم‌اندیشی «الزامات تبلیغ بین‌المللی در اربعین» / ورود مبلغان اربعین به مباحث سیاسی داخلی عراق ممنوع
نشست هم‌اندیشی با موضوع «الزامات تبلیغ بین‌المللی در اربعین» با حضور جمعی از اساتید و مبلغان بین‌الملل در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.
 

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی با موضوع «الزامات تبلیغ بین‌المللی در اربعین» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رستمی مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه و جمعی از مبلغان، اساتید و مسئولان حوزه در سالن جلسات آیت‌الله حائری (ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

این نشست به همت معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه برگزار گردید و محور اصلی آن بررسی راهکارهای تقویت فعالیت‌های تبلیغی در عرصه بین‌الملل با محوریت اربعین حسینی بود.

در ابتدای نشست، حجت‌الاسلام صادقی از مبلغان بین‌الملل ضمن تأکید بر پرهیز از ورود به مسائل سیاسی داخلی کشورهای میزبان، گفت: ورود مبلغان اربعین به مباحث سیاسی داخلی عراق باید ممنوع باشد. همان‌طور که ما نمی‌پذیریم دیگران در سیاست داخلی ما دخالت کنند، عراقی‌ها نیز چنین دیدگاهی دارند.

وی افزود: می‌توان موضوعات سیاسی را به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول مسائل داخلی عراق و دسته دوم موضوعات سیاسی مورد وفاق مانند غزه، حزب‌الله و جبهه مقاومت. سه شاخصه اساسی که در تبلیغ باید مد نظر قرار گیرد، موقعیت مکانی کشور عراق، مناسبت اربعین و ویژگی‌های مبلغان است.

حجت الاسلام صادقی تأکید کرد: روحانیت در نگاه عمومی مردم عراق جایگاه ویژه‌ای دارد و این می‌تواند فرصتی برای ما باشد. مبلغان می‌توانند به سه صورت در این عرصه حضور یابند: فعالیت میدانی و مردمی، بهره‌گیری از روش‌های نوین تبلیغی و حضور بدون تشریفات در خدمت‌رسانی. همچنین، نباید از فعالیت‌های رسانه‌ای غافل بود؛ زیرا این اقدامات می‌تواند به بازتاب بین‌المللی حرکت اربعین کمک کند.

در ادامه، حجت‌الاسلام کلاته از مؤسسه امیربیان با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: مبلغان باید روش‌های تهاجمی به‌کار گیرند؛ انقلاب اسلامی تمدن غرب را کنار زده و در حال تمدن‌سازی است، اما ما هنوز در موضع انفعال هستیم. مجموعه امیربیان آمادگی دارد تیم‌های پژوهشی برای تولید سخنرانی و محتوای تبلیغی به زبان‌های مختلف فراهم کند. محتوای تبلیغی باید تهاجمی، آموزشی و مبتنی بر فرمایشات رهبر انقلاب باشد.

حجت‌الاسلام دبیری‌زاده، معاون بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان نیز در سخنانی اظهار داشت: در خوزستان تلاش کردیم مبلغان بین‌الملل را احصا و میان آنان انسجام ایجاد کنیم. تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از مبلغان مسلط به زبان‌ شناسایی شده‌اند. همچنین در ماه رمضان ۱۶۰ مبلغ در هفت استان شناسایی و تکریم شدند. باید مبلغان از نظر فکری تغذیه شوند تا پاسخگوی شبهات و مسائل روز باشند.

وی افزود: در تبلیغ اربعین باید ارزیابی کنیم که پس از پایان آن، مبلغان چه اثراتی داشته‌اند. همچنین لازم است شبهات جمع‌آوری شود تا مبلغان انقلابی و جبهه‌ای دچار انفعال نشوند. ما باید از شهیدان مقاومت در فضای اربعین یاد کنیم و رویکرد ما باید ایجابی و سلبی توأمان باشد.

در بخش دیگری از نشست، حجت‌الاسلام فتحعلی‌زاده مدیر تبلیغ تخصصی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: جنس تبلیغ در اربعین متفاوت است و باید این تفاوت را به عنوان یک اصل پذیرفت. باید از تجربیات گذشته استفاده کرد و نقاط قوت و ضعف را شناسایی نمود. در معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در نیمه شعبان، کل فعالیت‌ها به تصویر کشیده شد؛ همین الگو می‌تواند در اربعین نیز اجرا شود.

وی با اشاره به پرهیز از طرح مباحث فرقه‌ای گفت: مباحث تخصصی فرقه‌ای نباید در اربعین مطرح شود، زیرا ممکن است آسیب‌زا باشد. سال گذشته ۹۰۰ مبلغ ثبت‌نام کردند که ۷۰۰ نفر از آنان در دوره‌های آموزشی شرکت نمودند و ۲۲۰ نفر اعزام شدند. امسال نیز آمادگی برای آموزش و اعزام ۵۰۰ مبلغ را داریم.

حجت‌الاسلام ماهان از مبلغان با اشاره به اهمیت تبلیغ بین‌الملل گفت: با توجه به اهمیت تبلیغ بین‌الملل، میز گفت‌وگوهای مستمر در طول سال تشکیل شود. هنر مبلغ آن است که بتواند گره‌های ذهنی مخاطب را در گفت‌وگوهای چهره به چهره باز کند. نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم.

وی همچنین گفت: مبلغان زبان‌دان باید رتبه‌بندی شوند تا نخبگان به مناطق خاص اعزام شوند. این فرآیند باید در طول سال انجام شود و برای مبلغان بین‌الملل سرمایه‌گذاری آموزشی، به‌ویژه در زمینه زبان عربی صورت گیرد. سرگروه‌ها نیز باید چند روز پیش از اربعین به محل اعزام سفر کرده و شرایط را ارزیابی کنند تا هر مبلغ در مکان مناسب قرار گیرد.

این نشست با هدف تبیین راهبردهای مؤثر تبلیغ در ایام اربعین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی حوزه علمیه برگزار شد.

ارسال نظرات