۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۷۹۱۱۲۸

پایان پویش خلاقانه خبرگزاری رسا/ کاربران با شبیه‌سازی نقشه‌های دشمن، وحدت اسلامی را تقویت کردند

پایان پویش خلاقانه خبرگزاری رسا/ کاربران با شبیه‌سازی نقشه‌های دشمن، وحدت اسلامی را تقویت کردند
پویش فکری-تحلیلی «اگر افسر اطلاعاتی دشمن بودید، چطور در هفته وحدت تفرقه می‌انداختید؟» در راستای تقویت بصیرت و وحدت جامعه اسلامی از سوی خبرگزاری رسا برگزار و نتایج آن اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پویش «اگر افسر اطلاعاتی دشمن بودید، چطور در هفته وحدت تفرقه می‌انداختید» همچون شمشیری دو لبه که هم نقشه‌های پنهان دشمن را افشا می‌کند و هم هوشیاری جامعه را همچون سپری محکم در برابر توطئه‌ها افزایش می‌دهد، با هدف شناخت عمیق‌تر ترفندهای تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام طراحی شده بود.

شرکت‌کنندگان با پاسخ به سوالاتی نظیر «چگونه زبانه اختلاف را شعله‌ور می‌کردید؟»، «هدف نهایی شما چه بود؟»، «چه شخص یا گروهی را استخدام می‌کردید؟» و «چگونه رد پای خود را پاک می‌کردید؟» سناریوهایی خلاقانه ارائه دادند که عمدتاً بر بهره‌برداری از فضای مجازی، تحریف تاریخ مذهبی، و تحریک تعصبات جاهلانه تمرکز داشتند. 

هدف اصلی پویش، همانند واکسنی پیشگیرانه علیه ویروس تفرقه، تقویت وحدت امت اسلامی بود. همچنین هدف دیگر از برگزاری این پویش، ارتقای سطح آگاهی و بصیرت جامعه نسبت به دسیسه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان بود تا از این طریق، ضمن شناخت نقشه‌های خصمانه، زمینه‌های تحکیم همدلی و وحدت در میان مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

ارسال صدها پیام به پویش/ نمونه ای از مهم ترین پیام ها

بر اساس این گزارش، در این پویش که صدها پیام از سراسر کشور دریافت شد، کاربران با زبانی واقع‌بینانه و گاه طنزآمیز، به شبیه‌سازی نقش یک افسر اطلاعاتی بیگانه پرداختند.

برای نمونه، عبدالله محمدی نوشت: "از دیدگاه یک افسر جاسوسی دشمن برای تفرقه در ایران دقیقا همان کاری را باید انجام داد که هاشمی و روحانی و ظریف در سالیان گذشته انجام داده اند." در حالی که کاربری با آیدی یا۱۴معصوم تأکید کرد: "بین شیعیان و سنی ها اختلاف میانداختم. هیچ تفرقه ای بدتر از تفرقه انداختن میان شیعه و سنی نیست زیرا مقام معظم رهبری خیلی به این مسئله تاکید کردند."

الهام مختاری از استان فارس افزود: "با پخش و گسترش برخی برنامه های تفرقه افکن همچون عید الزهراها که برخی بچه های هیتی در جای نرم سرد بدون دغدغه برگزار می کنند و لذت می برند کینه اهل سنت نسبت به شیعه را افزایش میدادم و میگفتم ماهیت همه شیعیان این گونه است و آتش تفرقه شعله ور می کردم."

زینب وافی نیز پیشنهاد داد: "بین سست ایمانهای پول دوست و پول نیاز، پول پخش میکردم تا با تحریک شیعه های سست ایمان دیگر، جشنهای خانگی تفرقه افکن را به خیابانها بکشند و خوشحالی کنند و شربت و شیرینی پخش کنند تا خون برداران اهل تسنن از این کارها به جوش بیاید."

