۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۹۹۵۷۸

نشست علمی وقف افق‌ها و چالش های فرارو در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی « وقف؛ افق ها وچالش های فرارو» در تبیین مسایل و نیازهای موجود در مدرسه علمبه نواب برگزار شد.
نشست علمی وقف افق‌ها و چالش های فرارو در مشهد برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمی «وقف؛ افق ها وچالش های فرارو»از سلسله نشست های علمی فقه واصول مدرسه علمیه عالی نواب روز گذشته در مشهد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست،مسائل ونیازهای موجود در عرصه وقف با حضور حجت الاسلام گنابادی ن‍ژاد مدیر کل اداره اوقاف خراسان رضوی ودکترسلیمی فر رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی بررسی شد.

در آغاز این جلسه، دکترسلیمی فر، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی به تعریف، تقسیم و شرائط وقف وموقف علیه و آثار اقتصادی وقف پرداخت و گفت: رشد سرمایه، رشد کار و رشد بهره وری کل سه منبع ضروری برای وقف به شمار می روند.

وی، رشد سرمایه را به دو بخش رشد سرمایه انسانی و اجتماعی تقسیم کرد و افزود: وقف از این منظر درسه محور می تواند مهم جلوه کند. وقف وتوزیع درآمد،وقف و افزایش موجودی سرمایه انسانی و وقف وسرمایه اجتماعی.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه وقف منحصر به دوره اسلامی نبوده بلکه قبل از اسلام بوده ومنحصر به جوامع اسلامی نیست اظهار داشت: در تمام جوامع چیزی شبیه به وقف وجود دارد و در 15قرن گذشته وقف، همواره برای ازبین بردن بی سوادی وکم سوادی،گسترش علم ودانش درجامعه بوده است.

دکترسلیمی فر در تبین آثارفردی واجتماعی وقف تصریح کرد: وقف تقویت روحیه اخوت و همبستگی اجتماعی را نه تنها میان مسلمین بلکه درمیان سایرپیروان ادیان موجب می شود و با وجود وقف، توزین درآمد شده و اختلاف طبقاتی شدید وجود نخواهد داشت.

وی درادامه به چالش های پیش روی وقف اشاره کرد و گفت: عدم ترویج مناسب وقف در کشور و ضعیف عمل کردن دربعد فرهنگ سازی وقف مهمترین مساله در این عرصه است./930/پ202/ص
ارسال نظرات