۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۸۴۷۷۹
آیت‌الله مکارم شیرازی:

انحصار طلبی، بخل و دنیاپرستی سبب بدبختی انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که بلای بزرگ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آن است که می‌گویند همه چیز باید برای ما و دیگران خدمتگزار ما باشند، گفت: انحصار طلبی، بخل و دنیاپرستی سبب بدبختی انسان می‌شود.
1/آيت الله ناصر مكارم شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) تاریخ گذشتگان در قرآن کریم را در سه بخش تاریخ انبیا، تاریخ غیر انبیا و تاریخ اشخاص معین مدنظر قرار داد.

وی که در ادامه تفسیر قرآن کریم در چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان سخن می‌گفت، با اشاره به داستان اصحاب الجنه آن را از جمله بخش‌های تاریخ اشخاص معین در قرآن عنوان کرد و افزود: صاحب این باغ که به داستان آن در 17 آیه سوره نون و القلم اشاره شده است، پیرمردی صالح بود که هر سال نیازهای خود و فرزندانش را از باغ تأمین و مابقی را در راه خدا به افراد نیازمند انفاق می‌کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: مرد صالح از دنیا رفت و باغ به دست فرزندان ناصالح، نادان و بی‌خبر رسید که گفتند دلیلی ندارد از محصول باغ چیزی به افراد نیازمند دهیم، از این‌رو شبانه قرار بستند که صبح زود و پیش از این‌که فقرا و نیازمندان با خبر شوند، محصولات باغ را چیده و مخفی کنند.

وی با بیان این‌که فرزندان ناصالح قسم خوردند که ذره‌ای از نعمت‌های باغ را به افراد نیازمند ندهند، اظهار داشت: قسم خوردن تنها برای کار نیک صحیح است و برای امر باطل نافذ نیست.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: فرزندان شب را به امید فردا به صبح رساندند، در حالی که صاعقه آسمانی، باغشان را با خاکستر یکی کرد و وقتی صبح باغ را دیدند در تعجب این‌که این باغ ما نیست و اشتباه آمده‌ایم، یکی از برادران که از همه فهمیده‌تر بود، گفت «پیش از این گفته بودم که تسبیح خدا کنید و بخل نورزید،‌ چرا که بیچاره خواهید شد».

وی با بیان این‌که دنیاپرستی و هواپرستی افراد سخاوتمند را به یک مشت بخیل و نادان احمق تبدیل می‌کند، خاطرنشان کرد: فردی که اشتباه می‌کند، مناسب است به اشتباه خود اقرار کند، نه این‌که گناهش را به گردن دیگری بیندازد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اگر مسؤولان جامعه‌ اشتباه خود را به گردن دیگری بیندازد، دولت اشتباهش را به گردن مجلس، مجلس به گردن دولت، هر دو به گردن دستگاه قضایی و دستگاه قضایی به گردن نیروی انتظامی، مملکت دچار فرافکنی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که باید از داستان اصحاب الجنه درس بگیریم، گفت: خداوند متعال هر چه به انسان داده، تنها برای خودش نیست، بلکه روزی دیگری هم در آن است که باید به دست صاحباش برسد.

این مرجع تقلید، انحصار طلبی، بخل و دنیاپرستی را سبب بدبختی انسان دانست و ابراز داشت: بلای بزرگ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آن است که می‌گویند همه چیز باید برای ما و دیگران خدمتگزار ما باشند، این‌ها انحصارطلب و بخیلند و بخل سبب دور شدن از خدا، از بهشت و از مردم می‌شود. /920/پ202/ص

ارسال نظرات