۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۹۹۷۰۹

بازنگری مسئله حجاب زائران حج و عمره

خبرگزاری رسا ـ حج و عمره فرصت معنوی و طلایی است برای زائران که به اوج دریافت های عبادی و عرفانی برسند و توشه ای برای آخرت خود ذخیره کنند. در این میان برخی رفتارهای ناشایست باعث برداشت های غلط از فرهنگ شیعی و ایرانی می شود و مشکلاتی را فراهم می آورد. عدم رعایت حجاب از این موارد است.
زائران خواهر




 


مسعود حاجی‎ابراهیمی



موضوع حجاب با توجه به مسائل و وضعیت موجود در ارتباطات بین المللی و جایگاه کشور اسلامیمان از مسائلی است که در سفر زیارتی حج و عمره باید مورد بازخوانی قرار گیرد. وضعیت موجود از هر زاویه که مورد بررسی قرار گیرد به نفع کشور و مبانی دینی ما نخواهد بود. این مقاله در سه محور ارائه شده است:


مقدمه


بحث حجاب و عدم رعایت دقیق آن یکی از موضوعاتی است که بیشتر مسؤولان و کارگزاران کاروان‎های اعزامی به مکه مکرمه به ویژه  مدیر و روحانی کاروان با آن سروکار داشته و یکی از مشکلات زائران  را بد حجابی  یاد می‎کنند. شناخت وضعیت موجود و حساسیت‎های ایجاد شده و چه بسا  محدودیت‎های ناشی از عدم رعایت آن  با عث چنین دغدغه ای است که  در این کوتاه به بررسی علل اهمیت این موضوع و ارائه بعضی از راهکارهای برون‎رفت از مسأله اشاره خواهد شد.


علل اهمیت بررسی مسأله حجاب زائران


منطقه خاورمیانه  مرکز کشورهای اسلامی شناخته شده و ایران  ام القرای جهان تشیع به لحاظ وسعت و مذهب در شرایط ویژه‎ای قرار دارد به عبارت دیگر به لحاظ جغرافیای منطقه‎ای، مرکز کشورهای اسلامی و مرکز جهان تشیع است. پاکستان، افغانستان، ترکیه و بعضی کشورهای شمالی بیشترین جمعیت اهل تسنن را تشکیل می‎‎دهند و ایران در قوس تقریبا کاملی از کشورهای غیر شیعی قرار دارد و نشان از حساس بودن موقعیت ایران در منطقه دارد. از زوایه دیگر ایران به لحاظ جغرافیای سیاسی و جایگاه نظامی در منطقه یک ابرقدرت در خاورمیانه شناخته شده و در تیررس کشورهایی است که اساساً با استقلال و رسیدن به تمامیت ارضی و خودکفایی این کشور مخالف هستند.

در این میان، فرقه‎های تندروی اهل سنت منطقه به هیچ وجه به وجودِ کشورِ مستقل شیعی  تمایل ندارند و  ایران نیز در چند سال اخیر با رویکردی دقیق به خنثی سازی جریان تفرقه در منطقه مشغول است. تفکر سلفیان با تفکر پویای شیعی در تضاد است. این جریان وارداتی، شیعیان را مسلمان ندانسته و آنها را واجب‎القتل می‎داند و عربستان زادگاه چنین تفکر و صادرکننده چنین مبانی متحجرانه در تمام دنیاست.

موضوع زنِ مسلمان، حجاب و الگوهای رفتاری از موارد جنجال برانگیزی است که باعث تأثیر گذاری‎های مثبت و منفی فراوان در حوزه ارتباطات عقیدتی و فرهنگی شده است. در دیدگاه وهابی‎گری، زن به طور مطلق هویت مستقل ندارد و باید در همه مقاطع تحت قیومیت مرد قرار داشته باشد. زن در زندگی آنان شناسنامه ندارد، به تنهایی سفر نمی‎کند و هیچ ارتباطی برای او تعریف‎پذیر نیست. اما شیعه نگاه بسیار دقیق و ظریفی نسبت به حجاب و پوشش زن دارد و آن را صرف داشتنِ چادر نمی‎داند. طبق آمار داده شده از کشور عربستان بیشترین فساد زیرزمینی در این کشور و در شهرهای مدینه و مکه وجود دارد و این در وضعیتی است که پوشش کامل در این کشور در شهرهای مذهبی اجباری است. تغییر رنگ شیشه‎های خودروهای سواری، فعال شدن شدید عوامل امر به معروف در داخل، تغییر ادبیات آنها نسبت به شهروندانشان، فشار بیش از حد پلیس و نیروهای امنیتی بر مردم، تنوع برنامه‎های رسانه‎ای نشان از سیر نزولی حوزه فرهنگی و فرهنگ دینی و اجتماعی در این شهرها دارد.

از سوی دیگر مشکلات اجرایی در روند اعزام زائران برای کارگزاران و مجریان در بعضی موارد منجر به تیرگی روابط بین دو کشور شده است.


آثار سوء بدحجابی زائرین ایرانی
 

فضای  رسانه‎ای، مستمر و پرحجم «حمله به تفکر شیعی» را در دستور کار خود قرار داده و به مردم دیگر کشورها القاء می‎کند. عدم رعایت کامل حجاب اسلامی باعث می‎شود جریان تندروان وهابیت، شیعه را به خروج از مبانی اسلامی متهم سازند.نمودِ این اتفاق در میان مردم عربستان که در بستر وهابیت زندگی می‎کنند بیشتر است. اما در زائران دیگر کشورها تدریجی و کم‎‎رنگ ظهور دارد و باعث بی‎اعتمادی مسلمانان نسبت به کشور ایران و شیعیان می‎گردد.

بدحجابی برخی  زائران، توهم بی‎اعتقادی و نوعی عدم پایبندی به موازین شریعت محمدی صلوات الله علیهم را به مخاطب کوپه و بازار القا می کند و ادبیات بازاریان و کسبه  که در تعامل مستقیم با زائر قرار دارند  به بی‎حرمتی کشیده می‎شود.

بارها شنیده شده که حضور زن ایرانی را به منزله‎ی تولید و صادرات جریان مفسده‎برانگیر در کشور عربستان مطرح کرده‎اند که ناشی از فضای مسموم فرهنگی در آن کشور و دیدگاه عوامانه مردم است.

از دیگر آثار بدحجابی زائران ایرانی در این سفر، تغییر فضای معنوی دیگر زائران در کاروان است. زائران عاشقی که  برای زیارت حرم رسول مکرم  و مکه مکرمه  به انتظار نشسته‎اند با حال و هوای خاصی وارد حرمین شریفین می‎شوند و بوی عطر بقیع و روضه شریف نبوی، دیدار از مساجد و اماکن متبرکه، فضای حضور در احد  را در دل تداعی می‎کند اما  با حضور اندک افرادی که توجه دقیق (و در مواقعی با تعمد) به این ارزش اسلامی ندارند نورانیت فضا را کم کرده و روح معنویت را از دیگران سلب می‎کند.

از سوی دیگر روحانیون کاروان‎ها در تیررس اتهام ناتوانی و کوتاهی در امر تبلیغ دین قرار می گیرند. به بیانی دیگر انگشت نشانه در حوزه عمل به سمت روحانیون اعزامی کاروان‎هاست. در نتیجه عدم رعایت دقیق حجاب مستمسک قدرتمندی برای تندروان اهل سنت در دامن زدن به تفرقه بین شیعه و اهل سنت است و این در حالی است که ایران مدعی وحدت بین مسلمین و دارای مبانی منطقی حجاب است.

ماندگاری وهابیت در تشتّت و اختلاف مسلمانان است  و کوشش ایران برای وحدت در بین آنها مفهومی ندارد و رعایت نکردن موازین شرعی  همسو با اهداف تفرقه افکنانه این گروه تندرو است.


راه‎های برون‎رفت و راهکارهای اجرایی

اصل مسأله حجاب، جایگاه دینی و گسترش آن تنها به یک مجموعه و یا ارگان دولتی و یا غیر دولتی خاص بر نمی‎گردد. بلکه نیازمند برنامه‎ریزی کلان کشوری با نگاه سیستمی و همگانی است.

حوزه فرهنگ، قانون‎گذاران، مجریان کل و جزء و حوزه رسانه‎ای همگی باید به صورت مستمر و همه‎گیر کار فرهنگ‎سازی در این مسأله را آغاز کنند. در این بین سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، مجموعه‎ای است که مستقیم با بخش عظیمی از اقشار مردم  مرتبط و از موقعیت ویژه‎ای برخوردار است  و می تواند منشاء بهره برداری درست از یک  فرصت تبلغی شود.

مکه و مدینه، فضایی مناسب برای تغییر و تحولات روحی و معنوی است و زائر خانه خدا می‎تواند خود یک مبلّغ دینی پس از بازگشت از سفر باشد.
ضروری است در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و زیارت برنامه‎ای تنظیم شود که کلیه زیر مجموعه‎ها به‎طور همزمان و مرتبط کار فرهنگ‎سازی به سمت وضعیت مطلوب را آغاز کنند. دقت در ثبت نام و توجیه زائر نسبت به رعایت این مساله و تعهد لازم و ضمانت اجرا در بادی امر امکان پذیر است.

رفتار و نوع عملکرد مدیر و معاون کاروان از حیث عمل به موازین شرع نیز جایگاه ویژه ای دارد. در صورتی که کارگزاران خود عامل مسائل معنوی اعم از نوع پوشش، چهره و ظاهر اسلامی نباشند به یقین تذکار روحانی و کار فرهنگی تاثیر کمی خواهد داشت. روحانی کاروان‎ نیز که بار معنوی زائر را به دوش می‎کشد وظیفه‎ی خطیری به عهده دارد . همسفران کاروان باید او را عامل بشناسد. تقیّد به لباس مقدس روحانیت و زی طلبگی در حضور کاروان، زمان جلسات، در خیابان، زمان زیارت و بازدیدها، و مراجعه زائران از نکاتی است که باید مد نظر گرفته شود. همچنین از وظایف اصلی روحانی،  تذکر مستمر نسبت به رعایت حجاب است. این تذکرات می‎تواند در جلسات عمومی مطرح شود.

اختصاص زمان ویژه بانوان زائر چند  دقیقه ای  در جلسات  پیش از سفر و تذکر جدی نسبت به آسیب‎های گسترده دینی و ملی و تبعات عدم دقت در آن حساسیت زائر را نسبت به مسأله بیشتر می کند. تبیین شفاف دیدگاه تندروان وهابی نسبت به زن ایرانی تاثیر بسزایی دارد تا بدانند حرکت غیراسلامی و ناشایست از یک زن شیعه باعث خواهد شد آنها علنی و به صراحت به اعتقادات شیعه توهین کنند و حج و عمره و اثری که در نفس انسان‎ می‎گذارد تحت الشعاع قرار گیرد که خطایی نابخشودنی است.


همچنان که جایگاه ایران و ایرانی بودن را نمی‎توان نادیده گرفت. بی‎دقتی و بی‎توجهی نسبت به این امر و رفتار ناپسند وغیرشرعیِ  یا غیر قانونی بعضی از زائران، باعث خواهد شد که ایرانی تحقیر شده و عموم زائران مورد اهانت قرار گیرند.


پیشنهاد

ضروری است گروهی از کارشناسان فرهنگی و مدیران و مسؤولان صف در یک کارگروه تخصصی به بررسی دقیق وضعیت موجود پرداخته و راهکار مناسب جهت بهبود وضعیت موجود ارائه دهند. آنچه باید در این کارگروه مورد توجه قرار گیرد آموزش شیوه‎های جدید ارائه مطالب، استفاده از ابزارهای فرهنگی و دستورالعمل‎های عملیاتی است. با توجه به نیاز کشور به تبیین بحث حجاب و موقعیت تاثیرپذیری زائر خانه خدا در فضای معنوی، برنامه آموزشی فعال می‎تواند دامنه فرهنگ‎سازی را در به داخل کشانده و شاهد تغییراتی در این حوزه باشیم.

 شیوه آموزش حجاب و هدف‎گذاری در این موضوع باید وضعیت موجود به صورتی تغییردهد که مخاطب، ضرورت وجود و دقت در آن را در زندگی خود احساس کند. این  شیوه می تواند در یک برنامه 2 ساعته نگرش خواهران را نسبت به حجاب، دگرگون سازد.

تذکر و تشکر  مستمر روحانی کاروان، مدیر و معاون در طول سفر  از ابزارهای فرهنگی مهم و اساسی است که باید در برنامه کارگزاران قرار گیرد. «تذکر فردی و ارشاد جمعی» و «تشکر جمعی از رفتار فردی» زمینه کار فرهنگی و تاثیرگذار را فراهم می‎کند. زائران که بیشتر آنان به موازین شرعی پایبندند و برای به جا آوردن مناسک دینی و معنوی به این سفر اعزام شده اند اگر این حرکت را به صورت مستمر و زیبا بیابند  خود، بازوی کمکی کاروان خواهند بود.


702/ ح

ارسال نظرات