۰۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۹۳۸۷۶
گزارشی از نشست رویکرد حدیث پژوهی علامه عسکری

رشد فزاینده تشیع در جهان و تلاش وهابیت

خبرگزاری رسا ـ نشست رویکرد حدیث پژوهی علامه عسکری با حضور استاد حوزه علمیه قم و معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه المصطفی العالمیه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
علامه سيد مرتضي عسگري



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در آستانه برگزاری همایش نوسازی آموزش علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه و نقش علامه عسکری، نشست رویکرد حدیث پژوهی علامه عسکری با حضور حجت الاسلام سیدابراهیم سیدعلوی، استاد حوزه علمیه قم و حجت ‌الاسلام شیخ عبدالمجید حکیم الهی، معاون ارتباطات و بین‌ الملل جامعه المصطفی العالمیه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

سنت و قرآن؛ مبنای اسلام

در ابتدای این نشست حجت الاسلام سیدابراهیم سیدعلوی، استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مبنای اسلام سنت و قرآن است، گفت: آن چیزی که در اسلام اعتبار دارد قرآن و سنت پیامبر است که منظور از سنت پیامبر سخن، عملکرد و تأییدات پیامبر است.

وی قرآن را کتاب صامتی دانست که نیازمند توضیح و بیان است و افزود: این کتاب بدون کتاب ناطق قابل فهم نیست از این رو پیامبر و اهل بیت را اولین کتاب ناطق مسحوب می شوند.

حجت ‌الاسلام سیدعلوی خاطر نشان کرد: با بررسی آیات رسالت و به ویژه آیاتی که به رسالت پیامبر مربوط می شود در می یابیم  در معیت پیامبر با قرآن و قرآن با پیامبر جای هیچ گونه تردیدی نیست، قرآن و بیان پیامبر این دو اساس شریعت اسلام است و لذا یکی را بدون دیگری نمی توان پذیرفت.

وی با تأکید بر اینکه باید توجه کنیم جایگاه سنت در کنار قرآن و قرآن در کنار سنت مفهوم پیدا می کند، تصریح کرد: قرآن صامت اساس دین بوده و مصون از تحریف است و این مزیتی است که به صریح آیه «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» خدا به قرآن داده است در حالی که کتاب های سایر ادیان دستخوش تغییر شده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این آیه خدا تعهد کرده است که دست ها را از تعرض به این کتاب کوتاه کند اما آیا کتاب ناطق یعنی سخن پیامبر هم از تحریف مصون است و یا تجاوزگران به آن دست اندازی کرده اند‍؟ در حدیثی از حضرت علی(ع) است که بیان می کند: آن چه در درست مردم است حق و باطل و راست و دروغ است. حتی خود پیامبر نیز بیان کرده است که بسیاری درباره من دروغ گفته شده است و هر کس بر من دروغ گوید جایگاهش آتش خواهد بود که این سخن می رساند سخن پیامبر دستخوش تغییر می شود.

وی با بیان اینکه کلام پیامبر علم اوست و سخن پیامبر نباید با قرآن تضاد داشته باشد، اظهار داشت: مجموعه قرآن و سنت باید باهم برابر باشند و در تضاد با یکدیگر نباشند یعنی اگر سخنی از پیامبر گفته شد که با قرآن در تضاد بود آن سخن از جعلیات است.

عمده ترین مزیت علامه عسکری؛ احاطه بر مضامین قرآنی

نویسنده کتاب نماز در قرآن عمده ترین مزیت علامه عسکری را احاطه وی بر مضامین قرآنی عنوان کرد و یادآور شد: علامه بر آیات قرآن تسلط کامل داشت و لذا وقتی به حدیثی برخورد می ‌کرد تأمل کرده و به دنبال بررسی آن آیات و روایات بود.

وی با بیان اینکه علامه در کتاب القرآن ‌الکریم و روایات المدرستین از ابتدا تا انتهای قرآن، روایات دروغین کتب خلفا را نقل و بحث کرده است، ابراز داشت: اگر احاطه علامه بر قرآن نبود وی به این آسانی نمی توانست روایات دروغین را بررسی کند و این تسلط بر کل آثار علامه متبلور است.

نویسنده کتاب اقتصاد و صرفه جویی با بیان اینکه اول باید قرآن ذهن ما را سیراب کند بعد باید روایاتی که در این راستا قابل تعمیم است را بررسی کنیم، کلی گویی را مزیت قرآن دانست.

وی با بیان اینکه علامه با استفاده از روش ائمه(ع)، به تفسیر آیات قرآن می پردازد، ادامه داد: اگر آیات محکم و متشابه را بر هم عرضه نکنیم نمی توانیم در زندگی به کار ببریم .

علامه عسکری حدیث را از خرافه ها نجات داده است

نویسنده ترجمه القرآن‌الکریم و الروایات، با بیان اینکه علامه عسکری حدیث را از خرافه ها نجات داده است و مستدل و مستند و با ذکر شواهد صحت وسقم احادیث را بیان کرده است، بر تقدیر از بزرگان اهل حدیث تأکید کرد و یادآور شد: افرادی مثل آقا بزرگ تهرانی، شرف الدین، علامه عسکری شیعه را احیا و دشمنان را رسوا کردند لذا باید ارزش وجودی این افراد شناخته شود.

وی در ادامه با طرح مثالی افزود: مختار، محب اهل بیت و امامش امام سجاد بود اما برخی از دشمنان او وی را به کیسانیه نسبت داده‌اند و حتی گفته‌اند مختار ادعای پیامبری کرده است، بنده در مجله کلام اسلامی شش مقاله در مورد کیسانیه دارم چنین مذهبی در تاریخ وجود ندارد. این جعل حدیث نتیجه قرن‌ ها حاکمیت وضعی بود که منجر به رواج چنین خرافاتی شد اما بزرگان حدیثی اسلام را از چنین خرافاتی نجات دادند.

مزیت علامه نسبت به گذشتگان؛ احاطه بر فرهنگ و محتویات حدیث

وی در پاسخ به این سؤال که مزیت علامه نسبت به گذشتگان چه بوده است؛ بیان داشت: احاطه بر فرهنگ و محتویات حدیث، مزیت علامه نسبت به گذشتگان بوده است، این احاطه به گونه ‌ای بود که اگر مخاطب منصف باشد راهی برای فرار از حقیقتی که علامه بیان کرده است نخواهد داشت.

همچنین در این نشست، حجت ‌الاسلام شیخ عبدالمجید حکیم ‌الهی، معاون ارتباطات و بین ‌الملل جامعة المصطفی العالمیه، با بیان اینکه امروز وظیفه‌ای که بر عهده یکایک ما گذاشته شده این است که ادامه دهنده راه علامه عسکری باشیم، گفت: در هیچ عصری همچون عصر حاضر دشمنان اسلام خطرناک و پیچیده نبوده و با نشر اتهامات و مطالب غیر واقعی باعث گسترش کینه و دشمنی میان جامعه اسلامی نشده بودند.

حجت ‌الاسلام حکیم ‌الهی تصریح کرد: اهمیت این مسئله بر کسی روشن می ‌شود که مدتی از عمر خود را در میان اهل سنت سپری کرده باشد آن گاه برخوردهای نامعقولی که برگرفته از کینه است را در می‌ یابد، بیش از 80 درصد این برخوردها با جامعه تشیع به خاطر افترائات، تهمت ‌ها و ناروایی‌ هایی است که دشمنان اسلام در پشت نقاب وهابیت بر پیکره تشیع نثار می‌ کنند.

هیچ مذهبی به اندازه تشیع مورد تهمت و افترا قرار نگرفته است

وی اذعان داشت: دشمنان، شیعه را فرقه کافر و خارج از دین می ‌دانند، شاید بتوان گفت در طول تاریخ هیچ مذهبی به اندازه تشیع و در قالب کتاب، مقاله ورساله مورد تهمت و افترا قرار گرفته نباشد، تا جایی که من را به جرم شیعه بودن به مسجد راه نمی ‌دادند و به همین دلیل وقتی حاضر شدند در مسجد حضور یابم نمی ‌گذاشتند در صف اول و دوم جماعت بایستم.

مدیر سابق حوزه علمیه لندن با اشاره به چاپ چندین جلد کتاب علیه مبانی فکری عقدیتی و فلسفی تشیع در سال های اخیر، ابراز داشت: تنها در هند و پاکستان در دو دهه اخیر 50 جلد کتاب به زبان ‌های اردو علیه تشیع منتشر شده است و با تیراژهای بیش از 10 میلیون چاپ و با ترجمه به زبان ‌های زنده دنیا در گستره جهانی توزیع می‌ شود.

در چند دهه اخیر پنج هزار عنوان کتاب علیه شیعه چاپ شده است

وی افزود: سه هزار و 500 عنوان این کتاب ‌ها به زبان اردو، 500 عنوان به زبان عربی و هزار عنوان به زبان ‌های دیگر ترجمه شده است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه این موج وسیعی که علیه شیعه راه افتاده تنها در چارچوب کتاب و مقاله نیست بلکه اخیرا موج دیگری از برگزاری کمپ ‌هایی علیه تشیع در کشورهای دیگر راه اندازی شده است، یادآور شد: در اردبیبهشت سال جاری عده‌ای از وهابیون کمپ ‌های متعددی را در چند کشور برگزار و در آن‌ ها به طریق مسیحیت تبلیغ‌ های وسیع علیه تشیع و افکار شیعه راه انداختند، رادیوهایی را با نام اسلام و در کشورهای غیر اسلامی و با هدف تخریب آموزه‌ های فکری که شیعه به آن ها معتقد است راه‌ اندازی کردند.

وی هدف از موج گسترده علیه شیعه را افترائات به مذهب شیعه عنوان کرد تا دیگران میل و رغبتی به این مذهب پیدا نکنند و بیان داشت: ایجاد شبهات بر مفاهیم مستدل نزد شیعه، تحریک اهل سنت و امت اسلامی علیه شیعه، تحریک حکومت ‌ها علیه شیعیان و ترساندن آن ‌ها از رشد تشیع را از دیگر اهداف حمله علیه شیعه هستند.

رییس سابق مرکز اسلامی غنا در آفریقا خاطر نشان کرد: در کشورهای مختلف فشارهای زیادی علیه شیعیان وارد وجود دارد، علت این همه هجمه وسیع علیه دستگاه تشیع موج گرایش به مذهب شیعه و اهل بیت است که در دنیای امروز راه افتاده است. در برخی کشورها شاهدیم تا قبل از دو دهه قبل عدد شیعیانشان به تعداد انگشتان دست‌ ها هم نمی‌ رسید اما امروز 10 میلیون شیعه دارد. در برخی کشورها که شیعه را یک فرقه جدید و خارج از دین می ‌دانستند امروز به عنوان یک مذهبی رسمی آن را پذیرفته‌اند و مهر تأیید رییس جمهور و مجلس خود را به دست آورده‌ اند و این موج گرایش به شیعه تا حدی بوده که بسیاری از فرزندان رؤسای وهایت نیز شیعه شده‌ اند و در چنین شرایطی این روایت از امام هشتم که می‌ فرمایند: «اگر مردم زیبایی ‌های کلام ما را بفهمند از ما تبعیت می‌ کنند» حقیقت را بیان می‌ کند.

شیعه؛ مذهبی مترقی

وی افزود: امروز در برخی کشورها شیعیان سمت های مهمی دارند و یا در مالزی موج گرایش به تشیع در طبقه روشنفکر، اساتید و افراد تحصیلکرده به حدی است که قابل بیان نیست، در برخی از دانشگاه ‌ها علی ‌رغم اینکه استاد شیعه نیست اما برای اینکه خود را اهل منطق معرفی کند به دروغ می ‌گوید شیعه است زیرا معتقدند شیعه مذهب مترقی و مبتنی بر عقل و منطق است.

استاد کالج انگلستان با تأکید بر اینکه هر چه گرایش به شیعه بیشتر می ‌شود فعالیت دشمنان دین به ویژه وهابیت نیز بیشتر می‌ شود، تصریح کرد: در برخی کشورها تعداد سی دی و کتاب ‌هایی که علیه شیعه توزیع شده است بیش از جمعیت آن جا است. حال در برابر این موج سهمگین هر کس به اندازه خود وظیفه دارد.

وی با اشاره به وظیفه آحاد جامعه در مقابل این موج حمله به اسلام و تشیع، یادآور شد: مردم وظیفه دارند از ایجاد زمینه ‌هایی که اتهام به شیعه را فراهم می‌ کند خودداری کنند و علما و کسانی که درد دین دارند نیز باید با تحقیق و پژوهش در حوزه شیعه، دفاع از حریم اهل بیت را مدنظر قرار دهند.

استاد کالج انگلستان ابراز داشت: این دفاع در دو سطح باید انجام شود یکی سطح توده مردم که باید به آن ‌ها آگاهی داد و اطلاع ‌رسانی کرد که آن چه برای ‌شان ترسیم شده واقعیت نیست و دوم، طبقه فرهیخته جوامع بشری و دانشگاهیان که وظیفه علما و روحانیون است اما متأسفانه در این حوزه ما ضعف داریم و کم کاری شده است.

گمشده خود را در کتاب ‌های علامه عسکری پیدا کردم

وی ادامه داد: همواره تأسف می ‌خوردم چرا در حوزه حدیث پژوهی به دست طلبه ‌ها اقدامی صورت نمی‌ گیرد، قبل از اینکه جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم در این زمینه نیازی احساس نمی‌ کردم اما وقتی رفتم و رساله ‌ام هم در مورد احادیث بود به تدریج این خلأ را احساس کردم و گمشده خود را در کتاب ‌های علامه عسکری پیدا کردم و سالیان سال با کتاب ‌های وی مأنوس بودم.

حجت الاسلام حکیم الهی با بیان اینکه از سوی  ما کمترین حرکت و تولید فکر و اندیشه انجام شده است و آن چه را هم که تولید کرده‌ایم نتوانسته‌ایم به طور مطلوب توزیع کنیم، بیان داشت: تولید فکری ما گرچه پاسخگوی نیازهای جوامع بشری نیست اما نتوانسته ‌ایم این حداقل را در عرصه بین‌ الملل خوب توزیع کنیم به قول معروف بازاریابی ما ضعیف است.

وی یکی از ابتکارات علامه را که لازم است مورد توجه حدیث پژوهان قرار گیرد نوآوری در بحث و روش عقیدتی و افکار و روایت عنوان کرد و افزود: علامه عسکری، با تفکیک بین دو مکتب و مطالعه تطبیقی ، قواعد فکری این دو را ارایه کردند، ویژگی دیگر علامه تأکید بر کتاب و سنت به صورت همزمان و بهره گیری از عقل و وارد کردن عقل در حوزه شناخت کتاب وسنت است.

علامه عسکری و جمع بین عقل و سنت و کتاب در پاسخگویی به شبهات

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه توانست جمعی بین عقل و سنت و کتاب در پاسخگویی به شبهات و تبیین آموزه‌ های فکری و اندیشه‌ های شیعی برقرار کند، اظهار داشت: قدرت تحلیل نسبت به روایات و مطالعه تطبیقی بین روایات نقطه قوت علامه است، این مطالعه تطبیقی شاهکاری است که علامه داشته است و به احاطه ایشان به روایات و تیزبینی و ذکاوت وی مربوط می ‌شود.

وی با خاطر نشان کرد: یکی از کسانی که توانست وارد گفت ‌وگو و ادبیات متقارن شود مرحوم علامه عسکری بود، وی توانست با تأسیس مکتب جدید فکری در حوزه عقاید، در روش تحقیق و در حوزه حدیث و مناظره و تفسیر قرآن یک سد منیع و بزرگی را در برابر اتهامات دشمنان اسلام ایجاد کند، ایشان با درک این واقعیت هم توانست زمان گذشته و حال و هم رصد زمان آینده به تولید فکر و اندیشه ‌ای بپردازد که به درد جوامع بشری امروز بخورد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه المصطفی العالمیه خواستار برگزاری کلاس‌ های درس در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا در متد پژوهشی علامه عسکری شد.

علامه توانست بنیان‌ های فکری دشمنان علیه تشیع را تخریب کند

وی با بیان اینکه دو هدف در کتب‌ علامه شاخص بود، اذعان داشت: علامه به صوت همزمان دو هدف را پیگیری می ‌کرد یکی بنیان فکری و اعتقادی مذهب اهل بیت بود که بر اساس استدلال، منطق و ادبیاتی که قابل فهم و درک برای دشمن باشد این بینان را ارایه کرد و هدف دوم علامه که علمای بسیاری در این زمینه کار کرده ‌اند اما علامه در این زمنیه مسبوق به سابقه است این بود که وی توانست بنیان‌ های فکری و اعتقادی و سنگرهایی از دشمنان علیه تشیع را تخریب کند.

مدیر سابق حوزه علمیه لندن ویژگی دیگر علامه عسکری را اثبات بنیان‌ های فکری و اندیشه ‌های تشیع با منطق مخالفان و دشمنان دانست و افزود: علامه رویکردی جدید برای فهم اسلام و تشیع به وجود آورده است، بزرگ‌ ترین هدف این بود که می ‌خواست ثابت کند آن سنگری که گرفته‌ اید و می‌ خواهید شیعه را نابود کنید سنگر بی ‌پایه و اساسی است و احادیثی که می ‌خواهید شیعه را از اسلام خارج کنید بی بنیان و ساختگی است.

وی یادآور شد: وقتی وارد حوزه فکری و حدیث پژوهی می ‌شویم می بینیم در این حوزه تحقیقات زیادی شده اما بهره‌ گیری ایشان این بود که توانست از همان احادیث ساختگی بنیان‌ های شیعه را اثبات و بنیان‌ های دشمن را نابود کند.

رییس سابق مرکز اسلامی غنا در آفریقا با بیان اینکه علامه با شناخت صحیح از زمان و شبهات توانست پاسخ دقیق و مناسبی را ارایه کند، گفت: ده ‌ها هزار نفر از غیرشیعیان به واسطه کتاب‌ های علامه عسکری به این مکتب روی آوردند.

وی ابراز داشت: مبانی فکری مسیحیت و مستشرقینی که در حوزه اسلام و تشیع فعالیت‌ می‌ کنند کتاب ‌های اهل سنت بود اما ترجمه برخی از همین کتاب ‌های علامه (که نیاز به کار بیشتری دارد) موجب شده این افراد یکی از مصادر فکری خود را علامه قرار دهند.

مدیر سابق حوزه علمیه لندن افزود: ما وقتی وارد بحث و مناظره در حوزه فکری می ‌شویم خلأ بزرگی را حس می ‌کردیم گرچه کتاب‌ های زیادی در این حوزه تألیف شده بود اما وجه جمعی نداشت ولی کتاب ‌های علامه می ‌توانست دو منطق را به هم نزدیک کند و به یک وجه مشترک برساند.

علامه عسکری؛ احیاگر مذهب اهل بیت

وی علامه عسکری را احیاگر مذهب اهل بیت(ع) در عصر حاضر دانست و افزود: با توجه به تأثیراتی که علامه عسکری در حوزه فکری شیعه گذاشته‌ اند می‌ توانیم لقب احیاگر مذهب اهل بیت(ع) را به ایشان دهیم.

حجت الاسلام حکیم الهی ترجمه، چاپ و تکثیر کتاب‌ های علامه و توجه جدی به شبکه توزیع، تلخیص بعضی از کتاب‌ های علامه برای استفاده بهتر و راحت‌ تر محققان، پیاده سازی نوارهای مناظرات و سخنرانی‌ های ایشان را از اقداماتی دانست که امروز باید انجام شود و خاطر نشان کرد: پایان نامه ‌های دانشجویان باید به تحقیق و بررسی اندیشه‌ های علامه و نوآوری و ابتکارات وی و سیر فکری ایشان بپردازد.

حدیث پژوهی را در حوزه علمیه جاری کنیم

وی خواستار عمومی سازی مباحث اندیشه‌ ای اسلام بر مبنای حدیث و سنت شد، و گفت: متأسفانه الان اینگونه نیست و وظیفه ماست با برگزاری دوره ‌های آموزشی، حدیث پژوهی را در حوزه علمیه جاری کنیم.

مدیر سابق حوزه علمیه لندن با بیان اینکه نباید از سبک شناسی علامه و الگوگیری از این روش غفلت کنیم، بیان کرد: باید کلاس‌ های زیادی برگزار کنیم و حدیث پژوهان را با متد تحقیقی علامه آشنا سازیم. همچنین تهیه مقالات و مجلات و کتب موضوعی با بهره گیری از کتاب‌ های علامه از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود زیرا هر کتاب وی می ‌تواند به 50 عنوان کتاب تبدیل شود و این کاری است که پژوهشگران باید انجام دهند.

وی با بیان اینکه کشف تعدادی از صحابه ساختگی پیامبر، مقایسه بین قرآن و سنت و عرض روایات بر کتاب، برقراری ارتباط بین گذشته و حال و آینده از دیگر ابداعات علامه به شمار می ‌رود، بیان داشت: تبیین و تحلیل مسائل تاریخی با بهره گیری از منطق عقل و استدلال را از دیگر ابداعات علامه است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: طرح نقش ائمه در احیای دین از ابتکارات علامه بود، وی همچنین بر مرجعیت علمی ائمه تأکید بسیاری داشت./934/ ز502/ح

ارسال نظرات