۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۸۹۴۵۴
رییس پژوهشگاه انقلاب اسلامی جامعه المصطفی العالمیه:

انقلاب اسلامی ایران برگرفته از فلسفه عملی نظام فقهی شیعه است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی بیان داشت: فلسفه اسلامی می‌تواند به عنوان پیشتاز و در نقطه مقابل علوم سکولار قرار گیرد و علوم را در راستای دستورات اسلام قرار دهد.
پژوهش


حجت الاسلام مهدی امیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه حوزه های علمیه به علم فلسفه بیان داشت: علوم عقلی در دوران های دور به عنوان پایه علوم دیگر مورد توجه قرار داشته و دارای جایگاه ویژه ای بوده است.

وی بیان داشت: علوم عقلی در میان علوم اسلامی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است و فیلسوفان اسلامی کوشیده اند مباحث اخلاقی و سیاسی را بر پایه علوم عقلی بنیان گذارند.

این استاد فلسفه اسلامی اظهار داشت: امروز مباحث زیادی از علم کلام در قالب های کاملا عقلی وارد شده است به گونه ای که مباحث فلسفی در علم کلام ذوب شده است و بسیاری از براهین اعتقادات اسلامی، فلسفی است.

وی بیان داشت: کارکرد بزرگ فلسفه در علوم اسلامی تنظیم و اثبات مبانی بعید علوم است و امروز اگر بخواهیم مباحث فقه را به روش تحلیلی ارائه دهیم باید بحث فلسفه فقه را جدی بگبریم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نزاع اخباری و اصولی بر سر قلمرو ادراکات عقلی است، ادامه داد: رویکرد اصولی ها گستره ای وسیع از عقلانیت را شامل می شود و ادراکات عقلی را به طور وسیع می پذیرند.

وی بیان داشت: المیزان علامه طباطبایی به عنوان مهمترین تفسیر قرآن در دوره فعلی آمیخته با مباحث فلسفی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران منبعث و بر اساس فلسفه عملی نظام فقهی شیعه است که امام خمینی(ره) برای تبیین و اثبات حکومت اسلامی در نامه گورباچف بر مباحث فلسفی تاکید می‌کند.

وی بیان داشت: علوم عقلی در پایه ریزی و شکوفایی سایر علوم نقش ویژه ای داشته اند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: با آمدن فلسفه به جهان اسلام بسیاری از گروه های مخالف فلسفه با ساماندهی اصول فکری خود توانستند یک نحله فکری ایجاد کنند که این باعث گسترش اسلام شد.

وی بیان داشت: علوم جدید در قالب مباحث عقلی ارایه شده است و فلسفه می‌تواند به عنوان پیشتاز و در نقطه مقابل علوم سکولار قرار گیرد و علوم را در راستای دستورات اسلام قرار دهد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات