۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۹۲۴۷۹
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت‌(12)؛

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه: ماندگاری آموزه‌های اسلام مدیون فرهنگ عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که همه درس‌های انسانیت در قیام امام حسین(ع) نهفته است، گفت: انقلاب اسلامی ایران در بستر فرهنگی قیام عاشورا شکل گرفت.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي


حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به حادثه عاشورا، آن را پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین حادثه در تاریخ اسلام دانست و گفت: حادثه عاشورا اسلام را حفظ کرد و سبب ماندگاری آن شد.

وی با یادآوری این مطلب که وظیفه حفظ اسلام پس از پیامبر اکرم(ص) به عهده ائمه اطهار(ع) بود و امامان در رسیدن به این امر تمام تلاش خود را به کار بستند، اظهار داشت: قیام امام حسین(ع) مهم‌ترین اقدامی بود که برای حفظ اسلام انجام شد و آن حضرت هستی خود را در این راه نثار کرد.

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که رمز ماندگاری دین اسلام، عاشورای حسینی است، افزود: بنی‌امیه که علاقه‌ای به گرایش ملل دیگر به اسلام نداشت به ترویج اسلام عربی نه اسلام اصیل می‌پرداخت که به یقین اگر قیام عاشورا نبود، عمر اسلام به پایان می‌رسید.

وی با تبیین قیام عاشورای امام حسین(ع)، آن را خواست خداوند متعال دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) از شهادت امام حسین(ع) خبر داده بود و باید بپذیریم که این مدل قیام در برابر ظالمان، تنها مختص امام حسین(ع) نبوده و وظیفه همه مسلمانان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که بی‌تفاوتی در برابر ظلم ظالمان نوعی تحریف در هدف قیام عاشورا است، گفت: واقعه عاشورا الگوی قیام‌های آزادی‌خواهان جهان در برابر ظلم ظالمان است که می‌آموزد هرگز در برابر ظالم ساکت ننشینیم.

وی تصریح کرد: هدف امام حسین(ع) قیام در برابر ظالمان و آموختن آن به نسل‌های بعدی بود و آن‌ گونه که می‌بینیم شعار اکثر قیام‌ها، همان شعار قیام امام حسین(ع) است و حتی بنی‌العباس هم که حکومت بنی‌امیه را واژگون کردند، مدعی الگوگیری از قیام امام حسین(ع) بودند.

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین ریشه‌های انقلاب اسلامی قیام امام حسین(ع) و خاستگاه آن عزاداری برای اباعبدالله(ع) است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در بستر فرهنگی قیام امام حسین(ع) تشکیل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش خواص در آفریده شدن حادثه عاشورا اشاره کرد و گفت: خواص را می‌توان به سه دسته دشمنان امام حسین(ع)، شیعیان و طرفداران امام حسین(ع) و مردم عادی جامعه که موقعیت را به خوبی تشخیص نداده و از بصیرت کافی برخوردار نبودند، تقسیم کرد.

مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهداف امام حسین(ع) از قیام عاشورا، ادامه داد: امام حسین(ع) هیچ‌گاه منفعت خود را در نظر نگرفت، خودمحور نبود و همواره رضای خدا را بر رضای خود ترجیح داد که همانا رضای خدا در شهادت آن حضرت بود.

وی با بیان این‌که حرکت امام حسین(ع) حرکتی سیاسی بود نه نظامی در پاسخ به برخی که حرکت آن حضرت را نظامی عنوان کرده‌اند، گفت: حرکت نظامی مستلزم استتار و حرکت سیاسی مستلزم اعلام است و امام حسین(ع) حرکت خود را از پیش اعلام کرده بود.

حجت‌الاسلام محرمی، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با صبر در راهی که قدم برمی‌داشت، از هدف خود منحرف نشد، هرچند دشمنان ایشان در بدترین وضعیت ممکن قرار داشتند.

وی در پایان با بیان این‌که امام حسین(ع) هیچ‌گاه تقوا و دیانت را فدای سیاست نکرد و با قیام خود درسی به شیعیان داد که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد، اظهار داشت: همه درس‌های انسانیت در قیام عاشورای امام حسین(ع) نهفته است.‌/920/ت302/س

ارسال نظرات