۲۳ تير ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۸۰۸۵۸
معاون بین الملل حوزه های علمیه:

سطحی نگری و ساده انگاری در مساله حجاب تبعات زیادی را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون بین الملل حوزه های علمیه، با ابراز نگرانی و تاسف از رواج مظاهر بدحجابی و بی بندوباری در برخی از شهرهای کشور تاکید کرد: پدیده بدحجابی،‌ آرایش های غلیظ و نامناسب،‌ شیوع استفاده از ماهواره های و سایت های مبتذل،‌ ترویج ترانه های مبتذل و سایر مفاسد اخلاقی و ناهنجاری هایی که درسطح معابر و اجتماع می بینیم،‌ یک مساله عادی و تصادفی نیست.
حجاب


حجت الاسلام محمد حسن زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه،‌ که پیش از این رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر بوده است، در گفت و گوی تفصیلی با خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به اهمیت مقوله حجاب و عفاف در جوامع اسلامی، به بررسی سابقه تاریخی حجاب و عفاف پرداخت و علت شکست کشور اسلامی اندلس را بی هویت کردن جامعه، ترویج بی بندوباری و فسادهای اخلاقی و اجتماعی و سپس تحمیل نبرد نظامی دانست. وی در این گفت و گو،‌ با ابراز نگرانی و تاسف از رواج بد حجابی در برخی از شهرهای کشور،‌ خواستار انجام کارهای فرهنگی لازم در رابطه با مساله حجاب شد و در عین حال برخورد جدی با مروجان بی حجابی و هنجارشکنان اخلاقی و اجتماعی را ضروری دانست.

وی همچنین نقش حوزه های علمیه را در امور فرهنگی از جمله مساله حجاب و عفاف مهم ارزیابی کرد و گسترش ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی را معلول تهاجم همه جانبه غرب دانست، مشروح گفت و گوی خبرگزاری رسا با معاون بین الملل حوزه های علمیه، از نظر شما خوانندگان گرامی می گذرد.

جناب آقای حجت الاسلام زمانی،‌ در ابتدا در خصوص اهمیت مقوله حجاب و عفاف در جوامع اسلامی به ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین آثار و پیامدهای منفی بی حجابی و بی بندوباری توضیحاتی بفرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم، تشکر می کنم از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید، حجاب از جمله ضروریات دین مبین اسلام است و در قرآن کریم و همچنین روایات متعدد به صراحت این مساله آمده است، بنابراین در اصل ضرورت مقوله حجاب و عفاف هیچ گونه شک و شبهه ای نیست،‌ اما در خصوص آثار مثبت آن، شکی وجود ندارد که عفت و پاکدامنی و حجاب و عفاف جوامع را از گسست های مختلف فرهنگی و اعتقادی و آسیب های ناشی از آن نجات می دهد.

برای نمونه عرض می کنم، تجربه تلخ شکست کشور اسلامی اندلس در جنگ های صلیبی توسط استعمار غرب، درس عبرتی برای همه امت های مسلمان،‌ علما و دانشمندان جهان اسلام است،‌ وقتی جریان صلیبی و مسیحیت رشد فزاینده اسلام را دیدند،‌ احساس کردند مبارزه علمی با دین اسلام فایده ای ندارد و هر چه جدال های علمی را بیشتر ادامه دهند،‌ به ضرر خودشان تمام خواهد شد.

از این رو، وقتی در هماوردی علمی با اسلام با ناکامی مواجه شدند،‌ چاره اندیشی کردند تا با وارد کردن ضربه ای به اسلام، جلوی پیشرفت تمدن اسلامی را در سراسر جهان بگیرند.

آنها ابتدا برای جنگ مشورت کردند و بعد از بحث و بررسی های مفصل به این نتیجه رسیدند که جنگ با امت اسلام بدون برنامه ریزی و هدفگذاری دقیق، نه تنها فایده ای نخواهد داشت بلکه منجر به شکست خودشان نیز خواهد شد،‌ چون اکسیر قدرت پیروزی ایمان به خدا و جهاد و شهادت در امت اسلام وجود دارد و هیچ قدرتی را یارای مقابله با این نیرو نیست.

آنها سعی کردند این اهرم های قدرت را از مسلمانان و جوامع اسلامی بگیرند و بعد وارد جنگ نظامی بشوند و با کمال تاسف در این طرح خود موفق نیز شدند،‌ آنها توانستند از طرق و راه های مختلف و متعدد، جوانان اندلس را به طرف ناهنجاری های اخلاقی،‌ اجتماعی،‌ ابتذال و ولنگاری بکشانند و یقینا جامعه ای که به سمت فساد های اخلاقی و مسائل شهوانی و جنسی حرکت کند،‌ عاشق شهادت و جهاد نخواهد بود و شکست دادن چنین جامعه ای نیز دشواری چندانی نخواهد داشت.

