۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۹۲۹۹۶
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت(31)؛

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه: شرایط فتنه حقیقت خواص را نمایان می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه گفت: نگرانی مؤمنان با توجه به شناخت امام زمان و تشخیص ولی امر، از دنیاطلبی و دنیاپرستی برخی خواص است.
حجت الاسلام هادي حسين خاني معاون تهذيب حوزه هاي علميه


حجت‌الاسلام هادی حسین‌خانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت گفت و با اشاره به رخداد واقعه عاشورا و بررسی این حادثه جانسوز از زوایای مختلف، به تحلیل نقش خواص در این حادثه پرداخت.

وی با بیان این‌که نقش خواص در رخداد حادثه عاشورا بسیار روشن و برجسته است، اظهار داشت: وقتی امام حسین(ع) که پیش‌بینی دقیقی از حوادث آینده داشتند، به کربلا ‌رسیدند و کلمه استرجاع را بر زبان جاری کردند، حضرت علی اکبر(ع) از ایشان علت به کار بردن این کلمه را پرسیدند.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ادامه داد: با شرح کلمه استرجاع از سوی حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع) نقش خاص خود را به خوبی ادا کرد و به پدر بزرگوارشان گفتند مگر ما بر حق نیستیم که امام حسین(ع) در جواب فرمودند «ما بر حق هستیم.»

وی در ادامه بر عبرت گرفتن از حرکت تک تک یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا تأکید کرد و افزود: وقتی امام حسین(ع) در شب عاشورا نگرانی‌های حضرت زینب(س) را دیدند، اصحاب را فراخواندند و همگی یاران به آن حضرت و حضرت زینب(س) ابراز وفاداری کردند.

حجت‌الاسلام حسین‌خانی همچنین به مقایسه شرایط فعلی جامعه با شرایط زمان امام حسین(ع) پرداخت و گفت: در شرایط فعلی جامعه، نگرانی مؤمنان با توجه به شناخت امام زمان و تشخیص ولی امر، از دنیاطلبی و دنیاپرستی برخی خواص است.

وی با بیان این‌که متأسفانه برخی خواص دوران امام حسین(ع) وقتی دنیای خود را در معرض خطر دیدند، قول‌ها، نامه‌ها و تمام تعهدات را به فراموشی سپردند، اظهار داشت: امام حسین(ع) در این زمینه می‌فرمایند «مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنها است، وقتی به بلا یا فتنه‌ای آزموده ‌شوند؛ دینداران کم خواهند شد.»

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان این‌که وقتی شرایط خاص پیش آید، حقیقت افراد به ویژه خواص روشن می‌شود، گفت: افرادی که پا جای پای ولی خدا می‌گذارند و همچون یاران باوفای امام حسین(ع) که یک گام از امام جلوتر حرکت نمی‌کردند، رهبر را محور قرار دهند، اهل بصیرتند.

وی تصریح کرد: هرچند شناخت ولی امر و تبعیت کامل از فرمایشات ایشان قدم بسیار مهمی است، اما ضرورت اطلاع از منابع معتبر، شناخت و قدرت تحلیل ماهیت سخن‌ها و نشست و برخاست با افراد اهل بصیرت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام حسین‌خانی در پایان عبودیت محض در برابر خداوند متعال، بصیرت، دشمن‌شناسی، اقدام به موقع، شجاعت، عشق محض به ولی خدا و حمایت همه‌جانبه از ولایت را از جمله شاخصه‌های مهم و برجسته عاشورایی بودن برشمرد. /920/

ارسال نظرات