۲۸ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۸۱۲۷۶
ظهور آغازی دوباره (2)؛

فرهنگ انتظار دارای درون مایه های قوی برای نجات بشریت از پوچ انگاری است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: لاابالی‌گری که نتیجه پوچ گرایی است، یک خطر بزرگ برای امنیت، آزادی و اخلاق دنیای امروز است.
مهدي ع


حجت الاسلام محسن کاشانی، پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: امید بخشی از ویژگی های فرهنگ انتظار است.

وی ادامه داد: در جهان امروزی که بیشترین لطمات روحی بر انسان وارد می آید و این ریشه در مادی گرایی و دل بستن به مظاهر دنیوی دارد، فرهنگ انتظار روزگار مطلوب، می‌تواند انسان ها را از افسردگی و تصور بی معنایی زندگی حفظ کند.

این پژوهشگر مسائل جهان اسلام، با بیان اینکه امروز پوچ گرایی در برخی نقاط دنیا به یک فکر تبدیل شده است، گفت: روی آوردن مشکلات زندگی در عصر تکنولوژی به انسان به گونه ای است که برخی رنج و بدبختی را از درون مایه های اصلی زندگی دنیوی تصور کرده اند.

وی ادامه داد: پوچ گرایی و بی هدف بودن دنیا، مقدمه ای برای لاابالی گری و فرار از تکالیف است و این یک خطر بزرگ برای امنیت، آزادی و اخلاق دنیای امروز است.

این محقق عرصه دین بیان داشت: نبود فرهنگ امید در جوامع می تواند پوچ گرایی را تشدید کرده و مقدمه ای برای دین گریزی گسترده شود.

وی بیان داشت: در فرهنگی شیعی، شخص منتظر است و با امید به شرایط مطلوب در پی تهیه مقدمات ظهور برمی آید.

این پژوهشگر حوزه گفت: لا ابالی گری چون ریشه در ترخیص دارد و اینکه انسان به آزاد بودن میل دارد، و به تعبیر قرآن، انسان دوست دارد راه فرا روی او باز باشد، در فرهنگ انتظار هم به گونه ای دیگر رخ نمائی کرده است.

وی اضافه کرد: دل بستن به ظهور و دل شستن از اقدام عملی تا زمان ظهور، شبهه ای بوده که روزگاری نه چندان دور، افرادی را به خود مشغول کرده بود و در سایه آن هر اقدام اصلاحی و تشکیل حکومتی را ممنوع می دانستند.

این دانش آموخته حوزه علمیه، گفت: انتظار دارای درون مایه های قوی است که در صورت تبیین صحیح می تواند امتی را به پیش و در صورت تحریف، امتی را به بیراهه عمیق سوق دهد.

وی در پایان بر تلاش بیشتر مبلغان حوزه های علمیه در بسط معارف مهدوی به سطح جامعه تاکید کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات