۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۹۷۳۹۵
امام جمعه جلفا:

انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی انقلاب اصیل دینی بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه‌ علمیه آذربایجان شرقی گفت: در نهضت‌های مهم تاریخ معاصر از جمله تنباکو و قیام مشروطه ردپایی از افراد و گروه‌های سیاسی غیر روحانی دیده می‌شود؛ اما حرکت بزرگ ملت ایران در انقلاب اسلامی صدرصد اسلامی و حوزوی بود.
قيام 29 بهمن تبريز
حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: نقش روحانیت در حرکت اسلامی مردم در‌ تاریخ سیاسی ایران بی‌نظیر است.

وی افزود: قیام‌های متعدد در تاریخ معاصر ایران افزون بر حضور روحانیت از عوامل انسانی، اجتماعی و یا سیاسی دیگر نیز تأثیر می‌پذیرفتند و یا در کادر رهبری برخی افراد دیگر نیز حضور داشتند؛ اما انقلاب اسلامی ایران قیامی صد‌در‌صد وابسته به حوزه و روحانیت بود.

حجت الاسلام انتظاری تصریح کرد: در نهضت‌های مهم تاریخ معاصر از جمله تنباکو و قیام مشروطه ردپایی از افراد و گروه‌های سیاسی غیر روحانی دیده می‌شود؛ اما حرکت خونین ملت ایران به ویژه مردم تبریز در 29 بهمن، صدرصد اسلامی و حوزوی بود.

امام جمعه جلفا در ادامه به تشریح ابعاد مختلف قیام 29 بهمن تبریز به رهبری روحانیت مبارز پرداخت و ادامه داد: عامل این قیام، کشتار طلاب و روحانیان قم بود و رهبری قیام نیز از سوی روحانیت شکل گرفت و تداوم و پایان آن نیز به همت روحانیت بود.

وی گفت: مردم تبریز در آن ایام نقش روحانیون را به عینه مشاهده کردند و برخی از روحانیون مؤثر شهر با حرکت در سطح شهر اعلامیه علمای بزرگ را قرائت و ادامه حماسه 29 بهمن را رهبری می‌کردند.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به نقش روحانیت مبارز تبریز در رهبری قیام 29 بهمن تبریز تأکید کرد: در روز 29 بهمن سال 1356، دامنه اعتراضات مردمی در چند ساعت، نقاط مرکزی و مهم شهر را دربر گرفت و نیروهای ژاندارمری و شهربانی که انتظار چنین خروش عظیمی از مردم تبریز را نداشتند، برای کنترل اعتراضات مردمی دست به دامان نیروهای ارتشی شدند و ورود ارتش به صحنه مبارزه با وجود هزاران تن از مردم تبریز در‌ خیابان‌ها‌ می‌توانست، ابعاد فاجعه را غیر قابل کنترل کند.

وی افزود: در چنین شرایطی و با دستور سریع علمای بزرگ تبریز، مردم از‌ خیابان‌ها پراکنده شدند، چرا که نتایج این قیام در آن شرایط زمانی، تا حدّ بسیار حاصل شده بود و ادامه حضور مردم در صحنه می‌توانست قتل عام عمومی بزرگی را سبب شود.

حجت الاسلام انتظاری تصریح کرد: از بزرگ‌ترین اشتباهات رژیم پهلوی در جریان حرکت مردم تبریز در روز 29 بهمن، سانسور شدید و انتقال اطلاعات غلط به مقامات بالای کشوری از سوی مسؤولان محلی بود؛ در حالی که مردم در خیابان‌های شهر همشهریان خود را می دیدند، رژیم با وقاحت تمام ادعا کرد؛ این مبارزان از کشورهای همسایه آمده بودند.

وی افزود: از دیگر اشتباهات عوامل رژیم پهلوی توهین مستقیم به مقدسات مذهبی مردم بود و این در حالی است که غیرت دینی مردم تبریز مثال زدنی است و مردم مؤمن این منطقه، هیچ‌گاه تاب تحمل هتک حرمت به عقاید مذهبی را نداشته و ندارند و این همان نکته ای بود که رژیم پهلوی از آن غافل بود./935/ت302/س
ارسال نظرات