۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۹۸۲۷۴
عضو هیأت علمی دانشگاه مفید:

فیلسوفان جنبه‌های مختلف حقوق ادیان را بررسی و ابعاد آن را بشکافند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه مفید با بیان این‌که حقوق ادیان بحثی فیلسوفانه است و باید فیلسوفانه هم طرح شود، از فیلسوفان خواست تا به بررسی جنبه‌های مختلف حقوق ادیان پرداخته و ابعاد آن را بشکافند.
ناصر قربان نيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر قربان‌نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید، پیش از ظهر امروز در سومین نشست تخصصی حقوق ادیان که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با بیان این‌که حقوق ادیان بحثی فیلسوفانه است و باید فیلسوفانه هم طرح شود، گفت: از فیلسوفان انتظار می‌رود به بررسی جنبه‌های مختلف حقوق ادیان پرداخته و ابعاد آن را بشکافند.

وی افزود: هوفلد مانند همه فیلسوفان حقوق بشر و فیلسوفان حق، نقطه عظیمت بحث از حقوق بشر را انسان دانسته‌اند و بحث حق بر دین‌داری را به عنوان حق انسان مورد توجه قرار داده‌اند؛ بنابراین هنوز با بحث اصلی حق ادیان و حق‌های ادیان فاصله داریم.

قربان‌نیا با بیان این‌که طرح حق بر دین‌داری و حق انسان و پس از آن رسیدن به این نتیجه که ادیان مورد اهانت و تعرض قرار نگیرند، روند اصلی کار بوده و امر جدیدی نیست، گفت: انسان به ما هو انسان، انسان استعلایی و غیرمعطوف به همه تمایزات و امتیازات محل بحث است؛ بنابراین یکی از حق‌ها حق بر دین‌دار بودن است.

وی ورود به بحث حقوق ادیان را بسیار مهم دانست و افزود: اگر خواستیم حق را به عنوان فردی مطرح کنیم یعنی انسان به عنوان انسان و افراد انسان‌ها دارای حق بر دین‌دار بودن هستند امری شناخته شده و در نظام‌های حقوق بشری مسلم و در فلسفه‌های حقوق بشر هم بر آن تأکید شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید با بیان این‌که تمام مشکل در ارائه بحث حقوق ادیان، اثبات حق بر دین‌داری به عنوان یک حق جنبی است، گفت: حق دین داری به عنوان حق فردی شناخته شده است اما اگر بخواهیم این امر را در اعداد حقوق دیگر مانند حق بر صلح، حق بر توسعه، حق بر میراث مشترک بشریت و حق بر محیط زیست مطرح کنیم، مسأله جدیدی است.

وی با اشاره به ماهیت فردگرایانه و جمعی حق بر دین‌داری، اظهار داشت: اگر حق بر دینداری را فردی دانستیم، این امر جزو آزادی ادیان مطرح می‌شود و امر جدیدی نیست و سلب هر کدام از این حق‌ها نیز حق بر دین داری او را سلب کرده است؛ یعنی حق بر دین داری در معنای فردی آزادی دینی و ماهیت آن ماهیت آزادی است و هرگز کسی را نمی‌توان از پذیرش دینی منع کرد.

قربان‌نیا خاطرنشان کرد: حق بر دین‌داری و آزادی دین‌داری در معنای فردی آن است که هر دینی که بخواهیم انتخاب کنیم، منعی بر آن نباشد و از سوی دیگر کسی ما را الزام به تدین دیگری نکند که این به معنای حق آزادی است و آن را نمی‌توان به مصونیت تحلیل و تفسیر کرد.

وی با بیان این‌که بحث هوفلد تحلیل معنای حق است و ما به شکافتن ماهیت حق نیاز داریم، اظهار داشت: اکنون در نظام حقوق بشر که نقطه عزیمت آن انسان است، اگر هرکدام از نظریه‌های آزادی ارائه شده را بپذیریم دچار مشکل می‌شویم. /920/پ202/ص

ارسال نظرات