وقتی اندلس به اینجا رسید و فسادهای اخلاقی و بی بندوباری همه جا را فراگرفت،‌ صلیبی ها جنگ بسیار سخت و همه جانبه ای را علیه آنها ترتیب دادند و مسلمانان بسیار زیادی را به خاک و خون کشیدند و در نهایت نیز از گسترش اسلام در دنیا جلوگیری کردند.

این شکست سخت قابل انتظار بود،‌ زیرا اگر ملتی ایمان به خدا و فرهنگ جهاد و شهادت نداشته باشد،‌ سرنوشتی بهتر از کشور اسلامی اندلس در انتظار او نخواهد بود و یقینا باید خود را برای چنین روزهایی آماده کند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز غربی ها مجددا حرکت جدیدی را شروع کردند،‌ در سال های اخیر بوش رییس جمهور سابق آمریکا جنگ صلیبی را مطرح کرد و این مسائل نشان دهنده توطئه شوم آنها است که باید همه جانبه مراقب بود.

چه تحلیلی از وضعیت رواج بدحجابی و بی بندوباری در برخی شهرهای کشور دارید،‌ مساله ای که نگرانی مراجع،‌ علما و متدینان را نیز به دنبال داشته است؟

تحلیل من از وضعیت امروز جامعه و مشاهده مظاهر بدحجابی و بی بندوباری در برخی از شهرهای کشور از جمله تهران و همچنین فسادهای اخلاقی و ناهنجاری های اجتماعی، این است که این امور به هیچ وجه خودجوش و صرفا برگرفته از هواهای نفسانی و شهوات فردی نیست.

من این مسائل را طراحی همه جانبه و عظیم غرب می دانم که برنامه ریزی کرده اند و می خواهند با رواج بی بندوباری و فسادهای اخلاقی و اجتماعی،‌ ایمان و ارزش های اسلامی و اصیل را از نسل جوان ما بگیرند و بعد نقشه ها و توطئه های دیگر خود از جمله حمله نظامی را شروع کنند.

اگر نگاهی به اتفاقاتی که در سال های اخیر بیندازیم و ورود سی دی ها و نوارهای ویدویی مبتذل و رایگان،‌ محموله های شراب قاچاق شده به داخل کشور را بررسی کنیم که تعداد بسیاری از این محموله ها کشف و عوامل زیادی نیز دستگیر شدند،‌ این اتفاقات به ما نشان می دهد که رواج فسادهای اخلاقی و بدحجابی و بی حجابی نمی تواند مساله ای تصادفی و صرفا برگرفته از شهوات جنسی باشد.

با این تحلیل، شما رواج بدحجابی و ناهنجاری های اخلاقی را معلول چه چیز می دانید؟

ما اگر توجه کنیم در می یابیم که این پدیده های بدحجابی،‌ آریش های غلیظ و بد،‌ کثرت و شیوع استفاده از ماهواره های مبتذل،‌ ترویج ترانه های مبتذل و سایر مفاسد اخلاقی و ناهنجاری هایی که درسطح معابر و اجتماع می بینیم،‌ امور عادی نیست.

کمال سادگی است اگر مسؤولی در این نظام و یا فردی بخواهد این حرکات و امور را طبیعی و صرفا ناشی از غرایز جنسی بداند،‌ گرچه غریزه جنسی و شهوات در مساله فوق بی تاثیر نیست،‌ اما باید توجه داشت که سهم این عامل در برابر این هجمه برنامه ریزی شده، بسیار ناچیز است.

مهم ترین اقدامی که در مقابل این مساله باید انجام داد چیست؟ حوزه چه نقش و رسالتی را می تواند در این مساله ایفا کند؟

اگر ما این مساله را تهاجم سریع و همه جانبه غرب بدانیم که قطعا نیز این گونه هست،‌ واجب خواهد بود همه عالمان دینی،‌ حوزه های علمیه،‌ مسؤولان،‌ قوای سه گانه و دیگر نهادها و تشکل ها با تمام قدرت و توان خود در برابر فسادهای اخلاقی قیام کنند و با برنامه ریزی مناسب،‌ آسیب شناسی دقیق و حساب شده،‌ متناسب با مشکلات و معظلات فرهنگی و اخلاقی کنونی طرح های مناسب طراحی و اجرا کنند و جلوی این وضعیت ناهنجار را بگیرند.

اگر خدایی ناکرده فرد و یا مسؤولی در این زمینه کوتاهی و ساده انگاری کند،‌ به طور قطع و یقین شریک جرم خواهد بود؛ در جریان شکست کشور اسلامی اندلس نیز گناه آن همه خون های ریخته شده ،‌ تنها به گردن صلیبی ها نیست و مسؤولان ساده اندیش آن روز این کشور نیز یقنا در مساله شریک و سهیم هستند.

در حال حاضر نیز اگر هرگونه آسیبی به نظام مقدس اسلامی وارد شود که ناشی از ساده سازی و هموار کردن جاده تهاجم غرب باشد،‌ تمام افراد و مسؤولانی که امروز وجود این جریان مبتذل اخلاقی را توجیه کنند،‌ قطعا در عواقب آن نیز مسؤول خواهند بود.

به نظر حضرتعالی مهم ترین راه مقابله با این جریان چیست؟


به عقیده من بنیادی ترین و اساسی ترین گام در راستای اصلاح وضع موجود،‌ کار فرهنگی است،‌ برخورد فیزیکی باید آخرین راه حل باشد، برخورد فیزیکی نمی تواند فرد خاطی را منقلب کند.

ما اذعان داریم باید کارهای فرهنگی جدی در راستای اصلاح وضع موجود صورت گیرد، شواری عالی انقلاب فرهنگی،‌ مسؤولان،‌ حوزه های علمیه،‌ دانشگاهیان،‌ نهادهای فرهنگی و دیگر ارگان های ذیربط باید بنشینند و طرح جامعی را برای پیشگیری از تهاجم همه جانبه غرب و دشمنان طراحی کنند.

چه ضمانتی برای اجرای طرح های مصوب وجود خواهد داشت؟ آیا شما صرف تدوین قانون و طرح را مفید ارزیابی می کنید؟

تدوین برنامه و قانون و طرح،‌ تنها یک بخش از کار است،‌ قطعا مسؤؤلان و نهادهای دخیل در مساله باید سازوکار اجرای طرح و زمینه های عملیاتی شدن و نحوه دقیق آن را نیز در نظر بگیرند و همگی پای اجرای آن نیز بایستند تا این اقدامات به نتیجه برسد.

گام دوم در مساله کنونی، اقدام قانونی برای پیشگیری از بی حجابی و رواج بی بندوباری است و حتما باید مسؤولان با عاملان ترویج فسادهای اخلاقی و اجتماعی به صورت جدی برخورد کنند.

برخی ها معتقدند خلاءهای قانونی در برخورد با این گونه مسائل وجود دارد،‌ این مساله را تا چه میزان درست می پندارید؟

به عقیده من، خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد و اگر هم برخی خلاهایی احساس می کنند و یا اینکه معتقدند قانون شفاف نیست،‌ باید خواسته ها و پیشنهادهای خود را به دستگاه های قانون گذار کشور از جمله مجلس شورای اسلامی ارائه دهند تا مشکلات قانونی نیز در مسیر اجرای طرح ها وجود نداشته باشد.

در ماه های اخیر در سراسر کشور راهپمایی های گسترده ای در شهرها و مراکز استانی در حمایت از مقوله حجاب و عفاف برگزار شد،‌ اولا این گونه حمایت های مردمی را حاوی چه پیام هایی می دانید،‌ ثانیا برای عملیاتی شدن خواسته های مردم مسؤولان چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

به نظر من این راهپیمایی ها چندین پیام داشت، مهم ترین و اساسی ترین پیام حضور اقشار مختلف مردم دراین گونه تجمعات و راهپیمایی ها ابراز نگرانی از وضعیت کنونی حجاب در برخی شهرهای کشور و ابراز تاسف از شکسته شدن ارزش های اسلامی است،‌ پیام بعدی این حضور، برخورد جدی با هنجارشکنان اخلاقی و اجتماعی و همچنین اجرای قانون حجاب و عفاف است.

من معتقدم دولت باید با قدرت و قاطعیت طرح حجاب و عفاف را اجرا کند و مسؤولان اجرایی کشور وارد کار شوند و با برخوردهای قانونی و جدی جلوی رواج فسادهای اخلاقی و اجتماعی را بگیرند.

21 تیرماه،‌ روز ملی حجاب و عفاف بود، در خصوص نامگذاری این روز و اهمیت این مساله هم اگر توضیح بفرمائید ممنون می شویم.

من پیشنهاد تعیین این روز را به عنوان روز ملی حجاب و عفاف در کشور به فال نیک می گیرم و این مهم را اقدامی مطلوب ارزیابی و پیشنهاد می کنم همه دستگاه های اجرایی،‌ شخصیت های فکری،‌ حقیقی،‌ حقوقی و فرهنگی، انجمن های علمی و پژوهشی و دیگر مراکز و نهادها مشارکت خود را با ستاد مذکور اعلام کنند.

همچنین من معتقدم باید در مراکز استان ها و شهرستان های مختلف نیز ستادهای نمایندگی حجاب و عفاف تشکیل شود تا مسؤولان اجرایی استان ها با کمک و همفکری حوزه های علمیه،‌ نخبگان،‌ اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و تشکل های مردمی،‌ راهکارهایی متناسب با نیازها و مقتضیات زمانی و جغرافیایی استان های مختلف، برنامه ها و طرح های مناسبی را به منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور اجرا کنند و جلوی گسترش ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی را بگیرند.

جناب حجت الاسلام آقای زمانی، تشکر می کنیم از این که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید.

من هم از توجه خبرگزاری رسا، به این مساله مهم تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم با برنامه ریزی مناسب بتوانیم همه ما رسالت های خود را در خصوص این مساله مهم به درستی انجام دهیم. /924/گ402/ع

ارسال نظرات