۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۹۷۹۵۹
مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان:

شاخصه‌های حوزه پویا را باید از سخنان امام راحل و رهبر انقلاب استخراج کنیم

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه شاخصه های یک حوزه پویا را باید از فرمایشات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب استخراج کنیم، عنوان کرد: حوزه انقلابی باید نسبت به اسلام جامع نگر باشد.
اكبر فرجام مدير اجرايي حوزه علميه خراسان
حجت الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، قم را مرکز جوشش علوم اهل بیت(ع) معرفی کرد و اظهار داشت: در سده های اخیر و بعد از تاسیس قم در زمان عبد الکریم حائری و بروجردی که مرکز مدیریت حوزه های علمیه را به خود اختصاص داد، محوریت را به لحاظ حضور مراجع و علمای دین داشته است.

اعتماد مردم به روحانیت برگرفته از اعتماد دینی است

وی به ارتباط مردم و روحانیت در جریان انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه اعتماد مردم به روحانیت برگرفته از اعتماد دینی است، ادامه داد: این ارتباط، یک ارتباط دو سویه بود، مردم معارف را از علما و مراجع فرا می گرفتند و آن ها را ملجا و پناه خود در همه امور می دیدند.

حجت الاسلام فرجام یکی از کارهای برجسته امام را تربیت شاگردان برجسته و آشنا با مبانی فکری اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: در طول تاریخ شخصیت های برجسته و آشنا با اسلام ناب در هر مقطعی از تاریخ حضور داشتند که افکارشان به نسل های بعد منتقل شده است و امام نیز یکی از این شخصیت ها است.

فقها همواره طلایه داران و پرچمداران اسلام ناب بودند

وی با بیان اینکه باید اسلام ناب را از اسلام شناسان ناب بگیریم، یادآور شد: اگر تاریخ حوزه های علمیه بعد از زمان غیبت را در نظر گیریم، همواره طلایه داران و پرچمداران اسلام ناب، فقها و علمای اسلام بودند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: امام خمینی(ره) در دوره اخیر نقش برجسته ای را در انتقال معارف اسلام ایفا کردند؛ ایشان اسلام زندگی ساز، همه جانبه و برخوردار از همه ابعاد فردی و اجتماعی را به مردم معرفی کردند.

روحانیت مسؤولیت بیشتری در تبیین اندیشه امام خمینی به نسل جوان دارد

وی افزود: اگر در دوره ای زندگی می کردیم که حاکمیت از نظام اسلامی نبود انتقال اندیشه های امام خمینی(ره) به نسل جوان کار دشواری می شد اما در شرایط کنونی که نظام اسلامی بر کشور حاکم است و خلف صالح امام، در راس نظام قرار دارند، همه ارکان نظام وظیفه دارند برای تدوین، تکمیل و انتقال اندیشه های امام تلاش کنند اما در این بین روحانیت و حوزه مسؤولیت بیشتری دارند.

حجت الاسلام فرجام با اشاره به اندیشه های مخالفی که سعی در حذف اندیشه امام خمینی(ره) که همان اسلام ناب است، دارند، خاطر نشان کرد: طبیعی است در برابر هر اندیشه، تفکر و اندیشه دیگری وجود داشته باشد ولی آنچه که مسؤولیت متولیان امور را در حفظ این اندیشه ها، بالندگی، باروری و انتقال آن بیشتر می کند این است که ما در موقعیتی قرار داریم که ارکان نظام بر اساس اندیشه اسلام شکل گرفته است.

امروز تفکر حاکم بر انقلاب اسلامی جهانی شده است

وی با بیان اینکه امروز تفکر حاکم بر انقلاب اسلامی جهانی شده است، تصریح کرد: سال هاست تفکر انقلاب و ارزش های آن، از مرزهای ایران عبور کرده و در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی طرفداران خود را یافته است.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: هر کسی که علاقه به اسلام داشته باشد نمی تواند نسبت به این اندیشه بی تفاوت باشد.

وی با بیان اینکه شاخصه های یک حوزه پویا را باید از فرمایشات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب استخراج کنیم، بیان داشت: حوزه انقلابی باید نسبت به اسلام جامع نگر باشد، تنها یک بعد از اسلام را معرفی نکند، همواره در تمامی صحنه های اجتماع حضور داشته باشد، همه معارف اسلامی و دینی را با همه جانبه نگری بشناسد و به دیگران منتقل کند.

حوزه علمیه نباید در برابر مسائل روز بی تفاوت باشد

حجت الاسلام فرجام تأکید کرد: با این ویژگی ها، پسندیده نیست حوزه علمیه در برابر جریانات سیاسی و ... بی تفاوت باشد یا گاهی سلیقه ای و گرایشی غیر از آنچه که باعث شکل گیری انقلاب شد داشته باشد./934/ت301/ص
ارسال نظرات