کاربری با آیدی خدایا شکرت در پاسخی ساده اما عمیق نوشت: "اختلاف‌ها و تفاوت‌های مذهبی را بزرگ نشان می‌دادم و با پخش حرف‌های اشتباه و نادرست در شبکه‌های مجازی یا راه انداختن بحث‌های جنجالی، مردم را علیه هم می‌شوراندم. افراد یا گروه‌هایی را که زودجوش و تندرو هستند، به کار می‌گرفتم تا بیشتر اختلاف و دعوا راه بیندازند." 

حسن شیخی نیز اشاره کرد: "با برگزاری و مدیریت مراسمات شادی که باعث توهین به مقدسات عزیزان اهل سنت می‌شود به این هدف می‌رسیدم، هیچ چیز مثل توهین به اعتقادات باعث عدم وحدت نمی‌شود."

رشید امانی بابادی ایده‌ای متفاوت ارائه داد: "خودم را به عنوان فردی انقلابی معرفی کرده و مدتی پست های موافق و کلیپ های حضرت آقا را ترویج و پخش میکردم و در لابلای آن مواضع سیاسی تندی نسبت به بچه انقلابی‌ها می‌گرفتم و در عین حال بین طرفداران احزاب مختلف بحث و جدال بر سر اصول راه می‌انداختم." 

زهرا زارعی با فهرستی از ترفندها نوشت: "تحریف مفاهیم دینی، انتشار مطالب شبهه‌برانگیز درباره شخصیت‌های مقدس با هدف تحریک احساسات مذهبی؛ تولید محتواهای جعلی ساخت کلیپ‌ها یا پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که به‌ظاهر از طرف یکی از مذاهب منتشر شده‌اند و به دیگری توهین می‌کنند."

فاطمه بخشایش در قالب داستانی نوشت: "من یک افسر اطلاعاتی بیگانه هستم مأموریتم روشن است ایجاد تفرقه میان مسلمانان، درست در زمانی که باید به هم نزدیک‌تر شوند هفته وحدت. در جلسات محرمانه به رؤسایم می‌گویم برای شکست دادن مسلمانان نیازی به توپ و تانک نیست کافی است آن‌ها را به جان هم بیندازیم." زهرا بخشایش سناریوهایی مانند "تفرقه رسانه‌ای"، "تفرقه اقتصادی" و "تفرقه دینی مذهبی" را توصیف کرد.

ملیحه بخشایش تأکید کرد: "در هفته وحدت، به جای اینکه مسلمانان شادی و همدلی داشته باشند، تلاش می‌کردم آن‌ها را گرفتار بحث و جدال کنم برای این کار، اختلاف‌های تاریخی و مذهبی را پررنگ می‌ساختم."

پایان پویش خلاقانه خبرگزاری رسا/ کاربران با شبیه‌سازی نقشه‌های دشمن، وحدت اسلامی را تقویت کردند

رز با تمرکز بر تحلیل جامعه نوشت: "اولین قدم این بود که جامعه و مردم را دقیق شناسایی کنم و نقاط آسیب‌پذیر و حساسیت‌های موجود بین گروه‌های مختلف مسلمانان را شناسایی میکردم واختلافات تاریخی و فکری گذشته ی بین فرقه‌ها و مذاهب مختلف را در نظر گرفته و برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کردم."

آمنه چگینی پیشنهاد داد: "در این ایام اقشار مذهبی شروع به انتشار گسترده احادیث معتبر و غیر معتبر در مورد رد خلفا و حقانیت امام علی در کانالها و گروه‌های مذهبی کنن و اقدام به تشجیع و تشویق به لعن کنن." ولایی نوشت: "با افرادی که مدام درهرجا اظهار نارضایتی می‌کنند طرح دوستی می‌ریختم با آنها اظهار همدردی وهم فکری می‌کردم."

مهسا واعظی افزود: "با دامن زدن به تعصب‌های مذهبی و اختلاف‌های تاریخی، تلاش می‌کردم بر مشترکات چشم ببندم و فقط روی نقاط اختلافی تمرکز کنم." 

فرزانه بساقی در تیترهای کوتاه نوشت: "اگر افسر اطلاعاتی دشمن بودم، با انتشار شایعات هدفمند و تحریف واقعیت‌ها در فضای مجازی، سعی می‌کردم شکاف‌های تاریخی و فرهنگی میان گروه‌های مسلمان را بزرگ کنم."

