۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۸۳۷۰۷
آیت الله شبستری:

توجه به مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، ادعای خام و بی‌اساس است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که عشق به وطن بدون تکیه بر اعتقادات اسلامی هرگز معنا نخواهد داشت، گفت: ادعای توجه به مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، خام و بی‌اساس است.
آيت الله محسن مجتهد شبستري امام جمعه تبريز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت ‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به سخنان اخیر رحیم مشایی اظهار داشت: نباید اجازه داد بار دیگر حوادث تلخ تاریخ گذشته تکرار شود، بهتر است این مدعی خارج از چارچوب وظایف خود حرف نزده و در کاری که به وی مربوط نمی‌شود، وارد نشود.

امام جمعه تبریز گفت: مردم ایران در درجه اول خود را مسلمان و سپس ایرانی می‌دانند، بنابراین کسانی که مسؤولیتی در کشور دارند باید ادبیات سخنرانی را بدانند و از بیان سخنانی که بوی ملی‌گرایی می‌دهد، جداً بپرهیزند.

وی با بیان این‌که نا آگاهی برخی از روشنفکران، سوء استفاده استکبار جهانی را در پی دارد، گفت: بدون شک بیست و هشتم مرداد یکی از غم‌ انگیزترین لحظه‌ های تاریخ کشور محسوب می شود، چراکه استعمار بار دیگر بر مردم ایران حاکم شد.

آیت الله شبستری با اشاره به نهضت ملی شدن صنعت نفت خاطر نشان کرد: در این جریان بر خلاف آنچه ادعا می‌شود که مصدق تاثیرگذار بود، باید اذعان داشت که نقش آیت‌الله کاشانی در این امر از همه بیشتر بود.

وی مرجعیت شیعه را منشأ شکل‌گیری تحولات تاریخی در ایران دانست و گفت: در جریان کودتای بیست و هشتم مرداد استعمار خارجی به کمک عوامل داخلی از جمله ملی‌گراها که از خط مرجعیت فاصله گرفته بودند، توانست بیست و پنج سال دیگر حکومت پهلوی را بر کشور مسلط کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: انحراف ملی‌گراها از مسیر حقیقی به ویژه از مرجعیت شیعه شرایط به وجود آمده از سوی آزدی‌خواهان را که با زحمت بسیار توانستند ایجاد کنند، به نابودی کشاند و استبداد دوباره سلطنت پهلوی که با رشادت‌ها و تدبیر آیت‌الله کاشانی سرسلسله این رژیم ستمشاهی به خارج گریخته بودند، رقم زد.

آیت‌الله مجتهد شبستری با تأکید بر این‌که عشق به وطن بدون تکیه بر اعتقادات دینی و اسلامی هرگز معنا نخواهد داشت، گفت: ادعای توجه به مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، خام و بی‌اساس است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی اظهار داشت: این کبوتران سبکبال پس از سال‌ها اسارت و شکنجه از سوی دستگاه رژیم بعثی سر انجام آزاد و به ایران اسلامی با سرافرازی مراجعت کردند.

وی گفت: آزادگان پس از سال ها دوری از وطن در بدو ورود بوسه بر خاک سرزمین اسلامی زده و سپس به زیارت مرقد پیر مرادشان شتافتند و بعد از آن نیز با جانشین خلف و صالحش، رهبر معظم انقلاب بیعت کردند.

امام جمعه تبریز افزود: آزادگان نماد مقاومت، ایستادگی، صبر و تحمل در برابر سخت‌ترین شکنجه‌های دژخیمان رژیم بعث عراق هستند که این فرهنگ برگرفته از مکتب رمضان است.

آیت الله شبستری خاطر‌نشان کرد: آزادگان انسان های خود ساخته و مقاومی هستند که حضور آنان برای کشور و به ویژه نسل جوان در شرایط تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: رمضان ماه خودسازی، عبادت، تهذیب نفس و جهاد اکبر است.

وی با اشاره به آثار روزه‌داری گفت: ماه مبارک رمضان برای روزه داران از لحاظ جسمی و بهداشتی، روحی و تربیتی‌، ‌اجتماعی و اخلاقی بسیار پر برکت است./۹۳۵/پ201/س
ارسال نظرات