۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۷۹۸۵۰

ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی افزایش یابد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر معاونت تبلیغ و آموزش های کابردی حوزه علمیه قم در آذربایجان شرقی بر افزایش ظرفیت پذیرش در حوزه های علمیه استان تأکید کرد.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز


حجت الاسلام میکائیل صفایی، مسؤول دفتر معاونت تبلیغ و آموزش های کابردی حوزه علمیه قم در آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی همواره با کمبود روحانی و مبلغ روبه‌رو بوده است.

وی ادامه داد: برای رفع این کمبود، در مناسبت‌های مختلف افزون بر فعالیت روحانیان بومی، تعدادی مبلغ غیربومی از شهر قم به این استان اعزام می شوند.

حجت الاسلام صفایی با بیان این‌که مبلغان بومی نسبت به روحانیان غیربومی در مناطق مختلف آذربایجان موفق‌تر هستند، تصریح کرد: بر این اساس حوزه‌های علمیه استان رسالت خطیری در تربیت مبلغان توانمند بومی بر عهده دارند.

مسؤول دفتر معاونت تبلیغ و آموزش های کابردی حوزه علمیه قم در آذربایجان شرقی با اشاره به تاریخ فقه و فقاهت در حوزه های علمیه آذربایجان گفت: حوزه علمیه طالبیه همواره به عنوان مهد پرورش علمای بزرگ جهان اسلام مطرح بوده، چنانکه در دورانی از کشورهای همجوار و آسیاسی میانه و مرکزی برای تحصیل در علوم حوزوی به تبریز عزیمت می کردند.

وی با بیان اینکه جایگاه کنونی حوزه‌های علمیه تبریز با گذشته بسیار تفاوت دارد، گفت: در آن دوران حوزه علمیه تبریز به عنوان مرکز فقه و فقاهت ایران بزرگ بشمار می‌رفت.

حجت الاسلام صفایی تصریح کرد: هفتاد مجتهد مسلم در یک دورانی زمانی، همزمان در شهر تبریز زندگی می کردند که کوچه مجتهدلر تبریز معید این ادعاست.

مسؤول دفتر معاونت تبلیغ و آموزش های کابردی حوزه علمیه قم در آذربایجان شرقی بر افزایش ظرفیت پذیرش در حوزه های علمیه استان تأکید کرد و ابراز داشت: اگر خواهان بازگشت به آن دوران طلایی هستیم، بایستی ظرفیت پذیرش مدارس علوم دینی در استان افزایش یابد.

حجت الاسلام صفایی تأکید کرد: استقبال جوانان آذربایجانی برای تحصیل علوم حوزوی بالا؛ اما ظرفیت پذیرش کم است، به عنوان مثال برای سال تحصیلی 89 – 90 حوزه علمیه سفیران هدایت تبریز، با 150 علاقه‌مند روبه‌رو بودیم که تنها سی نفر از آنها پذیرش خواهند شد./935/پ202/س

ارسال نظرات