۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۸۳۹۳۳

شماره جدید سخن تاریخ منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ هشتمین شماره فصل نامه علمی ـ تخصصی سخن تاریخ از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) منتشر شد.
سخن تاريخ


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این شماره فصلنامه سخن تاریخ هفت مقاله برگزیده به چاپ رسیده است.

«خاور شناسان و دیدگاه شیعه درباره جانشینی حضرت علی(ع)» عنوان مقاله ای است که در بخشی از آن می خوانیم: « خیبر نام ناحیه ای در هشت منزلی مدینه است. دراین ناحیه در زمان قدیم، هفت قلعه و مزارع و نخلستان وجود داشت که در سال هفتم قمری به دست پیغمبر اسلام گشوده شد. و لفظ خیبر عبری و به معنای قعله است. قلعه ای در نزدیکی مدینه که مقر یهودیان بود و در آغاز ظهور اسلام، به دست علی بن ابی طالب(ع) گشوده شد.»

مقاله «عزاداری درهند از دیدگاه شرق شناسان» به دیدگاه شرق شناسان درباره عزاداری در هند(از دوره مغول تا عصر حاضر) می پردازند و دیدگاه های آنان را در این زمینه بررسی می کند.

بررسی تاریخی نقش عالمان واندیشه ورزان شیعی در اوده(یکی از مناطق مهم واثر بخش هند)، در زمنیه ترویج و گسترش تشیع، از نیازهای علمی امروز است که در مقاله«نقش علمای شیعه در گسترش تشیع در اوده» بررسی می شود.

در مقاله«شکاف قومی واضمحلال حزب دموکراتیک خلق افغانستان» تلاش شده تا اضمحلال حزب دموکراتیک خلق افغانستان، تحت تاثیر این شکاف، بازخوانی و توصیف شود.

در گزیده ای از مقاله «بررسی زمینه های سیاسی ـ اجتماعی شکل گیری طالبان در پاکستان» آمده است:« دولت پاکستان در پشت نقاب اسلامی دوستی و کمک به مردم افغانستان، تدابیر دراز مدتی را در سر داشته واین قوم گرایی را دامن زده و تشدید کرده است. پاکستان در نخستین حرکت خود، چالش های بین اقوام را نشانه رفت. با تشدید این چالش ها، جبهه های سیاسی را مطابق خواست خود سامان داد و در تدوام آن، بحران فزاینده و رو به اوج را در جامعه افغانستان بنیان نهاد.»

«ساختار سازمان دعوت فاطمیان مصر» و« نقش میر شمس الدین عراقی در ترویج تشیع در کشمیر» از دیگر مقالات به چاپ رسیده در این فصلنامه است.

هشتمین شماره فصل نامه علمی ـ تخصصی سخن تاریخ با مدیر مسؤولی نعمت الله صفری فروشانی و سردبیری دکتر محمد رضا بارانی از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات