مشاور استاندار مازندران در امور روحانیت:
تنوع در قالبهای تبلیغ احکام دینی ضروری است
خبرگزاری رسا ـ مشاور استاندار مازندران در امور روحانیت توجه به فعالیتهای دینی و فرهنگی در سال جدید را ضروری دانست و گفت: تبلیغ احکام دینی در سال همت و کارمضاعف باید جدیتر دنبال شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مشاور استاندار مازندران در امور روحانیت، صبح امروز در نخستین جلسه آموزشی طرح تربیت خطیب که با موضوع آئین سخنوری در اداره تبلیغات اسلامی ساری برگزار شد، تبلیغ احکام دین مبین اسلام در سطوح مختلف جامعه را یکی از وظایف مهم مبلغان دینی عنوان کرد و گفت: مبلغان در شرایط فعلی جامعه از وظیفه سنگین تری نسبت به گذشته بر عهده دارند.
وی با اشاره به عملکرد مبلغان دینی در سال های گذشته افزود: اگر امروز می بینیم احکام اسلامی در سطوح مختلف جامعه فرهنگی گسترش یافت، به دلیل فعالیت گسترده مبلغان دینی در شهر و روستا بوده است.
مشاور استاندار مازندران در امور روحانیت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه گذاری کلان غرب برای ضربه زده به هویت دینی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز دیگر تبلیغ احکام دینی با رویکرد سنتی پاسخگوی نیاز جامعه جوان نیست.
وی با تأکید بر اینکه امروز ما نیازمند یک تحول اساسی در رویکرد تبلیغی جامعه دینی هستیم، گفت: سال همت مضاعف و کار مضاعف فرصت مناسبی برای ایجاد تحولی اساسی در نوع تبلیغ دینی است.
حجت الاسلام با تأکید براینکه یک خطیب توانا باید افزون بر اطلاعات تخصصی در حوزه دین از معلومات عمومی بسیار بالایی برخوردار باشد، خاطر نشان کرد: امروز مبلغان دینی باید با رویکرد جدید و بهروزتری تبلیغ احکام دینی را پیگیری کنند.
وی در ادامه به برخی مباحث تخصصی پیرامون فن خطابه اشاره کرد و ادامه داد: سخنوری فن اقناع و ترغیب است به وسیله سخن، و غرض از آن بهدست آمدن ایندو نتیجه است پس باید گفت موضوع علم سخنوری چیزی است که بهوسیله آن غرض از سخنــوری حاصل میشود.
مشاور استاندار مازنردان در امور روحانیت سخنرانی را انتقال عقاید و آرای علمی و دینی به مخاطب دانست و افزود: سخنوری یکی از فنون ادبی است و با سخنگفتن عادی و محاوره تفاوت دارد.
وی ادامه داد: یک خطیب توانا باید توجه داشته باشد که در سخنوری گوینده باید از چه اصول و قواعدی پیروی کند و کلام را به چه ترتیبی بگوید که افزون بر رساندن مقصود، شنونده را به درک آن علاقهمند سازد و او را آماده پذیرش سخن خود کند؛ البته نخستین کار هر سخنران تأثیر نهادن در قلب و روح شنونده، برای بر آوردنمقصود خاصی و دیگری آگاهی از تکنیکهایی که برای گذاشتن چنین تأثیری لازم است./950/پ202/س
ارسال نظرات