فاطمه کمانکش مشابه نوشت: "با برجسته کردن سوءتفاهم‌ها و کوچک‌ترین اختلافات بین مسلمانان، تلاش می‌کردم اعتماد و همدلی آنها را در هفته وحدت خدشه‌دار کنم."

محمد نهی بر جهالت تأکید کرد: "همیشه روی جهالت و عدم بصیرت مذهبی و همچنین تعصبات کورکورانه و افراطی میشه حساب باز کرد." محمد تقی با تحلیل عوامل تفرقه مانند "عدم تفاهم و سوءتفاهم"، "تعصبات و پیش‌داوری‌ها" و "تبعیض" نوشت.

ریحانه نهی در نقش توریست نوشت: "بعنوان توریست به یک شهر سنی نشین میرفتم و میگفتم چطور بین شیعه و سنی برابری وجود داره." دیناغلامی افزود: "با پخش شایعات نادرست و تحریف اخبار مذهبی، اختلافات جزئی را بزرگ‌نمایی می‌کردم."

کیاناغلامی با تحلیل دقیق نوشت: "ابتدا شبکه‌های داخلی و روابط گروه‌های مختلف مسلمان را تحلیل می‌کردم تا نقاط ضعف و سوءتفاهم‌های پنهان را شناسایی کنم."

فاطمه بلاغی تأکید کرد: "نقاب دوست‌دار اسلام به چهره می‌زدم ابتدا در شبکه‌های اجتماعی، با چند حساب جعلی، خود را شیعه‌ی غیور یا سنیِ متعصب معرفی می‌کردم."

محمد طاها صفری پیشنهاد داد: "برای شعله ور کردن آتش اختلاف به سنی اول در فضای مجازی به این کار می‌پرداختم و به سلبریتی‌ها و محبوب‌های یوتیوب و اینستاگرام پول می دادم" 

محمدرضا حیدری نوشت: "با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف، موضوعات حساس و اختلاف‌برانگیز میان مذاهب اسلامی را برجسته و بزرگنمایی می‌کردم."

زینب قربانی بر جنگ نرم تمرکز کرد: "راهش این است که اخلاق و خانواده را هدف بگیره، با ترویج بی‌حیایی، باید جامعه را از درون خالی کنن." محمد احمدنیا نوشت: "اختلافات کوچک و تاریخی میان مذاهب را بزرگ می‌کردم."

محمدهادی سمتی بر معیشت تأکید کرد: "برای اینکه همدلی و وحدت را از یک جامعه بگیرم رو نقطه ضعف آنها دست می‌گذاشتم مثلاً معیشت."

فاطمه علی بابائی افزود: "با بزرگ‌نمایی اختلافات مذهبی و برجسته کردن تفاوت‌های کوچک اعتقادی، زبانه اختلاف را شعله‌ور کنم." بهزاد غلامی نوشت: "هرگز به‌صورت مستقیم شعار اختلاف سر نمی‌دادم چون فوراً لو می‌رفتم زیرکانه‌ترین روش من این بود که با ابزار رسانه و شبکه‌های اجتماعی، به‌ظاهر مدافع مذهب شوم."

𝓰𝓱𝓸𝓵𝓪𝓶𝓲 با جزئیات ابزارها نوشت: "تولید و انتشار محتوای گمراه‌کننده انتشار اخبار جعلی، تحریف شده یا گزینشی که به تاریخ، عقاید یا شخصیت‌های مورد احترام طرف مقابل توهین می‌کند." منتظر پیشنهاد داد: "بهترین و راحت ترین کار استفاده از مداحان جویای نام است."

فاطمه قاسم نژاد نوشت: "تفاوتها را پررنگ و مشترکات را کمرنگ می‌کردم." نصرت عباسی زاده ایلام افزود: "شعله‌ور کردن اختلافات مذهبی میان مسلمانان، بویژه بین شیعه و سنی، به وسیله بزرگ‌نمایی تفاوت‌ها و سوء تفاهمات تاریخی و فقهی."

زهرا نهی نوشت: "از افراد متعصب مذاهب شیعه و سنی میشه استفاده کرد."

فاطمه نکوئی نوشت: "از ماها قبل از طریق افراد جوای کار افرادی که مشکل معیشت دارند اونا را شستشوی مغزی می دادم."

حسنا فدائی اردستانی در نقش کودک نوشت: "اگر من افسراطلاعاتی دشمن بودم ابتدا به صورت آبدارچی خودم را در مراکز حساس جا میدادم."

منیژه چاروسه بر ابزارهای رسانه‌ای تأکید کرد. عسل حاجیان نوشت: "چند نفر را بین مسلمانانی که جشن عیدالزهرا میگیرند ولعن بر سنی ها میفرستند میگذاشتم." مهری صادقی افزود: "راه تفرقه و اختلاف بدبین کردن دو مذهب شیعه و سنی نسبت به هم با برگزاری مراسم برعلیه مذهب دیگر.

ملیحه سعیدی مفرد نوشت: "ایجاد ناامیدی در مردم بخصوص از طریق شبکه های مجازی بود." دلخوری‌های شیعیان و سنی‌ها نیز در برخی پاسخ‌ها تحلیل شد، مانند تبعیض، محدودیت‌های مذهبی و خشونت فرقه‌ای.

اکرم عبدالملکی نوشت: "تصور یک لحظه افسر اطلاعاتی دشمن بودن و خیانت کردن به این آب وخاک که چندین هزار خون پاک وسرخ برای اقتدارش ریخته شده برای حقیر که ناممکن وبی نهایت دشوار است." عماد افزود: "در فضای مجازی گروه‌هایی را با ظاهر مذهبی اما با نیت اختلاف‌افکنی فعال می‌کردم."

وحید نستوهی نوشت: "با انتشار اخبار جعلی و تحریک احساسات قومی و مذهبی از فضای مجازی استفاده می‌کردم." فاطمه معصومه مجاهد و دیگران بر دلخوری‌های متقابل تمرکز کردند.

فاطمه صادقی نوشت: "با ترویج تفرقه مانند انتشار تصویر قرمز به نشانه خوشحالی از قتل خلیفه دوم به تفرقه دامن میزدم." ملیحه خجسته و سید محمد حسین صفوی بر پیروی از رهبری تأکید کردند.

فاطمه سادات صفوی نوشت: "با تفرقه انداختن بین هیئت ها بدنبال اختلاف افکنی هستند." زهرا قربانی بر بی‌حجابی تمرکز کرد: "زبان اختلاف را با رو در رو کردن بی حجاب و با حجاب باهم و دشنام دادن و احساساتی کردن این قشر."

فاطمه سادات مهدوی نوشت: "وحدت، نگین درخشان امت اسلامی است." امیرحسین شعبانی افزود: "بیشتر هفته وحدت و هدف نام گذاری و تاریخچه آن را سانسور می کردم."

در نهایت، این پویش نشان داد که آگاهی از ترفندهای دشمن، کلیدی‌ترین ابزار برای حفظ وحدت است و امیدواریم که برگزاری چنین پویش‌هایی بتواند در راستای افزایش هوشمندی و آمادگی جامعه در برابر توطئه‌های دشمنان مؤثر واقع شود و گامی در جهت استحکام بخشیدن به پایه‌های وحدت و همدلی باشد.

اسامی برگزیدگان پویش

قرعه‌کشی این مرحله از پویش انجام شده و اسامی ده نفر از برندگان خوش‌شانس به شرح زیر است:

طیبه سادات میرجعفری، محمد محمد رضایی، ملیحه خجسته، سرکار خانم ملکا، فاطمه سادات مهدوی، سعید نصراللهی نسب، سرکار خانم معصومی، رضا عبدل علیپور، امیر حسین شعبانی و زهرا قربانی.

جوایز این عزیزان در هفته جاری برای آنها ارسال خواهد شد.

ارسال نظرات