۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۹۳۳۳۱
در گزارشی منتشر شد؛

مجلس و قانونگذاری از دیدگاه امام خمینی

خبرگزاری رسا ـ دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، جایگاه مجلس و قانونگذاری را از دیدگاه امام خمینی (ره) بررسی کرد.
مجلس شوراي اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا، دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، جایگاه مجلس و قانونگذاری را از دیدگاه امام خمینی (ره) بررسی کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز پژوهشها، در بخشی از این گزارش آمده است: عمده دغدغه‌های امام خمینی (ره) در نظام اسلامی در وصیتنامه سیاسی – الهی ایشان منعکس شده و به همین دلیل منشور نظام جمهوری اسلامی نامیده شده است. امام راحل (ره) در وصیتنامه خود چند محور اصلی را در مورد مجلس مورد توجه قرار داده که به وصایای امام خمینی (ره) نامگذاری شده‌اند. در این وصایا امام راحل (ره) به چند رکن اساسی توجه نموده که به آنها اشاره شده است. البته با این توجه که چنین ارکانی عصاره اندیشه امام راحل (ره) در مورد مجلس است.
الف) اصلاح ماهیت و عناصر تشکیل دهنده مجلس شورای اسلامی، اولین گام مد نظر امام خمینی (ره) در مسیر تقویت این نهاد مؤثر در نظام اسلامی است. در چنین مجلسی باید نمایندگانی حضور یابند که متعهد به اسلام و کشور و مردم و متخصص در قانونگذاری باشند.
ب) رفتار نمایندگان با یکدیگر و قوای دیگر باید توأم با برادری و تعاون در مسیر الهی و با هدف خدمت به مردم مخصوصاً مستضعفین باشد و در این راه باید از کمک صاحبنظران استقبال نمایند.
ج) قانونی مطلوب امام خمینی (ره) است که مطابق اسلام باشد. در این مورد باید به استخراج قوانین متناسب با محتوای تعالیم اسلام نیز توجه از سوء استفاده افراد از روزنه‌های قانونی جلوگیری شود.
د) مجلس شورای اسلامی باید در انجام وظایف خود، اهدافی را در اولویت‌ قرار دهد که از آن جمله می‌توان به پیاده کردن احکام اسلام ، حفظ جمهوری اسلامی با تقویت ایمان و اتحاد و استقامت ، اتحاد ملل و دول اسلامی ، تبلیغ اسلام ناب در جهان، اصلاح نظام آموزشی و دستگاه‌های فرهنگی و... اشاره کرد./916/د102/ع

ارسال نظرات