۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۸۴۸۵۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

سپردن پست به افراد کم ظرفیت سبب طغیان آنان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که افراد بخیل کم ظرفیتند، گفت: افراد کم ظرفیت اگر پستی بگیرند، همه چیز را فراموش کرده و گاهی چنان طغیان می‌کنند که خدا و امام زمان‌‌‌(عج) را هم منکر می‌شوند.
تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی‌‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌‌(ع) با بیان این‌که از برخی کلمات حضرت علی‌‌(ع) استفاده می‌شود که مطالعه تاریخ گذشتگان با چشم عبرت سبب طول عمر انسان است، گفت: تجربه محصول زندگی و مراد از طول عمر، استفاده از تجربه دیگران است.

وی با اشاره به وصیتنامه حضرت علی‌‌(ع) به امام حسن مجتبی‌‌(ع) افزود: امام علی‌‌(ع) در این وصیتنامه که تمام اسباب دنیا و آخرت در آن مطرح شده، فرموده‌اند «فرزندم! هرچند در گذشته با گذشتگان نبودم، اما حالات آنها را مطالعه کردم، خوب و بد آن را دیدم، تلخ و شیرینش را چشیدم، گویا از روز اول خلقت آدم تا به امروز، عمر کرده‌ام».

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که در بحث تفسیر قرآن کریم در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان و در بیان آیات مربوط به اصحاب‌الجنه سخن می‌گفت، انفاق فی سبیل‌الله را از بزرگ‌ترین عبادات عنوان کرد و ابراز داشت: کسانی که نه خود از نعمت‌هایی که خداوند در اختیارش گذاشته استفاده می‌کند و نه آن را در راه خدا انفاق می‌کند، محروم و افراد بخیلی هستند که عملاً خدا را منزه و روزی‌رسان نمی‌دانند.

وی با بیان این‌که اصحاب الجنه به اشتباه خود پی بردند، به تسبیح خدا پرداختند و اعتراف به گناه کردند و گفتند خدایا تو منزهی، قادر و روزی‌رسانی، ما ظالم بودیم به ذکر یونسیه در قرآن اشاره کرد و گفت: ذکر یونسیه، ابتدا تسبیح خدا و پس از آن اعتراف به خطا است.

این مرجع تقلید با اشاره به صفات افراد بخیل، آنان را طغیانگر دانست و اظهار داشت: کسانی که بخیل هستند و حاضر نیستند از نعمت‌هایی که خدا به آنها داده به مستمندان کمک کنند، اول به خود ستم کرده که از فیض بزرگ انفاق محروم مانده‌اند و پس از آن به فقیران و مستمندانی که از این نعمت‌ها بهره‌مند نمی‌شوند، ستم کرده‌اند.

وی با بیان این‌که افراد بخیل، کم ظرفیتند، دست و پای خود را گم کرده و طغیان می‌کنند، اما گفت: افرادی همچون امام علی‌‌(ع) از چنان ظرفیتی برخوردار است که از اقیانوس‌ها هم بیشتر است. آن حضرت چنان در درگاه خدا مقام دارد که اگر دارای مقام خلافت باشد یا خیر، در محضرش فرقی نمی‌کند، از این‌رو در زمان خلافت، همان حالی را داشت که در زمان پیش از خلافت داشت.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان داشت: افراد کم ظرفیت اگر پستی بگیرند، همه چیز را فراموش کرده و گاهی چنان طغیان می‌کنند که خدا و امام زمان‌‌‌(عج) را هم منکر می‌شوند.

وی البته یادآور شد: کسانی که به درگاه خدا توبه کرده و درصدد جبران خطای خود برآیند، خداوند عنایت خاصی به آنان خواهد داشت.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان با تبریک میلاد امام حسن مجتبی‌‌(ع) با بیان این‌که معنای انفاق، جود و کرم را باید از خاندان اهل بیت‌‌(ع) آموخت به سخاوت امام حسن‌‌(ع) اشاره کرد و گفت: اظهار ارادت به ائمه اطهار‌‌(ع) خوب است، اما کافی نیست، بلکه باید از اعمال آنان سرمشق بگیریم. /920/پ202/ج

ارسال نظرات