۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۹۱۳۸۸

علامه جعفری به عنوان فیلسوف هنر اسلامی معرفی شد

خبرگزاری رسا ـ علامه محمدتقی جعفری‌(ره) در همایش بین‌المللی فلسفه هنر اسلامی به عنوان فیلسوف هنر اسلامی معاصر معرفی شد.
مرحوم علامه محمدتقي جعفري علامه محمدتقي جعفري‌


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه قم در همایش بین‌المللی فلسفه هنر اسلامی که چهارشنبه شب، 3 آذرماه در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، از شخصیت علمی علامه محمدتقی جعفری‌(ره) تجلیل کردند.

براساس این گزارش، در این مراسم که جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم پیرامون فلسفه هنر اسلامی به بحث و گفت‌وگو نشستند، علامه جعفری‌(ره) به عنوان فیلسوف فعال در زمینه هنر اسلامی معرفی شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی به بیان فلسفه هنر از منظر علامه جعفری‌(ره) پرداخت و گفت: علامه جعفری پیش از این‌که فیلسوف هنر اسلامی باشد، فیلسوف انسان است و فلسفه‌اش بر محور انسان می‌چرخد.

وی با بیان این‌که دال مرکزی مرحوم علامه جعفری حیات معقول است، افزود: ایشان معتقد به حیات معقول بود که حیات آگاهانه و حرکت در مسیر ساخته شدن و تکامل دائمی از جمله مؤلفه‌های این نوع حیات است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح این سؤال که آیا هنر برای هنر، هنر برای انسان یا هنر برای انسان در جهت حیات معقول است، ادامه داد: علامه جعفری‌(ره) معتقد بود که هنر برای هنر و هنر برای انسان چون منجر به پوچ‌گرایی می‌شود، معقول نیست، از این‌رو هنر برای انسان در حیات معقول مورد پذیرش اسلام است.

خاطرنشان می‌شود، علامه محمدتقی جعفری‌(ره) به سال 1304 شمسی در شهر تبریز متولد شد و پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی در شهرهای تبریز، تهران، قم و نجف اشرف در محضر آیات عظام میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم، کسب فیض کرد.
 
تا به حال بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به زیور طبع رسیده و چاپ بعضی از آنان همچون شرح مثنوی در 15 جلد مکرر تجدید شده است. با نظارت ایشان و طی 12 سال کامل‌ترین کشف‌الابیات مثنوی مولوی در 4 جلد رحلی تحت عنوان «از دریا به دریا» منتشر شده است.
 
شرح و تفسیر بر نهج‌البللاغه از جمله آثار برجسته علامه است که 27 جلد آن به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است و بررسی و مقایسه افکار مولانا با فلسفه‌ها و جهان‌بینی‌های شرق و غرب با عنوان مولوی و جهان‌بینی‌ها را می‌توان از دیگر آثار نفیس استاد نام برد.
 
در زمینه حقوق بشر و مقایسه آن با حقوق بشر در اسلام، کتاب مفصل و مشروحی به قلم ایشان منتشر شده که نظریات جدید آن در کنفرانس اسلامی طرح و مورد استفاده قرار گرفته است. کتاب مزبور به زبان انگلیسی نیز ترجمه و چاپ شده است.
 
کتاب‌های ایشان در زمینه‌‌های فقه، علوم سیاسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی، معارف‌اسلامی، نظریه زیبایی و هنر در اسلام، مباحث فلسفی و کلامی، مشحون از آرا و نظریات ابتکاری و بدیع است.

مکاتبات علمی علامه جعفری با «برتراند راسل»، فیلسوف شهیر انگلیسی که طی آنها، استاد جعفری به برخی از نظریات راسل انتقاد کرده، در بعضی از کتاب‌های ایشان مانند نقد و بررسی افکار راسل، توضیح و بررسی مصاحبه راسل به طور مکرر به چاپ رسیده است.

همچنین کتابی تحت عنوان «بررسی و نقد سرگذشت اندیشه‌ها» حاوی تحلیل و نقد نظریات آلفرد نورث وایتهد پدر منطق ریاضی که یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه اروپا می باشد، چاپ و منتشر شده است.
 
گفتنی است، علامه محمدتقی جعفری‌(ره) که آثار متعددی در نقد و تحلیل فلسفه پوزیتیویستی و نئوپوزیتیویستی معاصر غرب دارد و از آن جمله می‌توان به شرح و نقد نظریات کانت، هگل، دکارت و دیوید هیوم اشاره کرد، بر اثر بیماری در 25 آبان‌ماه 1377 به رحمت ایزدی پیوست. روحش شاد و یادش گرامی باد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات