۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۸۴۳۸۹
آیت‌الله سبحانی در درس تفسیر:

دلبستگی قوم یهود به دنیا امری ذاتی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، در ادامه درس تفسیر سوره حشر،‌ حب المال برای قوم یهود را امری ذاتی دانست و با اشاره به نمونه های قرآنی این موضوع گفت: هرچند که همه انسان ها به مال دنیا علاقه دارند،‌ اما دلبستگی یهودیان فوق العاده بسیار است.
حضرت آيت‌الله جعفر سبحاني



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر شنبه در دهمین روز ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه حشر اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) با وجود اینکه قوم بنی‌النظیر پیمان شکنی کردند،‌ اما با آنها درکمال رافت و مهربانی و عطوفت برخورد کرد.

وی با بیان اینکه حب‌المال برای قوم یهود یک امر ذاتی است تصریح کرد: همه انسان ها به مال و ثروت علاقه دارند،‌ اما اینها دلبستگی شان به مال و مظاهر دنیوی فوق العاده زیاد است.

این مفسر قرآن کریم، با اشاره به شان نزول آیه چهارم سوره حشر گفت: پیامبر(ص) دستور داد دو درخت نخل از قوم بنی النضیر را بریدند،‌ عده ای از مسلمانان ساده لوح تصور کردند قطع این دو درخت به وسیله پیامبر گرامی اسلام،‌ امری خودسرانه بوده است،‌ در این هنگام آیه چهارم سوره حشر نازل شد که این اقدام از جانب خدا و با اذن او صورت گرفته و کاری خودسرانه نبوده است.

وی با بیان اینکه قانون اهم و مهم در اسلام کاربردهای بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: همه علما معتقدند تشریح بدن باید روی حیوانات صورت بگیرد، اما امروز مساله پزشکی پیشرفت‌ کرده است و نمی توان به همان شیوه های تشریح تقدیم بسنده کرد.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: از سویی شخص مسلمان زنده و مرده آن احترام دارد،‌ از سویی دیگر عدم تشریح نیز تشدید بیماری را به دنبال دارد، علما در اینجا می گویند باید اهم و مهم کرد.

وی ادامه داد: شخصی که می خواهد بدن او تشریح شود، یا اینکه اولیایش چنین اجازه ای را بدهند و در مرحله بعد نیز تشریح بدن مسلمان نباید توهین آمیز باشد، البته مثله کردن بدن امری حرام است،‌ اما تشریح با مثله کردن تفاوت بسیار زیادی دارد.

این مرجع تقلید در ادامه به تحلیل و بررسی قاعده جبر و اختیار پرداخت و با اشاره به وجود سؤالاتی در این خصوص ابراز داشت: ما معتقدیم همه کارهایی که در جهان رخ می دهد،‌ به اذن خداوند تبارک و تعالی است و صورت گرفتن کاری در عالم، خارج از حیطه اراده خدا امری محال است.

وی با اشاره به این اشکال که اگر ریشه همه امور و کارها به اراده خدا است، این موضوع منتهی به جبر می شود،‌ پس چرا انسان ها را به دلیل اعمال شان به بهشت یا جهنم می برند تصریح کرد: همه کارهای ما حتی حرکت دست نیز به اذن خدا است، اما این امر مستلزم جبر نیست، چون خدا خواسته است که ما فاعل مختار باشیم.

این استاد کلام حوزه علمیه قم بیان داشت: اراده الهی بر امری تعلق گرفته است، پس این حرکت و کار به اذن الله است، اما اذن الهی نیز تعلق گرفته است به اینکه ما فاعل مختار باشیم و اگر فعل ما اختیاری نباشد،‌ اراده خدا تحقق نیافته است و این موضوع به اشکال در اراده الهی منتهی می شود. /924/پ201/ع

ارسال نظرات