افتتاح طرح «کوثر» با هدف تحکیم بنیان خانواده / تمرکز بر آموزش خانوادههای طلاب

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسنینژاد مدیر مشاوره و امور خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه در آیین افتتاحیه مجازی طرح کوثر ویژه خانوادههای طلاب حوزههای علمیه، بیان کرد: خانواده به عنوان کانون انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد.
وی همچنین با اشاره به روز همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی افزود: ملت مظلوم فلسطین در شرایط دشوار و دردناک قرار دارند و یکی از شریرترین رژیمهای جهان هر روز آنان را مورد هجمه قرار میدهد. اخبار تأسفبار از شهادت و مجروحیت زنان و کودکان فلسطینی دل هر انسان آزادهای را به درد میآورد. از خداوند تبارک و تعالی مسئلت داریم هرچه سریعتر این ظلم و مصیبت را از سر مردم فلسطین و امت اسلام برطرف کند.
حجتالاسلام حسنینژاد در ادامه سخنان خود به تبیین حدیثی از پیامبر اعظم(ص) پرداخت و گفت: در حدیثی نبوی آمده است که خداوند متعال مؤمن، همسر مؤمن، فرزند مؤمن و خانواده مؤمن را دوست دارد و محبوبترین حالت نزد پروردگار، آن است که ببیند خانوادهای مؤمن در کنار یک سفره گرد آمدهاند. در این لحظه، خداوند پیش از آنکه آنان از سفره برخیزند، گناهانشان را میآمرزد.
وی افزود: این حدیث شریف به روشنی جایگاه والا و ارزشمند خانواده را در نگاه الهی نشان میدهد. خانواده در نظام دینی، بنیادیترین نهاد اجتماعی است که دین اسلام به آن اهتمام ویژه دارد.
اهمیت خانواده در انتقال ارزشها و فرهنگ دینی
مدیر مشاوره و امور خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با تأکید بر اهمیت جایگاه خانواده در جامعه خاطرنشان کرد: خانواده یکی از اصلیترین نهادهایی است که مسئولیت انتقال ارزشها، باورها و فرهنگ اصیل را بر عهده دارد. اندیشمندان در طول تاریخ بر این باورند که تداوم فرهنگها و باورهای دینی در گرو سلامت و پایداری خانواده است. هر اندازه در این نهاد سرمایهگذاری فکری، فرهنگی و تربیتی بیشتری صورت گیرد، جامعهای با هویتتر و دیندارتر خواهیم داشت.
وی افزود: اگر آموزههای دین اسلام به شکل صحیح و عمیق در خانواده نهادینه شود، نسلهای آینده نیز با همان روحیه ایمانی و اخلاقی تربیت خواهند شد. به همین دلیل، دین مبین اسلام خانواده را یکی از مقدسترین و حیاتیترین ارکان جامعه معرفی میکند.
افتتاح طرح «کوثر» با هدف تحکیم بنیان خانواده
حجتالاسلام حسنینژاد در ادامه با اشاره به آغاز طرح «کوثر» اظهار داشت: طرح کوثر با هدف تحکیم بنیان خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی و تقویت ارتباط میان اعضای خانواده طراحی شده است. در این طرح تلاش میشود آموزههای دینی و اخلاقی بهصورت کاربردی و اثرگذار در خانوادهها نهادینه شود.
تمرکز حوزههای علمیه بر خانواده؛ اجرای ۲۴ ساله طرح «کوثر»
حجتالاسلام حسنینژاد تأکید کرد: خانواده مهمترین کانون برای انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی است. دشمنان اسلام در دهههای اخیر بهخوبی متوجه اهمیت خانواده شدهاند و تمرکز خود را بر تضعیف این نهاد گذاشتهاند. تلاش آنها این است که خانواده را به محیطی ناامن تبدیل کنند و نقش محوری آن در انتقال ارزشها و فرهنگ را از بین ببرند.
ضرورت تمرکز بر خانواده در نهادینهسازی ارزشها
مدیر مشاوره و امور خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با اشاره به اهمیت کار اصولی در نهادینهسازی ارزشها و فرهنگ گفت: اگر بخواهیم به شکل اساسی در این حوزه فعالیت کنیم، تمرکز اصلی ما باید بر خانواده باشد. به همین دلیل یکی از ماموریتهای اصلی اداره خانواده و مشاوره حوزههای علمیه، تمرکز بر این نهاد کلیدی است.
وی ادامه داد: در حوزه خانواده طرحهای متعددی اجرا شده است که یکی از قدیمیترین و مستمرترین آنها، طرح «کوثر» است که بیش از ۲۴ سال از اجرای آن میگذرد. تعداد زیادی از خانوادههای طلاب در این طرح شرکت کرده و از مزایای آن بهرهمند شدهاند.
اهمیت خانواده طلاب و ویژگیهای خاص آن
حجتالاسلام حسنینژاد درباره اهمیت خانواده طلاب اظهار داشت: خانواده طلاب اهمیت دوگانهای دارد؛ اول اینکه زندگی طلبگی، مختصات و ویژگیهای خاص خود را دارد و همسران طلاب باید با این شرایط آشنا باشند تا بتوانند در این فضای ویژه، نقش مؤثر خود را ایفا کنند. دوم اینکه خانواده طلاب، واسطهای برای انتقال فرهنگ و ارزشهای دینی به نسلهای بعدی است و نیازمند آگاهی و دانش ویژه در زمینه آداب و سبک زندگی طلبگی است.
اثربخشی طرحهای مشاوره و خانواده
وی در ادامه تصریح کرد: بررسیهای میدانی نشان میدهد که طرحهایی مانند «کوثر» تأثیر قابل توجهی بر تقویت بنیان خانواده طلاب داشته و توانسته چالشهای زندگی خانوادگی را کاهش دهد و فضای خانواده را برای انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی مستحکمتر کند.
لزوم توجه به نقش خانواده طلاب در جامعه ایمانی
حجتالاسلام حسنینژاد در سخنانی تاکید کرد: خانواده طلاب نقش الگویی مهمی برای جامعه ایمانی دارند و هرگونه آسیب در خانوادهها محدود به خود خانواده نمیماند، بلکه به جامعه سرریز میکند.
وی گفت: خیلی اهمیت دارد که به توانمندسازی طلاب و خانوادههای آنان پرداخته شود تا بتوانند هم در زندگی شخصی و هم در جامعه ایرانی به عنوان الگو عمل کنند.
تمرکز ویژه بر آموزش همسران و دختران طلاب
وی افزود: یکی از نقشهای کلیدی در خانواده، نقش همسر است و این امر شامل دختران طلاب نیز میشود، زیرا در آینده نقش همسری خواهند داشت. تمرکز این طرح بر آموزش ارزشها و مبانی اسلامی و مهارتهای لازم در فضای خانواده است تا بتوانند این آموزهها را به فرزندان و جامعه منتقل کنند.
طراحی دورههای آموزشی بهروز و کاربردی
مدیر مشاوره و امور خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: این آموزشها شامل دورههای متنوعی است که با بیانی بهروز و کارآمد طراحی شدهاند. هدف این است که خانواده طلاب و همسران و دختران طلاب بتوانند از این آموزشها در زندگی خانوادگی و جامعه ایمانی بهرهمند شوند و موفقیت لازم را کسب کنند.
تغییر ساختار خانوادهها و ضرورت آموزش مهارتهای نوین
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تغییر شکل خانوادهها از گسترده به هستهای گفت: در گذشته، اعضای خانواده بزرگ نقش تربیتی و آموزشی فرزندان را بر عهده داشتند، اما اکنون خانوادهها بیشتر به صورت هستهای شدهاند و نقش آموزش مهارتها به خانوادهها محدود شده است. ادارات مربوطه مانند اداره خانواده باید تمرکز بیشتری بر آموزش مهارتهای لازم برای خانواده طلاب داشته باشند، از جمله فرزندپروری، همسرداری و مهارتهای زندگی که پیش از این در طرح کوثر کمتر مطرح میشد.
موفقیت طرح کوثر در آموزش
حجتالاسلام حسنینژاد در پایان اشاره کرد: طرح آموزش مجازی کوثر در سال گذشته با موفقیت اجرا شد و امسال با قدرت بیشتری ادامه دارد. تعداد زیادی از خانواده طلاب تاکنون در این طرح شرکت کردهاند، اما انتظار داریم روز به روز تعداد شرکتکنندگان افزایش یابد و خانوادهها بتوانند از محتوای طرح بهرهمند شوند و به تقویت جامعه ایمانی کمک کنند.