پایداری ۹۰ درصدی دفاتر پستی در سراسر کشور / بازگشت ۷۰۰ مرسوله بینالمللی به دلیل لغو پروازها

علیاکبر خانی با اشاره به اقدامات صورتگرفته در حوزه مدیریت بحران، اظهار کرد: از ابتدای بروز شرایط بحرانی در کشور، تاکنون 7 جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور مدیرعامل، تمامی مدیران ستادی و اعضای کمیته پدافند غیرعامل برگزار شده است.
وی گفت: در راستای ارزیابی میدانی شرایط خدمترسانی، بازدیدهای متعددی توسط مدیرعامل از واحدهای اجرایی صورت گرفته که نتایج مؤثری در تصمیمگیریهای ستاد داشته است.
وی افزود: در این دوره، علیرغم چالشهای موجود، شاهد پایداری 90 درصدی در حضور کارکنان در سراسر کشور بودیم که نتیجه آن فعال بودن تمامی دفاتر پستی و استمرار خدمترسانی به مردم بوده است.
دبیر ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پست ادامه داد: با هدف افزایش آمادگی مدیران در مواجهه با شرایط بحرانی و جنگی، دوره آموزشی تخصصی با عنوان "برنامهریزی و اقدام در بحران" برای مدیران ارشد، روسای میانی و پایه برگزار شد.
خانی با اشاره به اقدامات زیرساختی انجامشده گفت: پشتیبانگیری کامل از سورس سامانههای نرمافزاری و بانکهای اطلاعاتی صورت گرفت تا در صورت بروز اختلال یا حمله سایبری، امکان بازگشت و تداوم خدمات فراهم باشد.
وی همچنین از «طراحی و پیادهسازی نرمافزار تحت ویندوز برای قبول مرسولات پستی» خبر داد و گفت: این نرمافزار قابلیت ارائه خدمات آفلاین در زمان قطع ارتباط با سامانههای مرکزی را دارد و میتواند از توقف فرآیندهای پستی جلوگیری کند.
خانی افزود: برای مرسولاتی که در باجههای تحویل دپو شده بودند، سازوکاری طراحی شد تا این مرسولات با توجه به شرایط، به آدرسهای جدید گیرندگان ارسال شوند.
دبیر ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پست ادامه داد: پایش روزانه وضعیت واحدهای پستی سراسر کشور از نظر پایداری شبکه و سطح ارائه خدمات بهصورت مستمر انجام شد تا خللی در ارائه خدمت به شهروندان ایجاد نشود.
وی گفت: در حوزه خدمات مشتریان نیز اقدامات موثری انجام شده است؛ سامانه مرکز تماس امور مشتریان ارتقاء یافت و چهار مرکز تماس استانی به مرکز تماس اصلی در تهران متصل شد. به این ترتیب سامانه 193 توانست به صورت یکپارچه پاسخگوی تمامی تماسهای مردمی و پیگیریها باشد.
خانی با اشاره به تعامل با بخش خصوصی افزود: یک جلسه هماندیشی با حضور فعالان حوزه تجارت الکترونیک، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان، فعالان صنعت پست و خردهفروشی با حضور مدیرعامل برگزار شد که طی آن مشکلات و چالشهای بوجود آمده در دوره بحران بررسی و احصا شد.
وی ادامه داد: در نتیجه هماهنگی با یکی از شرکتهای دانشبنیان عرضه کننده صندوقهای هوشمند مرسولات پستی (لاکر) در دستور کار قرار گرفت و هزینه رزرو این صندوقها بهصورت رایگان برای مدت یک ماه ارائه شد.
اقدامات در حوزه بینالملل
خانی در خصوص اقدامات صورتگرفته در حوزه بینالملل نیز گفت: با توجه به شرایط خاص کشور، موضوع عدم پذیرش مرسولات پستی به مقصد ایران از سوی برخی کشورها به اطلاع اتحادیه جهانی پست رسید و در این زمینه هماهنگیهای لازم صورت گرفت.
دبیر ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پست افزود: قریب به 700 مرسوله پستی که به مقصد خارج از کشور ارسال شده بودند، به دلیل لغو پروازها، امکان انتقال پیدا نکردند و به فرستندگان عودت داده شدند.
وی در پایان تأکید کرد: شرکت ملی پست با همکاری مجموعه ستاد، مدیران، کارکنان و نهادهای مرتبط، در تلاش است تا حتی در سختترین شرایط نیز وقفهای در خدمترسانی به مردم ایجاد نشود و پایداری شبکه، حفاظت از دادهها، رضایت مشتریان و توسعه خدمات همچنان در اولویت قرار دارد.