۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۹۲۳۴۱

گزارشی از نشست مشترک جامعه مدرسین و اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست مشترک جامعه مدرسین و استادان سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید و شماری از اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد.
نشست مشترک جامعه مدرسين و اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست مشترک جامعه مدرسین و استادان سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم، روز شنبه با سخنرانی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

در این مراسم که به همت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و با هدف تبیین و پیگیری بیانات مقام معظم رهبری درباره حوزه های علمیه برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری نیز حضور یافته بود.

حوزه ها در برابر توطئه‌های استکباری هوشیار و حافظ حدود و ثغور اسلام باشند

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در این مراسم مشترک با قدردانی از دست اندرکاران این همایش، استقلال حوزه‌های علمیه را در طول تاریخ افتخار بزرگ دانست.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از حوزه‌های علمیه به عنوان حافظان دین، احکام و حدود ثغور الهی در عصر غیبت یاد کرد و گفت: بحمدالله حوزه‌های علمیه در همه اعصار و قرون برقرار بوده و به درستی وظایف خود را در خدمت به حضرت ولی عصر و دین مبین اسلام انجام ‌‌داده‌اند.

این مرجع تقلید، استقلال حوزه‌های علمیه را در قرون متمادی افتخار بزرگ دانست و تاکید کرد: باید روی این مساله بسیار ایستادگی داشته باشیم، که ان شاء الله حوزه‌های علمیه در مواضع شان پابرجا باشند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، توجه به معارف اهل بیت علیهم السلام را مهم‌ترین اصل در حوزه‌های علمیه دانست و با تاکید بر این که ما باید همه چیز خود را از در خانه قرآن و اهل بیت بگیریم، خاطر نشان کرد: باید علوم و تحصیلات ما در محدوده معارف اهل بیت علیهم السلام باشد.

حوزه علمیه قم شهرتی جهانی پیدا کرده است

وی با بیان این که امروز حوزه‌ علمیه قم، شهرتی جهانی پیدا کرده است، یادآور شد: امیدواریم حوزه علمیه قم در چنین شرایطی که همانند انقلاب اسلامی در جهان شهرت پیدا کرده و توقع و انتظارات شیعیان از حوزه علمیه قم بسیار زیاد شده است، حوزه‌های علمیه به ویژه این حوزه علمیه مقدسه خود را برای برآورده کردن مطالبات و انتظارات آمده کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که پاسخ به همه سوالات و نیازها در معارف اهل بیت علیهم السلام نهفته است،‌گفت: باید در شرایط کنونی که رسالت و وظایف ما بسیار سنگین شده است بیش از پیش آمده باشیم و دنیای امروز را به دین مبین اسلام دعوت کنیم.

وی با بیان این که امروز شاخص حوزه علمیه قم است؛ تاکید کرد: حوزه‌های علمیه باید در برابر برنامه‌های استکباری، اسلام ستیزی و اسلام هراسی، هوشیار و حافظ حدود و ثغور باشند و شبهات را دفع کنند.

بررسی پیشنهادها و دیدگاه های اساتید حوزه علمیه قم در کمیسیون های ویژه

آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین نیز در این نشست مشترک با اشاره به دیدگاه های اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، از بررسی این پیشنهادها و دیدگاه ها در کمیسیون های مختلف در این نهاد مهم و برجسته حوزوی خبر داد.

وی با سودمند توصیف کردن برگزاری این نشست مشترک، ابراز داشت: مسائلی که در این اجلاسیه مشترک از سوی اساتید مطرح شد، این نشست را به یک کارگاه علمی تبدیل کرد.

آیت الله یزدی گفت: سخنان و دیدگاه هایی که اعضای حاضر در جلسه در خصوص بیانات مقام معظم رهبری تبیین و تشریح کردند بسیار مهم بود و با توجه به اینکه جامعه مدرسین نیز اعلام آمادگی کرده است، اساتید باید برای بررسی دقیق این مسائل در کمیسیون ها دست به دست هم دهند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: ان شاءالله با برنامه ریزی مناسب و همت اساتید و طلاب یک تحول اساسی به معنای مثبت و دقیق آن با حفظ اصالت ها و تحول مدنظر مقام معظم رهبری و مراجع رخ خواهد داد.

اجرایی شدن بیانات رهبر انقلاب، تحول و بالندگی حوزه را به دنبال خواهد داشت

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در این نشست مشترک، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم، بیانات ایشان را نقشه راه حوزه های علمیه خواند و بر ضرورت اجرایی شدن آن تاکید کرد.

وی بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را راهگشا برای بخش های مختلف حوزه های علمیه دانست و گفت: اگر حوزویان بیانات ایشان را اجرایی کنند برای تحول و رشد و بالندگی حوزه های علمیه بسیار مؤثر و مهم خواهد بود.

رابطه متقابلی بین حوزه و نظام اسلامی وجود دارد

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در سفر به قم در خصوص رابطه متقابل نظام و حوزه، بر ضرورت تدوین رابطه حوزه با نظام اسلامی تاکید کرد و بیان داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان خود اشاره داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به دیدگاه های مطرح شده از سوی اساتید حوزه علمیه قم در این نشست مشترک در راستای تبیین بیانات اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، بیان داشت: این نقطه نظرات و دیدگاه ها در هشت کمیسیون مختلف بررسی و به عنوان محور اصلی اجلاسیه عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در اواخر بهمن ماه برگزار می شود، قرار خواهد گرفت.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: مجموعه بیانات مقام معظم رهبری که در حوزه های مختلف ایراد شده است، منشور جامع حوزه های علمیه به حساب می آید و باید اجرایی و عملیاتی شود.

اعتبار مرجعیت در نظام تشیع از همه امور بالاتر است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری نخستین استادی بود که با دعوت مجری همایش پشت تریبون رفت و دیدگاه های خود را تبیین کرد. وی با بیان اینکه اعتبار مرجعیت حافظ کیان تشیع است تصریح کرد: بقای اسلام ناب مرهون اعتبار مرجعیت است.

وی بیان داشت: در هیچ دانشی رأی عالمان حجت شرعی نیست، و تنها در دانش های حوزوی صدق آرای مجتهدان حجت شرعی است و کسی حق ندارد با آن مخالفت کند و در دو سه دهه نیز تلاش بسیاری کردند تا رای مرجعیت و مردم را مثل یک رای عادی و سایر متخصصان جلوه بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با بیان اینکه اعتبار مرجعیت در نظام تشیع از همه امور بالاتر است گفت: اختلاف طلاب و اساتید تا زمانی است که مراجع لب به سخن نگشوده اند و اگر وحدت و هماهنگی بین اساتید و مراجع بوجود نیاید، ضربه های سنگینی به حوزه وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه اساتید نباید در حوزه بیگانه تلقی شوند، ابراز داشت: بزرگان حوزه باید به اساتید حوزه اعتبار بدهند و نباید در جهت عدم اعتبار آنها سخنی گفته شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم وحدت بین اساتید حوزه، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه و مراجع را ضروری دانست و بیان داشت: باید در این راستا یک زنجیره به هم پیوسته ایجاد شود تا شاهد رشد وبالندگی بیش از پیش حوزه باشیم.

حضور حوزه در عرصه های جدید نیازمند برنامه ریزی است

بعد از حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا پشت تریبون رفت و به مدت ده دقیقه دیدگاه های خود را نسبت به مساله علم در حوزه های علمیه و نسبت آن با نظام اجتماعی تبیین کرد.

وی اظهار داشت: اصل نسبت بین معرفت و علم با نظام رفتاری و اجتماعی مورد انکار نیست؛ ما به لحاظ تاریخی کمتر به این بحث پرداخته‌ایم، اما این بحث امروز در جهان بیشتر مورد توجه است.

حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران فرصت و میدان جدیدی را برای حوزه های علمیه به وجود آورده است، عنوان کرد: قبل از انقلاب حوزه به هیچ وجه در حوزه مدیریت اجتماعی و محدوده کلان اسلام مورد سؤال نبود و حوزه‌ها تنها می‌توانستند در بخش زندگی خصوصی به بقا و حیات خود ادامه دهند و اسلام در جامعه قیام نداشت.

این نظریه پرداز علوم اسلامی تصریح کرد: حضور در عرصه نظام اجتماعی جهانی مسائل جدید و برنامه‌ریزی‌های جدیدی را متوجه حوزه های علمیه کرده است و ا گر ما قدرشناس این فرصت نباشیم، فرصت ها از دست ما خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه هم به لحاظ آگاهی و هم به لحاظ مدیریتی نیازمند بازخوانی هستیم گفت: حضور و مدیریت در چنین فضایی که انتظارات و توقعات بسیار بالا رفته، نیازمند الزامات و اقتضائات خاص است.

شورایی برای مدیریت تحول در حوزه تشکیل شود

حجت الاسلام والمسلمین معلمی از اساتید حوزه علمیه قم حوزه علمیه قم نیز در ادامه این نشست مشترک با تبیین شاخصه ها و ویژگی های تحول اصیل در حوزه های علمیه، خواستار شکل گیری شورایی برای مدیریت و برنامه ریزی تحول شد.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم، بیاناتی از ایشان در خصوص تحول در حوزه بیان کرد و با اشاره به ویژگی ها و شاخصه‌های تحول در حوزه، حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب با حفظ اصالت های کارآمد را در تعریف تحول مهم ارزیابی کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما در درس خارج حوزه می خواهیم مجتهد پرورش دهیم و این مساله با اجتماعات و درس های شلوغ میسر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی بیان داشت: باید افراد نخبه و مستعد شناسایی شوند و به گروه های چند نفره کوچک تقسیم شوند و اساتید به صورت تخصصی با آنها کار کنند، ما این روش را انجام داده و تجربه کرده ایم که بسیار موفق نیز بوده است.

مدیریت تحول در علوم انسانی با ایجاد کارگروهای علمی و پژوهشی ضروری است

حجت الاسلام گرجیان، از دیگر اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم در این مراسم، سفر مقام معظم رهبری را سفری پرخیر و برکت برای نظام اسلامی، شهر مقدس قم و حوزه های علمیه ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه ضرورت پایه گذاری علوم انسانی بر اساس قرآن و روایات و جهان بینی الهی بر حوزویان پوشیده نیست، از همه دست اندرکاران و اساتید و نخبگان حوزه خواست رسالت خود را در این راستا ایفا کنند.

این استاد حوزه علمیه قم، مدیریت تحول با ایجاد کارگروهای علمی و پژوهشی در عرصه علوم انسانی را ضروری دانست وبا یادآوری فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب در این خصوص تاکید کرد: علوم انسانی باید از قرآن و روایات استخراج شود.

وظایف متقابل حوزه و نظام

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حاکی است، حجت الاسلام عباس رفعتی از اساتید حوزه علمیه قم و مدیر مرکز تخصصی قضای حوزه نیز در نشست مشترک جامعه مدرسین و استادان سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم در موضوع تعامل حوزه و نظام و رابطه متقابل این دو به ایراد سخن و بیان دیدگاه های خود پرداخت.

وی تعامل به معنای معامله گری و توجیه گری اقدامات و تعامل به معنای از بین رفتن استقلال حوزه های علمیه را دو تعریف نادرست و غلط عنوان کرد و تعامل حوزه و نظام را یک تعامل متقابل خواند.

حجت الاسلام رفعتی، هدایت فکری، راهبردی نظام در جهت حفظ اسلامیت، ترسیم الگوی اسلامی پیشرفت به ویژه در عرصه فرهنگی، دینی و تربیت نیروهای لازم، حمایت همه جانبه از عملکرد صحیح منطبق با نظر شرع، جلوگیری از انحراف و کج روی در تمامی زمینه ها، تربیت نیروی انسانی توانمند برای پست های حساس نظام اسلامی را از مهم ترین وظایف حوزه در قبال نظام اسلامی عنوان کرد و توجه به دیدگاه های حوزه در تنظیم برنامه ها و اجرای آن، حمایت سخت افزاری از حوزه بدون دخالت در امور اجرایی، استفاده بهینه از نیروهای نخبه حوزوی در تصدی بخش های مختلف و عمل به هدایت های فکری و فرهنگی حوزه را از مهم ترین وظایف نظام در قبال حوزه برشمرد.

حجت الاسلام رفعتی در نتیجه گیری بحث خود تاکید کرد: با این تعریف از رابطه حوزه و نظام، هیچ فردی در حوزه وجود ندارد که مخالف تعامل حوزه با نظام اسلامی باشد، چراکه وظیفه حوزه هدایت گری جامعه است.

کمیته ویژه ای در جامعه مدرسین برای تبیین رابطه نظام و حوزه شکل گیرد

وی خواستار شکل گیری کارگروه رابطه نظام و حوزه در جامعه مدرسین و پیگیری بیشتر این مساله شد و ادامه داد: باید گروهی با معرفی جامعه مدرسین تشکیل شوند و با تبیین درست و دقیق مساله اجازه ندهند در ذهن برخی ها آخوند حکومتی و غیر حکومتی شکل بگیرد.

حجت الاسلام رفعتی در ادامه تاسیس و راه ندازی مرکز آموزشی و پژوهشی فقه الحکومه و الاداره را ضروری ارزیابی کرد.

مقام معظم رهبری ذره ای به دنیا توجه نداشته و ندارند

این گزارش حاکی است، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی استاد دیگری بود که در نشست مشترک جامعه مدرسین و استادان سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم به تبیین دیدگاه های خود در موضوع نظام اخلاقی و رفتاری حوزه با محوریت بیانات مقام معظم رهبری پرداخت.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم، بیاناتی از ایشان را در خصوص نظام رفتاری و اخلاقی حوزه بیان کرد و گفت: یکی از مسائل مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی،.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی مساله اخلاق و تهذیب نفس و نظام رفتاری حوزه را از مهم ترین تاکیدات رهبر انقلاب در جمع حوزویان عنوان و تصریح کرد: شخص رهبر انقلاب اسلامی ذره ای توجه به دنیا نداشته و ندارند و بیشتر عنایاتی که به ایشان شده است نیز شاید ناشی از همین مساله باشد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید خداوند تبارک و تعالی را به خاطر داشتن چنین رهبری فرزانه و زاهد شکر کنیم و قدر ایشان را بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، تکریم مراجع تقلید را مورد تاکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و ادامه داد: کسانی که مراجع را مکرم ندانند و جایگاه ایشان را در نظر نگیرند راه به جایی نخواهند برد.

ارائه راهکارهایی برای ارتقای نظام رفتاری و اخلاقی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با ارائه پیشنهادات خود برای ارتقای نظام رفتاری حوزه، راهکاری های علمی و عملی تخلق و تذکیه را تبیین و خاطرنشان کرد: داشتن رشد و بالندگی در دو محور مهم اندیشه و انگیزه، شناسایی و معرفی الگوهای اخلاق، تشکیل جلساتی به منظور تبیین مسائل اخلاقی برای طلاب و خانواده هایشان با حضور بزرگان و مراجع امری ضروری است.

وی تاکید کرد: باید شرح حال شخصیت های بزرگ و اخلاقی تبیین و تدوین و در اختیار طلاب و روحانیان قرار گیرد و تدوین این گونه جزوات و کتاب ها نیز باید با توجه به اخلاق علمی باشد نه نظری.

هشدار نسبت به نزول ادبیات عرب در حوزه

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی از اساتید حوزه علمیه قم، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم و بیاناتی که ایشان در جمع حوزویان ایراد کردند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سفر اخیرشان به استان قم بر ارزش فقه و فقاهت در حوزه علمیه تاکید داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه مساله فقه و فقاهت مبتنی بر فهم درست و دقیق از کتاب و سنت است ابراز داشت: اگر کوچک ترین انحرافی از فهم کتاب و سنت اتفاق بیفتد این یک ظلم بزرگ برای حوزه خواهد بود.

وی اظهار داشت: تحولی که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره و تاکید داشته اند، باید پیگیری شود و اتفاق بیفتد و یکی از مهم ترین جهات آن این مساله است که متاسفانه باید بگوئیم مساله فقه و فقاهت و همچنین ادبیات عرب در حوزه در حال نزول است.

حوزه برای ادبیات عرب فکری بکند

حجت الاسلام والمسمین فقیهی با اشاره به اشکال برخی از طلاب در ادبیات عرب بیان داشت: اگر ادبیات طلبه کامل و درست نباشد در پایه های بعدی دچار مشکل خواهد شد و باید در این راستا فکری اساسی کرد.

حوزویان در مسیر رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در ادامه سخنان خود تحول در حوزه های علمیه را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تحول اصیل و واقعی مورد اتفاق همه حوزویان از جمله مراجع تقلید و علما است و این موفقیت بزرگی برای حوزه است و باید از این شرایط استفاده کرد.

وی اظهار داشت: در سفر با برکت مقام معظم رهبری به قم، نشان داده شد همه حوزه در مسیر رهبر معظم انقلاب حرکت می کند و همه، رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب را اطاعت خواهند کرد.

تشکیل هشت کمیسیون برای بررسی دیدگاه ها و نقطه نظرات اساتید حوزه علمیه قم

آیت الله حسینی بوشهری در پایان این همایش که تا اذان ظهر به افق قم نیز ادامه یافت، به نتیجه گیری مباحث ارائه شده در این مراسم پرداخت و از شکل گیری کمیسیون های مختلف به منظور بحث و بررسی مطالب ارائه شده در این نشست مشترک خبر داد.

وی ادامه داد: در راستای بررسی پیشنهادات و نقطه نظرات ارائه شده در این نشست، هشت کمیسیون ویژه شکل خواهد گرفت و این کمیسیون ها با پایان یافتن دهه اول محرم کار خود را آغاز خواهد کرد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: نشست مشترک جامعه مدرسین و استادان سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم در واقع پیش درآمدی بر اجلاسیه عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که بهمن ماه سال جاری با حضور علمای بلاد از سراسر کشور در قم و با محوریت بیانات مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد. /924/ز501/ع

ارسال نظرات