۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۸۲۱۴۲
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اجتماعی کردن دین مهم ترین رسالت خبرنگار محسوب می شود

خبرگزاری رسا ـ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجتماعی کردن دین را مهم ترین رسالت خبرنگار عنوان کرد و گفت: نگاه و رسالت ما در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی متفاوت با غرب است از این حیث که آن‌ها دین را فردگرا می ‌پسندند و ما به دنبال اجتماعی کردن دین هستیم.
حجت الاسلام محمدي  مشاور وزير ارشاد
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت ‌الاسلام حمید محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در افتتاحیه دومین همایش آموزشی خبرنگاران قرآنی حوزه‌ های علمیه و مؤسسات قرآنی سراسر کشور که در تالار فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و داستان حضرت سلیمان(ع)، اظهار داشت: هدهد، سمبل خبرنگاری در قرآن محسوب می شود.

وی مکث غیر بعید را از ویژگی ‌های مهم هر خبرنگار بیان کرد و ادامه داد: اگر خبرنگار در فضای دینی به موضوعی خاص احاطه پیدا کند آن را شجاعانه، سریع و بدون مکث به مجموعه غیر مطلع خودش، با منبع و مکانی مشخص اعلام می ‌کند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه موثق بودن، یقین داشتن و مهم بودن، سه خصوصیت مهم خبر هستند، اذعان داشت: خبر ایجاد کننده زیرساخت‌ ها، تصمیم‌ گیری ‌ها و کاخ عظیم مدیریتی است از این رو یک خبرنگار باید این سه خصوصیت را در کار خود به کار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نظام ارتباط دینی را حقیقت ‌مداری شکل می‌دهد و خبرنگاران در این عرصه نقش مهمی را برعهده دارند، تصریح کرد: اصل مدیریت فرهنگی تفقد و جویا شدن از احوال کسانی است که در جوامع کاری حضور ندارند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خبرنگاران باید از سایر افراد، مدیران و سازمان ‌های مافوق خودشان نسبت به مسائل اطراف مسلط‌ تر و دارای اطلاعات بیشتری باشند، بیان داشت: نگاه و رسالت ما در حوزه خبر و اطلاع ‌رسانی متفاوت با غرب است از این حیث که آن‌ ها دین را فردگرا می ‌پسندند و ما به دنبال اجتماعی کردن دین هستیم و این مهم‌ ترین رسالت ما در عرصه خبر محسوب می شود.

وی با اشاره به آیه «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ»، «و البته شما را مى ‏آزماییم تا مجاهدان و شکیبایان شما را باز شناسانیم و گزارش هاى [مربوط به] شما را رسیدگى کنیم»، خاطر نشان کرد: اخبار شما در دو زمینه مرتبط با خود و جامعه آزمون م ی‌شود تا ببینیم به وجود آورنده آسیب ‌‌های اجتماعی هستید یا آن‌ ها را از بین می ‌برید.

حجت‌الاسلام محمدی عرصه خبررسانی را عرصه حساس و لغزنده ‌ای بیان کرد و یادآور شد: حق ‌گویی، سودمندی و مفید بودن، احترام به مخاطب، پرهیز از شایعه ‌پراکنی و خودداری از تجسس از مهم‌ ترین ویژگی‌ های یک خبرنگار است که در قرآن نیز بر آن ‌ها تأکید شده‌ است.

وی حق‌گویی را اعم از واقع‌گویی دانست و ابراز داشت: صداقت، مستند بودن، رعایت اصل امانت ‌داری، تحریف نکردن خبر و شفاف بودن آن از ویژگی ‌های مهم و مطابق با حق به شمار می روند؛ در این زمینه باید از تحلیل خودساخته روی اخبار، جا به جا کردن عناصر و اجزای خبر، کوتاه و حذف کردن آن بپرهیزید که منجر به فتنه ‌‌گری شده و زمینه را برای سوء استفاده انسان ‌های جاهل فراهم می کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقش ‌آفرینی در عرصه هدایت انسان ‌ها، روان و سلیس بودن و عین ‌الیقین بودن از دیگر ویژگی‌ های ریز و اساسی خبر است، افزود: تجسس زمینه ‌ساز غیبت است؛ افراد به شخصیتشان در جوامع زنده هستند، سعی نکنید با تمسخر، گذاشتن القاب زشت، گمان سوء و در نهایت اظهار گمان، شخصیت‌ ها را له کنید بلکه با بصیرت کافی مانع وقوع این امور شوید./934/ د102/ص
ارسال نظرات