۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۶۷۸۵۳۳
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد:

گناه و معصیت خداوند سد راه ترقی معنوی انسان می شود

گناه و معصیت خداوند سد راه ترقی معنوی انسان می شود
آیت الله شب زنده دار گناه و معصیت را سد راه ترقی معنوی انسان‌ها دانست و گفت: توبه وجوب عقلی دارد و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای بازگشت به سوی خداوند است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان، که در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، به شرح فرازهای خطبه پیامبر اکرم(ص) درباره ویژگی های ماه رمضان پرداخت و گفت: انجام گناهان و معصیت خداوند سد راه ترقی معنوی و عامل سقوط انسان می شود.

وی توبه و بازگشت به سوی خداوند را یک امر عقلی دانست و گفت: شخص گناه کار، هتک حرمت به مولا کرده و استحقاق عقوبت و مؤاخذه دارد و همچنین هنگام گناه بسیاری منافغ و مصالح اعمال را از دست می دهد که با توبه و قضا کردن می تواند جبران کند و همچنین اعمال و عبادات فرد گناهکار نیز در درگاه الهی پذیرفته نخواهد شد؛ از این رو بر انسان وجوب عقلی بوده که از گناهان خود توبه کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: در روایت است که فردی که در ماه مبارک رمضان سفر کند و روزه خود را بخورد، هرچند قضای آن روزه را بگیرد، اما نخواهد توانست که تمام منافع و مصالح روزه ماه رمضان را کسب کند.

آیت الله شب زنده دار اظهار کرد: در ادعیه ائمه اطهار(ع) تأکید شده که انجام گناهان مانع بسیاری از فیوضات و برکات همچون باریدن باران، قبولی عبادات خواهد شد و همچنین گناهان سبب نزول بلاها می شود، از این رو بسیاری از بلاهایی که جامعه گرفتار آن شدند به سبب گناهان مردم است.

وی با اشاره به مراحل توبه واقعی گفت: مقام توبه این گونه است که از اعمال ناشایست پشیمان شود و این پیشمانی در محضر حق تعالی اظهار کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: تنها اظهار پشیمانی و بیان ذکر استغفر الله برای کسب مراتب عالیه کافی نسیت بلکه باید با اعمال و عبادات و ریاضت ها به مقام توبه واقعی رسید.

 استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت علی(ع) فرموده است که اگر فردی پولی از حرام به دست آورده و رشد بدن او از آن پول حرام بوده، باید به گونه ای ریاضت بکشد که از گوشت هایی که از حرام در بدن او ایجاد شده از بین برود.

آیت الله شب زنده با بیان با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در این خطبه سفارش به دعا در اوقات نماز کردند، گفت: اوقات نماز بهترین ساعات برای استجاب دعا است و خداوند در هنگام نماز جواب بندگان را پاسخ خواهند گفت و خواسته های انسان را برآورده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ ندایی و تقاضایی از سوی بندگان در درگاه الهی بی پاسخ نخواهند ماند، افزود: خداوند مصلحت و منافع بندگان را در نظر می گیرد، گاهی خواسته های فرد یا برای او به مصلحت نیست یا مصلحت عمومی و اجتماعی در درخواست او وجود ندارد، از این رو اجابت دعاهای بندگان به گونه دیگر انجام خواهد شد.

گناه و معصیت خداوند سد راه ترقی معنوی و سقوط انسان می شود

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: خداوند قسم یاد کرده که افرادی که اهل نماز و سجده های طولانی هستند، در قیامت عذاب نخواهد کرد و همچنین ائمه اطهار(ع) در سخنان خود فرمودند که ما از بزرخ پیروان و شیعیان خود نگران هستیم، اما در قیامت آنها را شفاعت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مواسات و کمک های مؤمنانه در راستای احیای سیره ائمه اطهار(ع) در کشور انجام می شود، گفت: در این خطبه پیامبر اکرم(ع) آمده است که هر کسی مؤمن روزه داری را افطاری مختصری دهد، همانند این است که یک بنده را خداوند آزاد کرده و سبب آمرزش گناهان گذشته او خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: هرکسی در ماه مبارک رمضان خلق و خوی نیکو کند و در این ماه غضب و خشم خود را کنترل کند، در ارتباط های خانوادگی و اجتماعی رفتار خوش داشته باشد، خداوند در روز قیامت از گناهان او خواهد گذشت.

آیت الله شب زنده دار اظهار کرد: هر فردی نوافل و نمازهای مستحب در ماه مبارک رمضان را انجام دهد، خداوند متعال برائت از جهنم برای او خواهد نوشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: هر کسی واجبات الهی را در ماه مبارک رمضان انجام دهد، خداوند ثواب هفتاد برابر او در ماه های دیگر را خواهد نوشت و هر کسی یک آیه شریف در این ماه مبارک رمضان قرائت کند، همانند این بوده که یک ختم قرآن در ماه های دیگر انجام داده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) در فرازهای پایانی این خطبه آورده است که باب های بهشت در ماه مبارک رمضان برای بندگان باز شده که شما از خداوند بخواهید درب های بهشت را برای شما نبندد و همچنین باب های جهنم در این ماه بسته شده که شما از خداوند بخواهید آن را بر شما باز نکند و دست و پای شیطان در این ماه زنجیر شده است.

آیت الله شب زنده دار در پایان سخنانش بیان کرد: حضرت علی(ع) بعد از اتمام خطبه پیامبر اکرم(ص) می پرسد که بهترین وافصل اعمال در ماه مبارک رمضان چیست؟ رسول گرامی فرمودند که بهترین عمل در این ماه، ورع و تقوی از محرمات الهی است./998/

ارسال نظرات