۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۹۱۹۹۵
وزیر علوم:

بازنگری در علوم انسانی دانشگاه های کشور به طور جدی دنبال می شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر علوم از آغاز بازنگری در علوم انسانی کشور خبر داد و گفت: محال است که ما در فضایی که دنیای غرب می‌خواهد، حرکت کنیم، چون ما ملت «ما می‌توانیم» هستیم.
کامران داشجو وزير علوم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری عصر روز گذشته در سومین دور از سفر استانی هیأت دولت به استان مازندران با اساتید و رؤسای دانشگاه‌های این استان دیدار و گفت‌ و گو کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت هفته بسیج، اظهار داشت: اهمیت بسیج بر همگان روشن است؛ بسیج یک تفکر است و هر کس که تفکر و فرهنگ انتظار دارد، بسیجی است.

دانشجو در ادامه با بیان این که سیاست‌ ما در وزارت علوم افزایش و توسعه تحصیلات تکمیلی است، افزود: امیدواریم روزی شرایطی فراهم شود که همه دانشگاه‌های ما در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو جذب کنند.

وزیر علوم با بیان این که اکنون 850 هزار داوطلب در مقطع کارشناسی‌ارشد کشور داریم، اظهار داشت: باید برای این مسأله فکری اساسی کنیم و لازم است که دانشگاه‌های مادر کشور در این زمینه حرکت کنند و جذب دانشجو در مقطع ارشد و دکترا را افزایش دهند.

دانشجو در ادامه با اشاره به افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجوی کارشناسی در کشور خاطر نشان کرد: اکنون وضعیتی در کشور داریم که اعلام کرده‌ایم هر فردی که در مقطع کارشناسی خارج از کشور تحصیل می‌کند می‌تواند پس از هم‌طرازسازی به داخل کشور منتقل شود و امیدواریم که این زمینه در مقطع ارشد نیز فراهم شود.

وی در خصوص لزوم تسهیل استفاده از امکانات همه دانشگاه‌های کشور اضافه کرد: در حال راه‌اندازی شبکه‌های استانی، منطقه‌ای و ملی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های کشور هستیم که دانشگاه‌ها می‌توانند با ورود به این شبکه به راحتی از امکانات موجود بهره‌مند شوند.

وزیر علوم همچنین با بیان این که آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: در این آئین‌نامه مباحث فرهنگی و تربیتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است چون قائل هستیم که این مسائل از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها است.

دانشجو با بیان این که بنده از ابتدا هم اعلام کرده‌ام که دغدغه دین دارم، اظهار داشت: امیدوارم که این مسأله در همه برنامه‌های دانشگاه‌ها جاری و ساری شود چون مقام معظم رهبری هم در علم توأم با دین تأکید دارد و معتقدیم که این علم و ایمان در کنار هم می‌تواند انسان را به مقام آدمیت برساند.

وی مباحث مربوط به ارتقاء اساتید را از وظایف هیأت‌های ممیزه دانشگاه‌ها خواند و یادآور شد: به طور یقین اعضای هیأت ممیزه دانشگاه‌ها در این زمینه بخل و حسادتی ندارند اما اعتقاد داریم که در این موضوع هم باید تعادل ایجاد شود و به همین دلیل در آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی یک تعادل مناسب بین بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود با تأکید بر حمایت از قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: با همت مضاعف به دنبال افزایش ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در کشور هستیم و اکنون نیز دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

دانشجو با بیان این که دانشگاه‌ها یک وظیفه بیرونی و یک وظیفه درونی دارند، اضافه کرد: در این خصوص لازم است که دانشگاه‌های کشور حرف‌ها و سخنانی برای دنیا داشته باشند و با دانشگاه‌های مختلف به خصوص در کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنند.

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: البته در خصوص واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌ها مطالبی مطرح است که نیاز به یک بازنگری دارد که این کار هم در حال انجام است.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که باید فرق بین دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های غربی مشخص شود، اظهار داشت: کاملاً مشخص است که باید شاخص‌های توسعه و پیشرفت را خودمان در کشور تعریف کنیم که این شاخص‌ها با نگاه‌های موجود در دانشگاه‌های غربی متفاوت است.

دانشجو با تأکید بر لزوم تعریف شاخص‌های دانشگاه اسلامی و ایرانی افزود: انسان در نگاه غربی تک بعدی، مادی‌گرا و منفعت‌جو است، در این نگاه آرمان معنایی نداشته و باید و نبایدهای اخلاقی، فلسفی و علمی برای انسان تعریف نشده است به همین دلیل انسان در نگاه غربی تبعیض و فساد را به رسمیت می‌شناسد.

وی با بیان این که غرب بر همین اساس علم را هم تعریف می‌کند، گفت: در نگاه غربی تنها «چه بود، چه هست و چه می‌شود» مطرح است که این موارد تنها لاشه علم است و غربی‌ها نیز دانشگاه و توسعه را هم بر همین اساس تعریف می‌کنند که قرار نیست ما هم در این فضا حرکت کنیم.

وزیر علوم با بیان این که دانشگاه باید برای نظام و تفکر آدم بسازد، گفت: نگاه دانشگاه ما به انسان با نگاه غربی‌ها متفاوت است چون ما انسان را دو بعدی می‌دانیم و خوشبختی را برای دنیا و آخرت می‌خواهیم.

دانشجو با اشاره به این که انسان در نگاه دینی از زیبایی، علم و توانایی مطلق نشأت می‌گیرد، اضافه کرد: متأسفانه برخی‌ها به قال‌الصادق شک می‌کنند اما به جان اسمیت شک نمی‌کنند و این مسأله برای آنها یک بت شده است.

وی با بیان این که کار دشمن، دشمنی است، اظهار داشت: متأسفانه برخی در داخل هم همین مسیر را دنبال می‌کنند.

وزیر علوم در ادامه صحبت‌های خود با رد برخی شایعات در خصوص حذف برخی دروس علوم انسانی تصریح کرد: 51 درصد از دانشجویان کشور در علوم انسانی تحصیل می‌کنند اما سؤال این است که آیا این بخش نیاز به ساماندهی ندارد و نیازی نیست که آموزه‌های دینی در علم اقتصاد و روانشناسی وارد شود.

دانشجو در همین زمینه اضافه کرد: کارگروهی در پی انجام این ساماندهی است و به همین دلیل جلوی توسعه برخی از موارد را گرفته‌ایم اما هیچ رشته‌ای حذف نشده است.

وی با بیان این که علوم انسانی هدف را نشان می‌دهد، تصریح کرد: نباید نسبت به این علوم بی‌تفاوت باشیم چون دانشگاه ما باید آدمی را تربیت کند که اسلام تعریف کرده است، این انسان باید و نباید اخلاقی، علمی و فلسفی دارد و فطرت او هر چیزی را قبول نمی‌کند.

وزیر علوم، سردرگمی‌های موجود در جهان را ناشی از ناامیدی از مادی‌گرایی دانست و گفت: جهان به دنبال معنویت است بنابراین نیاز به اساتیدی داریم که در کنار علم و دانش از بن و ریشه به این مسائل اعتقاد داشته باشند که شهید مطهری یک نمونه خوب آن بود.

دانشجو، انسان را تنها موجود آرمان‌خواه در نگاه دینی دانست و تصریح کرد: انسان در چارچوب آرمان‌های خود حرکت می‌کند، حق را می‌شناسد و در همین جاست که شهید شهریاری‌ شدن‌ها معنا پیدا می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود به اقدام تروریستی دشمنان در روز گذشته اشاره کرد و گفت: خدا بهترین‌ها را شهید می‌کند و من تنها ذره‌ای از وجود این دانشمند بزرگ را می‌شناسم و می‌دانم که همه وجودش عشق به اسلام و امام زمان(عج) بود.

وزیر علوم با تأکید بر این که دانشگاه‌های ما به سمتی برود که منتظر واقعی تربیت کند، افزود: در دانشگاه‌های ما باید فرهنگ انتظار تدریس شده و دانشگاه نیز سرباز امام زمان(عج) تحویل جامعه بدهد که این کار برعهده اساتید است، یعنی شهید شهریاری‌ها و شهید علی‌محمدی‌ها این کارها را می‌کنند.

دانشجو در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تاریخ سی ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که دشمن هر وقت از جایی احساس خطر کرده، همان جا را زده است که نمونه آن در سال‌های ابتدای انقلاب به شخصیت‌های سیاسی برمی‌گردد.

وی افزود: دشمن ابتدا از روش تطمیع استفاده می‌کند اگر جواب نگرفت به تهدید رو می‌آورد، اگر باز هم جواب نگرفت از تطمیع و تهدید در کنار هم استفاده می‌کند و اگر نشد به ترور شخصیت افراد اقدام می‌کند که نمونه‌ای این مسأله را در فتنه سال گذشته شاهد بودیم و دیدیم که چقدر دروغ ساختند و خجالت هم نکشیدند حتی وقتی که دروغشان مشخص شد هم از مردم عذرخواهی نکردند و آبروی نظام را به خطر انداختند.

دانشجو همچنین به اقدامات تروریستی کور دشمن در سال‌های اول انقلاب و ترور ائمه جمع کشور اشاره کرد و یادآور شد: اکنون دشمن دانشمندانی مانند شهید شهریاری، شهید علی‌محمدی و یا شهید زنده فریدون عباسی را هدف قرار داده چون از ناحیه دانشگاه احساس خطر می‌کند و فهمیده که دانشگاه منتظر واقعی امام زمان تربیت می‌کند.

وی با بیان این که سرباز امام زمان(عج) دانش را در بالاترین سطح ممکن دارد، اضافه کرد: سرباز امام زمان(عج) از بعد اخلاقی هم ساخته شده است و علم را برای سلطه بر دیگران نمی‌خواهد بلکه در پی تعالی بشریت است. یعنی در این نگاه آپارتاید علمی معنا نمی‌دهد.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه‌های مختلف را از برکت خلوص دانشمندان و لطف الهی دانست و افزود: دشمن به فطرت و خلوص اعتقادی ندارد و آن را درک نمی‌کند اما در علم نگاه دینی یک مسیر عمودی وجود دارد که این سؤال را مطرح می‌کند که «چه کسی و چرا خلق کرد».

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار روز گذشته‌اش با یکی از شاگردان سابق استاد شهید شهریاری اشاره کرد و یادآور شد: این دانشجوی سابق استاد شهریاری که اکنون فارغ‌التحصیل شده و عضو هیأت علمی یکی از دانشگاه‌های کشور است به بنده گفت که قسم می‌خورم خودم 500 شهریاری تربیت کنم.

وی با تأکید بر این که خون شهید دانشگاهیان را بیدارتر و زنده‌تر کرده و به آنها انگیزه می‌دهد اظهار داشت: مکتبی که شهادت دارد، اسارت ندارد، شهادت لقاء‌الله است و همه دعا می‌کنیم که خداوند همه ما جامانده‌های این قافله را به قافله‌سالار آن یعنی امام حسین(ع) برساند که از خون هر کدام از این اساتید، صد، دویست و هزار شهریاری دیگر می‌سازیم.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم بازنگری در علوم انسانی کشور خاطر نشان کرد: این کار اکنون آغاز شده است و محال است که ما در فضایی که دنیای غرب می‌خواهد، حرکت کنیم چون ما، ملت «ما می‌توانیم» هستیم.

دانشجو با بیان این که جنبش نرم‌افزاری مورد تأکید مقام معظم رهبری از نظر بنده به معنای جاری کردن یک اندیشه نو بر اساس مبانی ارزش‌های اسلامی در درون دانشگاه‌ها و جامعه است، افزود: این کار برعهده اساتید دانشگاه‌ها است و قاطبه اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌های کشور افرادی متدین، دیندار و ولایتمدار هستند که در فتنه سال گذشته نیز این مسأله را ثابت کردند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: همه ما در سوگ فراغ شهید شهریاری هستیم و اما این خشم مقدس را در سینه‌های خود حفظ می‌کنیم و آن را در جهاد علمی متبلور کرده و عینیت می‌بخشیم.

وزیر علوم با بیان این که دانشگاهیان پرتلاش‌تر از گذشته در عرصه جهاد علمی حاضر خواهند شد، تصریح کرد: بعد از این خواهیم دید که سرعت پیشرفت‌های علمی کشور به مراتب زیادتر خواهد شد و ملت ایران عزتمندتر از گذشته خواهد بود.

دانشجو با بیان اینک ه به رؤسای دانشگاه‌ها بارها گفته‌ام که اگر بخواهند سیاسی عمل کنند، یک لحظه هم تحمل نخواهم کرد، تصریح کرد: کادر همراهم باید با من همسو باشد اما این مسأله به معنای نگاه جناحی نیست یعنی این طور نیست که مثلا فلانی که به فلانی رأی داده را خوب بزنم و یا فلانی را بد بدانم.

وی با بیان اینکه روح آموزش عالی کشور و افرادی که در آن به ملت شریف ایران خدمت می‌کنند همان چیزی است که ملت می‌خواهد، گفت: یعنی علم توأم با ایمان و هر کس که در این مسیر حرکت کند باید حمایت شود.

وزیر علوم با بیان این که این روح باید در همه برنامه‌ها، آیین‌نامه و متون درسی ساری و جاری باشد، تصریح کرد: دانشگاهیان ما راه شهدا را ادامه می‌دهند و اجازه نمی‌دهند که دشمن به دانشگاه طمع کند.

دانشجو با بیان این که دانشگاهیان چشم فتنه را کور کرده‌اند، یادآور شد: دشمن از دانشگاهیان مأیوس شده و به همین دلیل اقدام به ترور اساتید و دانشمندان کرد اما از این مسأله غافل است که پیش از این هم از این روش جواب نگرفته است.

وی در پایان با بیان اینکه طراحان خارجی و دنباله‌های داخلی این اقدامات بدانند که دانشگاهیان اهل باج دادن نیستند، تشریح کرد: محال است که دانشگاهیان کشور جهاد علمی را کنار بگذارند و همه دانشگاهیان این کشور راه شهید شهریاری را ادامه می‌دهند و بنده هم به کارکردن برای چنین اساتیدی افتخار می‌کنم./950/پ202/الف
ارسال نظرات