۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۸۵۷۰۴

حریم حرم دل منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ نسخه دیجیتالی کتاب حریم حرم دل در پایگاه حج منتشر شد.
كتاب، كتابخواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نسخه دیجیتالی کتاب حریم حرم دل نوشته حجت الاسلام جعفر روحانی در پایگاه اطلاع رسانی حج منتشر شد.

این کتاب، شامل دوازده درس عرفانی همچون حرم دل، مراقبت دل، طهارت دل، اخلاص دل، زبان دل، غذای دل است.

در درس هفتم کتاب حریم حرم دل که با عنوان رنگ دل مشخص شده، می خوانیم: صفت رحمت یکی از صفات خدا است که خداوند رحمت را بر خویش واجب فرموده است ورحمتش گسترده وفراگیر است.رحمت خدا دو گونه است رحمت امتنانی ورحمت وجوبی همان که در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده و بعنوان تابلوی رحمت الهی دراول سوره های قرآنی قرار گرفته است. رحمت امتنانی در مقابل اعمال عبد نیست، بلکه لطفی است که خداوند در حق بنده اش قرار داده است، ولی رحمت وجوبی در مقابل عمل عبد واقع می شود.رحمت رحمانیه مثل حرف زدن آسان است ولی رحمت رحیمیه مثل سکوت که چانه را کنترل نماید، بسیار دشوار است.لذا حق تعالی از باب امتنان در مقابل تقوی و پارسایی عبدش رحمت رحیمیه را بر خویش واجب ساخت اگر چه عبد وظیفه بندگی دارد و وی را سزاوار نیست که در ازای عمل به وظیفه اش از حق چیز خاصی را طلب نماید.

بخش دهم این کتاب به راه دل نامگذاری شده که درباره معرفت به خداوند می خوانیم: واژه معرفت به معنای شناخت است که برای نیل بدان برای آن سه راه وجود دارد راه علم ، راه عقل و راه علم،راه علم که از طریق مشاهده و تجزیه سیستم‌های علمی است، تنها روابط بین اجزای مادی را کشف می‌کند.راه عقل،که از راه دلیل وبرهان واستدلال عقلی است و نقش اساسی در به دست آوردن آن را عقل، ایفاء می کند.راه دل که از راه کشف و شهود و ارتباط مستقیم و بی‌واسطه بین روح انسانی و حقایق ایجاد می کند وانسان حقایق را با چشم دل و بدون وساطت صورت و مفهوم ذهنی مشاهده می‌کند و بدان معرفت می‌یابد.معارف علمی وعقلی اگر مقدمه برای رسیدن به معرفت شهودی قرار نگیرد حجاب اکبر و حتی گاهی موجب انحراف هم می شود.کمال دل در معرفت شهودی است که آن را ارتقاء وقرب به حق حاصل می گرداند وسایر علوم حکم مقدمه را دارند واگر در راستای عمل و تهذیب نفس وپرورش جان قرار نگیرند مفاهیم و قواعدی بیش نیستند.چه بسا فرد ی که مفاهیم ارزشی مانند رحیم و رؤف ، مهر ومحبت ، عفو وگذشت را خیلی خوب بداند، اما در وقت عمل وهنگام حادثه مثل پلنگ درنده بر هم نوع خود حمله کند و شکمها بدرد وآدمها بکشد. چنین شخصی در حقیقت حیوان درنده است نه انسان.
پیغمبر اکرم( ص) فرمود:دانش بر دو قسم است:دانشى که بر زبانست این علمى است که حجت خداست برفرزند آدم، و دانشى که در دل جا گرفته دانش مفید است.

علاقمندان می توانند این کتاب را از نشر مشعر تهیه و یا در فضای مجازی در کتابخانه دیجتالی حج به نشانی
http://hajj.ir/hadjwebui/library/wfViewBookPage.aspx?bookId=1692 مراجعه کنند. /909/پ202/ع


ارسال نظرات