۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۸۵۰۳۱
با انتشار ویژه نامه میهمان قدسیان؛

دلایل عقلی و نقلی معراج پیامبر مورد بررسی قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه معراج پیامبر اکرم(ص) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
`پيامبر اسلام ص


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه معراج پیامبر اکرم(ص) با عنوان میهمان قدسیان در فضای مجازی منتشر شد.

این ویژه نامه از بخش های گوناگونی مانند، داستان معراج رسول خدا (ص)، حکایت معراج پیامبر اکرم (ص)، با پیامبراعظم (ص) تا معراج، معراج ؛ سیر و سلوک پیامبر به ملکوت تشکیل شده است.

در مطلبی با عنوان با پیامبر(ص) تا معراج می خوانیم: سیر وجودی از سوی خدا به پیامبر تحمیل می شود و ایشان از نظر وجودی در مسیر زمینی حرکت وجودی و رشدی خویش را آغاز می کند. از این رو از مسجدی به مسجدی دیگر و از مرتبه ای به مرتبه دیگر می رود.تلاش وی برای تبیین عبودیت و روشن شدن بندگی در حد اعلی به شکل سیر از مسجدی به مسجدی دیگر که هر دو در مقام قدس و قداست نشسته اند، آغاز می شود. این گونه است که مسجد نزدیک، مرکزی برای سیر وجودی او می شود و مسجد دور پایان سیر وجود کمالی زمینی او می گردد. تاکید بر سبحان در آغاز آیات و مسجد در دو سویه سیر وجودی پیامبر، بیانگر منزه بودن خدا از سیر در بخش مادی و جسمی است. این آیات می کوشد بنماید که این سیر و حرکت وجودی که به فعل توحیدی خداوند و کمک و یاری و تلاش نبوی انجام شده است سیر و حرکت مادی و جسمی نبوده است و تلاش وی هرچند که در مرتبه زمینی و مسجد به مسجد و مرتبه به مرتبه بوده است با این همه حرکت و تلاش معنوی و فراتر از ماده و امور آن بوده است. زمین تنها مقر و قرارگاه این سیر است نه اصل و هدف و یا حتی عامل اصلی سیر وجودی. به هرحال تاکید بر مسجد و عبودیت گویای این است که ارتباط تنگاتنگی میان عبودیت و مسجد هست و مسجد که به معنای مکان سجده است نشانگر آن است که مسجد محلی برای کمال پرستش انسان و دست یابی به مقام عبودیتی است که هدف خلقت و آفرینش انسانی برشمرده شده است.

توجیهات عقلانی و وحیانی معراج پیامبر (ص) عنوان مقاله ای است که سعی کرده است تظریات دانشمندان اسلامی را پیرامون معراج از زوایه دید عقل و نقل به تماشا بنشیند که در پاره ای ازآن می خوانیم: برخی از فلاسفة بزرگ اسلامی بر این باورند که جسمانیت معراج باشکوه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بدین‌سان قابل توجیه می‌باشد که تبعیت بدن از احکام روح در همة انسان‌ها، برابر نیست؛ در برخی از افراد عادی، روح متوجه به امری است که ایجاد آن را مطالبه می‌نماید، اما بدن آنها به نافرمانی از روح می‌پردازد و به احکام آن تمکین نمی‌نمابد. این قانون در خصوص بدن مبارک پیامبراعظم صلی الله علیه و آله صادق نیست و دربارة ایشان، موضوع کاملاً برعکس است. دلیل آنان بر این مدعا، این است که جسم مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله در نهایت لطافت است و همانند آن را در اجسام دیگر نمی‌توان یافت و بنا بر قاعدة «اشتراک معنوی وجود» که از قواعد مهم عقلی به شمار می‌اید، افق هر بدنی از حیث مرتبة وجود، مرتبط و متصل به افق وجودی روح است و تناسب مستقیمی میان جسم و روح یک انسان حکمفرماست. این قاعده در باره پیامبر صلی الله علیه و آله در بالاترین و کامل‌ترین حد قابل تطبیق است؛ زیرا روح بلند ایشان به سبب بالا بودن و تسلّط کاملش بر بدن خود، باعث عروج جسم به ملکوت و آسمان‌ها شد.

معراج جسمانی و روحانی، حدیث معراج ، معراج پیامبر اکرم (ص) از دو نگاه به همراه امکاناتی نظیر بانک صوت و تصویر، کتابخانه موضوعی معراج، پرسش و پاسخ و معرفی پایگاه ها از دیگر بخش های گنجانده شده در این ویژه نامه است.

ویژه نامه میهمان قدسیان در پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی
http://www.rasekhoon.net قابل مشاهده است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات