۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۹۹۹۴۳
شیخ الازهر مصر:

شیعیان و اهل سنت بال های امت اسلامی هستند

خبرگزاری رسا ـ شیخ الازهر مصر عقب نشینی از پذیرش مذهب تشیع به عنوان یکی از مذاهب اسلامی را رد کرد و شیعیان و اهل سنت را بال های امت اسلامی توصیف کرد.
شيخ الازهر مصر
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ احمد الطیب شیخ الازهر مصر در مصاحبه با روزنامه الوطن کویت، درخواست شیخ احمد بن سعد الحمدان از علمای افراطی وهابی عربستان برای عدم پذیرش مذهب تشیع به عنوان یکی از مذاهب دین مبین اسلام را به شدت رد کرد.

وی این درخواست را غیرممکن خواند و گفت: مواضع الازهر درباره وحدت مسلمانان ثابت است و به هیچ وجه از مواضع خود برنمی گردد.

الطیب افزود: شیعیان و اهل سنت، بال های امت اسلامی هستند و به مدت 1400 سال است که در کنار هم زندگی می کنند و جنگی بین آنها رخ نداده است و این اختلافاتی که هم اکنون در میان آنان وجود دارد ناشی از تلاش دشمنان برای گسترش جنگ مذهبی میان مسلمانان با هدف تضعیف امت است.

شیخ الازهر تقریب بین مذاهب اسلامی را از مهمترین وظایف الازهر خواند و تصریح کرد: همانگونه که شیخ محمد شلتوت شیخ الازهر فقید مصر با تاسیس دارالتقریب مذاهب اسلامی در صدد وحدت امت برآمد دانشگاه الازهر در حال حاضر نیز، تقریب بین مذاهب اسلامی را از وظایف اصلی خود می داند و باید به این نکته توجه داشت که اختلاف میان شیعیان و سنی ها تنها در فروع دین است و در اساس و پایه های دین با هم هیچ اختلافی ندارند.

وی با اشاره به پذیرش دانشجویان شیعه در الازهر، اظهار داشت: الازهر هیچ تفاوتی میان شیعیان و سنی ها قائل نیست و از پذیر دانشجویان شیعه از ایران و سایر کشورهای اسلامی استقبال می کند ولی این مساله نباید به گسترش مذهب تشیع در جوامع سنی و برعکس منجر شود.

گفتنی است شیخ احمد بن سعد بن حمدان الحمدان از علمای افراطی وهابی عربستان و استاد دانشگاه ام القری از پذیرش مذهب تشیع توسط الازهر به شدت انتقاد کرده و خواستار تغییر مواضع شیخ الازهر نسبت به شیعیان شد./980/گ
ارسال نظرات