۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۹۰۲۵۷
امام جمعه مشهد:

فلسفه اصلی حج به فراموشی سپرده شده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با بیان اینکه فلسفه اصلی حج به فراموشی سپرده شده است، گفت: امروزه فلسفه اصلی حج یعنی همان قیام مسلمانان علیه دشمنان امت اسلامی وجود ندارد و از بین رفته است.
آيت الله سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد آيت الله سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه های این هفته نماز جمعه مشهد با اشاره به فلسفه حج و مناسک آن، اظهار داشت: خدا در آیه «جعل الله الکعبه بیت الحرام قیاما لناس» فلسفه قرار دادن کعبه و مناسک و مراسم حج را یک نکته معین کرده است و آن «قیاما لناس» است.

وی افزود: برخی این آیه را اینگونه تفسیر کرده اند که کعبه و حج تکیه گاه مردم است تا تمام شئون شخصی و اجتماعی امت اسلام با تکیه بر حج تأمین شود اما امام خمینی(ره) تعبیر زیبایی را در تفسیر این آیه ذکر کرده اند و بیان می کنند «قرار دادن حج برای قیام مردم است تا مردم حرکت و قیام کنند» اما متأسفانه دشمنان بیش از مسلمانان به اهمیت این خصوصیت پی برده اند.

حج در تسخیر سرسپردگان غربی جزیره العرب قرار گرفته است

امام جمعه مشهد ادامه داد: در دو قرن گذشته جاسوس انگلیسی بیان می کند که «آنچه بیش از همه باعث وحشت استعمار می شود مسئله حج و کعبه است» و این ها طوری برنامه ریزی کرده اند که دو قرن است حج در تسخیر سرسپردگان غربی جزیره العرب قرار گرفته است و باعث بی خاصیتی حج شده اند.

وی با بیان اینکه امروزه فلسفه اصلی حج یعنی همان قیام مسلمانان علیه دشمنان امت اسلامی وجود ندارد و از بین رفته است، تصریح کرد: امروز در حالی که دو میلیون مسلمان در مناسک حج دور هم جمع شده اند در گوشه ای از در شرق دنیا و در سئول پایتخت کره جنوبی، عده ای در گروه بیست جمع شده و به جان هم افتاده اند هیچ عکس العملی از سوی مسلمانانی که در حج حضور دارند صورت نگرفته است و این امر از آن روست که در حال حاضر خاصیت قیام از حج گرفته شده و تا روزی که امت اسلام این خاصیت را زنده نکند عزت و سربلندی این امت در جامعه بشریت بروز نخواهد کرد.

برخورد ائمه با شگردهای دشمنان تبدیل تهدیدها به فرصت بود 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز شهادت امام باقر(ع) و با اشاره به شگردهای شیطانی هشام بن عبدالملک نسبت به این بزرگوار، بیان داشت: یکی از این شگردهای هشام دعوت از امام(ع) برای تیراندازی با تیرو‌کمان در حضور عوام در میدان تیراندازی بود، هشام می‌ خواست با این ترفند شیطانی دو ضربه بر پیکر ولایت وارد کند یکی آنکه حجت الهی را به عرصه رقابت با انسان ‌های عادی کشانده و موجب موازی سازی امام با دیگران و لغو هیبت امامت و ولایت شده و دیگر اینکه جامعه را به‌ صورت تماشاچی در برابر امام (ع) در آورد که امام باقر (ع) این توطئه‌ها را باطل و به فرصت تبدیل کردند.

وی با بیان اینکه شیطان در شگردهای سیاسی خود نوآوری ندارد و از همین روست که در قرآن آمده است «ان کید الشیطان کان زهیقا»، گفت: همین بی تفاوت کردن مردم نسبت به مقام ولایت،‌ موازی سازی امام با دیگران و لغو کردن خاصیت امامت از شگردهای شیطانی است که امروز در عرصه سیاست به وسیله جریان های لائیک و ضد ارزشی سیاسی در جامعه دینی ما در حال اجراست.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: جریانات ضد ارزشی در عرصه درگیری ها سعی دارند مقابله با رهبری را مطرح کرده و رهبری را به عرصه رقابت بکشند البته این قضیه در همه جریان های ضد ارزشی در طول نظام ما سابقه دارد اما نقطه برجسته اش در فتنه 88 بود که در این فتنه سران فتنه می خواستند رهبری را به عرصه رقابت وارد کنند زیرا وقتی رهبری را وارد کرده و یک جریانی که در حوزه رقابت هست را به رهبری منصوب کنند هیبت رهبری را شکسته، خاصیت امامت را از بین برده اند و رهبر را موازی و مساوی با سایر جریانات سیاسی قرار داده اند.

شناخت سیره ائمه گام اول در کسب بصیرت مدنظر رهبری است

وی با بیان اینکه تأمل در سیره سیاسی امام باقر(ع) و شناخت بحث های سیاسی باید برای ما جریان شناسی ایجاد کند، خاطر نشان کرد: عوامل لائیکی که امروز در مقابل رهبری عرض اندام می کنند تداوم جریان بنی امیه هستند و بصیرتی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است را باید از این نقطه یعنی شناسایی سیره امام و جریانات ضد ارزشی دوران ائمه شروع کنیم.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه در نظام اسلامی ما هر جریان غیر ولایی که می خواهد به قدرت برسد طاغوت است که می خواهد قدرت بگیرد، اذعان داشت: یکی از خصوصیات ائمه در سیره سیاسی این بود که توطئه های دشمن را مبدل به فرصت می کردند همین توطئه را هشام ریخت و برای امام به فرصت تبدیل شد و تمامی مردم حتی امویان فهمیدند که شخصیت امام باقر(ع) شخصیتی جامع است.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام و ائمه زمانی که نقشه های شیطانی شان بر باد می رفت و توسط ائمه به فرصت تبدیل می شد روش امام کشی را بر می گزیدند و با اشاره به مظلومیت امام باقر(ع)، بیان داشت: مظلومیت امام باقر چنان حساس بود که ایشان وصیت کردند هر سال در منی برای من محفل عزا و سوگواری بر پا کنید.

تقرب پیدا کردن در نظر مردم بدون توجه به رضای الهی ریا محسوب می شود

آیت الله علم الهدی در بخش دیگر سخنانش به مراقبت کردن بر اعمال در دوری از ریا اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) با تمام عبودیتی که داشتند باز هم وقتی به یاد ریا که می افتد بدنش می لرزد و به درگاه خدا استغاثه می کند و می گوید: «خدایا من به تو پناه می برم که به خود نمایی دچار نشوم و بخواهم در برابر بینش شفاف چشم مردم، خود را خوب جلوه کنم...» این سخنان کسی است که پیامبر می فرمود: «یا علی تو بیا کنار من بشین تا من با تو بگم یا الله و تو با من بگی یا الله».

وی با بیان اینکه اسلام دستور داده اگر گناهی پنهانی انجام دادی به مردم نگو از این رو اقرار به گناه از خود گناه جزایش بیشتر است، ابراز داشت: گاهی فرد اشتباهاتش را از مردم پنهان می کند تا آبرویش رو حفظ کند ولی گاهی اشتباهی را پنهان کرده و می خواهد خوبی ها را نشان دهد تا به مردم تقرب پیدا کند که این تقرب پیدا کردن در نظر مردم بدون توجه کردن به رضای الهی ریا محسوب می شود و همان موضوعی است که حضرت علی(ع) از آن دوری می کند. /934/پ201/ص
ارسال نظرات