۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۸۱۷۴۰
پژوهشگر مهدوی:

ارائه الگوی راهبردی فرهنگی دولت زمینه‌ساز ضروری است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مهدوی گفت: بدون الگوی منسجم، پویا و دارای هویت معنوی و اخلاقی در فرهنگی مناسب و بارور، دستیابی به انسجام مطلوب و غایت‌‌گرای اجتماعی، توهمی بیش نیست.
نشست تخصصي دکترين مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلال راعی از پژوهشگران دانشگاه عالی دفاع ملی پیش از ظهر 3 مردادماه در نشست تخصصی راهبردهای فرهنگ انتظار و راهبردهای دولت زمینه‌ساز از سلسله نشست‌های تخصصی ششمین همایش دکترین مهدویت با ارائه مقاله «الگوی راهبردی ـ فرهنگی انتظار برای دولت زمینه‌ساز ظهور» اهمیت طرح موضوع این بحث را به سبب مکاتب و الگوهای برآمده از فرهنگ دنیامداری غرب دانست.

وی با بیان این‌که عدم ارائه الگوی جدید براساس مفاهیم مطلوب و ارزشی جامعه سبب طرح چنین موضوعی شده است، بر ارائه الگوی راهبردی ـ فرهنگی بر مبنای فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی ایران تأکید کرد.

راعی افزود: به دلیل عدم توفیق بسیاری از راهبردهای فرهنگی و اجتماعی سیاست‌گذاران به بازبینی و بررسی مسائل و تنگناهای موجود فرهنگی پرداخته و دریافتند که تعملاً بدون الگوی منسجم، پایا، پویا و فاقد هویت معنوی و اخلاقی در فرهنگی مناسب و بارور، دستیابی به انسجام مطلوب و غایت‌‌گرای اجتماعی توهمی بیش نیست.

وی خواستار ارائه الگوی راهبردی فرهنگی دولت زمینه‌ساز و شناخت الگوهای راهبردی و راهبردهای مؤثر در این زمینه شد و گفت: زمینه‌سازی، آماده کردن علل و شرایط تحقق پدیده‌ای است که احتمال وقوع آن می‌رود و این شرایط به تقویت و توسعه نیاز دارد، یعنی تغییر و تحول در آن به معنای اصلی‌ترین وظیفه مطرح است.

این اندیشمند ایرانی با بیان این‌که زمینه‌سازی ظهور به معنی حتمی بودن وقوع ظهور در زمان خاصی نبوده و تحقق آن منوط به ارائه الهی است، ارائه الگوی مطلوب در این زمینه را آیینه تمام نمای اجزای اصلی و عمده پدیده مورد نظر دانست.

وی تصریح کرد: ساخت الگوها و نقشه‌ها که چارچوب‌هایی در درون و از خلال آنها برای تبیین هدف‌ها و مقاصد به وجود می‌آید، رعایت چارچوب‌های تشریحی، چارچوب‌های آرمانی و چارچوب‌های هنجاری الزامی است.

راعی با اشاره به راهبرد طرحی جامع برای به کارگیری و استفاده از تمامی ابزارها و مؤلفه‌های پیشرفت در فرآیندی پویا، گفت: تعیین هدف‌های عالی برای وضعیت مطلوب، اتخاذ تدبیرها و گزینه‌های راهبردی با ارزیابی و رویارویی عامل‌های داخلی در برابر عامل های خارجی، تعریف مجدد مأموریت بخش‌های مختلف و تعیین ساختار سازمانی است.

وی با اشاره به مکتب فرهنگی زیرساخت راهبردهای ارزش پایه به تعریف ارزش‌های اجتماعی پرداخت و گفت: ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی ارزش‌هایی هستند که براساس اعتقادها و جهان‌بینی موجود در هر جامعه‌ای شکل گرفته، مورد قبول اکثریت افراد جامعه است.

دانش‌پژوه دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: مکتب فرهنگی روشی است که بر مبنایی مشخص به برنامه‌ریز ارزش پایه «قابلیت ارزیابی، امکان راهبردسازی و قدرت کنترل و بهینه تصمیم، تبدیل می‌شود و ضرورت آن نداشتن برداشت عمیقی از فرهنگ و فعالیت ارزش پایه، جدی نگرفتن اصلاح فرهنگی جامعه و پرداخته به توسعه کمی فرهنگی بدون محاسبه جدی تأثیرات فرهنگی آن است. /920/پ202/ص
ارسال نظرات