۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۸۹۵۵۳

گزارشی از نشست نگاهی نو به احادیث تفسیری

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه علوم حدیث، گفت: روایت بسیاری در تفاسیر اثری مورد استناد قرار نگرفته است.
حجت الاسلام والمسلمين ري شهري رييس دانشكده علوم حديث
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نگاهی نو به احادیث تفسیری با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام ستوده، دبیرعلمی جلسه به تشریح موضوع نشست پرداخت و بیان داشت: قرآن و روافقیات از قابلیت بالایی برای تولید علم برخوردار است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: گاهی که به کتاب غرر الحک مراجعه می کنم، می بینیم یک روایت چگونه به بیان یکی از نظریات متقن علمی پرداخته است و تاسف می خورم چرا ما نتوانسته ایم از این اصول عالی علمی، تبینی جدید در علم روز ارائه کنیم.

وی ادامه داد: اگر با نگاه واقع بینانه به ساختار معارف اسلامی نگاه کنیم، مشاهده می کنیم که دارای ادبیات علمی کلاسیک نیست و دارای ادبیات مشخص به خود است که می توان آن را ادبیات هدایت بیان کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: ادبیات دینی دارای قوانین خاصی است که باید این قوانین کشف و این متن را بفهمیم.

وی ادامه داد: آیات و روایات یک متن آماده علمی نیست بلکه یک سرمایه است که باید با تکنولوژی فهم حدیث و قرآن، مطالب آن استخراج شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تفسیر های رایج برگرفته از نظریات علمی عالمان دینی است که البته در جای خود معتبر و ارزشمند است؛ اما آنچه در تفسیر باید اصل قرار گیرد، فهم اهلبیت(ع) از آیات است.

وی اظهار داشت: بحث روایات تفسیری نقطه تلاقی آیات و روایات است و بیان کننده این مطلب است که برای فهم آیات باید به دارندگان عصمت در تفسیر اهلبیت(ع) مراجعه کنیم.

این محقق حوزوی گفت: قرآن و حدیث در حوزه های علمیه مهجور است و احادیث تفسیری دارای مهجوریت مرکب است.

وی بیان داشت: در این نشست به بررسی تعریف روایات تفسیری، شاخص های روایات تفسیری پرداخته خواهد شد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری به سخنرانی پرداخت و بیان داشت: حوزه های علمیه باید توجه بیشتری به قرآن و روایات داشته باشند.

وی ادامه داد: منظور از روایت تفسیری، روایاتی است که به گونه ای به تفسیر قرآن و تبیین آن پرداخته است.

رییس موسسه دارالحدیث روایت تفسیری را به سه قسمت کرد و گفت: دسته نخست روایات تفسیری، احادیثی است که به صورت روشن و صریح ناظر به آیات قرآن است و مفاهیم قرآن را بیان می کند.

وی بیان داشت: این دسته نخست شامل روایات شان نزول آیات،تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر لفظی، تفسیر مفهومی، تفسیر مصداقی، تفسیر با اشارات عقلی، تفسیر با نشان دادن علوم تجربی، تفسیر شهودی، تفسیر تمثیلی، تاریخی و... است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: دسته دوم از رویات تفسیری، احادیثی است که نسبت به تفسیر غلط هشدار داده و یا راه پیش گیری از تفسیر ناروا را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه محل بحث ما دسته سوم روایت تفسیری است، بیان داشت: احادیثی وجود دارند که در نگاه نخست ارتباطی با قرآن ندارند اما یک پژوهشگر می تواند با تامل در این احادیث و ریشه یابی آن، به ارتباط آن با قرآن پی ببرد.

رییس دانشگاه علوم حدیث با بیان اینکه روایت دسته اول و دوم کم نیستند، ادامه داد: با مقایسه با دسته سوم از روایات می توانیم بگوییم که حجم کمی از روایات در تفسیر استفاده شده است.

مسئول موسسه دار الحدیث، در ادامه با بیان آیاتی از قرآن، به روایات مناسب آن استناد کرد.

وی بیان داشت: در روایات، قرآن معدن تمام علوم معرفی شده و از سویی دیگر ائمه معصومین(ع) بر اینکه تمامی مطالب آنها مطابق با قرآن است، تاکید داشته اند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: با داشتن چنین نگاه جامعی به قرآن و حدیث، در همه زمان ها و برای تمامی نیازها می توانیم از این منابع غنی استفاده و به نیازهای مردم جوابگو باشیم.

رییس دانشگاه علوم حدیث در ادامه این نشست بر سرمایه گذاری حوزه های علمیه بر دو محور قرآن و حدیث تاکید کرد و اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی ایران فعالیت های زیادی در زمینه احیای علم اهلبیت(ع) انجام شده است اما هنوز حوزه های علمیه از ظرفیت بالای قرآن و حدیث غافل هستند.

وی گفت: کارهای مقدماتی پژوهشکده کلام اهلبیت(ع) انجام شده و به زودی این مرکز افتتاح خواهد شد و ان شاء الله پژوهشکده تفسیر اهلبیت(ع) هم ایجاد می شود.

لازم به ذکر است در پایان این نشست، پرسش و پاسخ با حضور طلاب و فضلا برگزار شد. /909/ز502/ص
ارسال نظرات