۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹
کد خبر: ۶۷۸۸۷۴
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن:

سعه صدر شاخصه دولت اسلامی

سعه صدر شاخصه دولت اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: مواجهه با مستکبران و وجود مشکلات اقتصادی ایجاب می کند تا دولت اسلامی دارای سعه صدر و انتقادپذیر باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در هشتمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که در حرم مطهر حضرت معصومه برگزار شد با اشاره به شاخصه های دولت اسلامی برگرفته از جزء نهم قرآن کریم گفت: یکی از شاخصه های دولت اسلامی در جزء نهم  میزان تلاش در راستای گسترش خدا ترسی و تقوا در میان مردم است.

وظیفه دولت اسلامی گسترش تقواست

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: خداوند در آیه 96 سوره مبارکه اعراف راه حل بسیاری از مشکلات را رعایت تقوای الهی می داند و می فرماید اگر مردم تقوای الهی را پیشه می کردند خداوند برکات آسمان و زمین را بر آنها نازل می کند و در آیات گوناگون قرآن خداوند درمورد اهمیت تقوا با ما سخن گفته است.

استاد حوزه علمیه افزود: بر اساس این آیات راه حل بسیاری از مشکلات خداترسی و رعایت دستورات الهی است و دولت اسلامی ابتدا باید خود را ملتزم به موازین تقوا بداند و دوم اینکه در جهت گسترش تقوا اقدام کند و لازم است برای رعایت همه موازین تقوا برنامه ریزی داشته باشد، اگر در راستای تقویت تقوا و خداترسی تلاش نکند نمی تواند در حل مشکلات جامعه اسلام و محرومیت زدایی موفق باشد بنابراین دولت اسلامی در عین حال که می داند کسی را نمی شود به زور به بهشت برد تلاش می کند از تعداد کسانی که به جهنم می روند کم کند و راه بهشت را هموار کند.

ضرورت توجه به شبکه ملی اطلاعات

وی به کم کاری مسؤولین برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: برخلاف تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این کم کاری سبب شده است تا فضای مجازی تبدیل به قتلگاهی برای جوانان و نوجوانان شود و رویکرد مسؤولان نشان می دهد که عزمی برای گسترش تقوا در جامعه ندارند. دولت اسلامی گسترش تقوا را وظیفه خود می داند و دغدغه مندی در گسترش تقوا از شاخصه های دولت اسلامی است.

داشتن روحیه امیدبخشی شاخصه دولت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: میزان برخورداری از روحیه امیدبخشی یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی است و خداوند در آیه 129 سوره مبارکه اعراف به این موضوع می پردازد و با اشاره به داستان بنی اسرائیل می فرماید«موسی گفت: امید است که خدا دشمن شما را هلاک نماید و شما را در زمین جانشین کند آنگاه بنگرد تا شما چه خواهید کرد» و با این سخنان موسی(ع) به آنها امید می دهد و این امید بخشی را در آیات متعدد می توان مشاهده کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند متعال به جبهه مقاومت امید می دهد و می فرماید«اگر شما سختی می کشید بدان دشمنان شما هم سختی ها و مشقت هایی دارند اما شما به خدا امید دارید و شما نقطه امیدی دارید که آنها ندارند بنابر این رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنانشان فرمودند«من با ناامید شدن به شدت مخالفم...» بنابراین دولت اسلامی ابتدا باید خود امیدوار باشد و امید به حل مشکلات داشته باشد و دوم اینکه به دیگران امید دهد نه اینکه مدام از ضرورت کوتاه آمدن و تسلیم در برابر دشمن سخن بگوید.

سعه صدر لازمه ریاست است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 199 اعراف گفت: میزان برخورداری از سعه صدر در برابر مشکلات و انتقادات است و خداوند در این آیه به پیامبر(ص) که برترین حاکمان بر روی زمین است می فرماید«در طرز رفتار با مردم سختگیر نباش و با آنان مدارا کن» و این شیوه در سیره انبیاء الهی مشهود است اما در پیامبر اسلام این شبیه معجزه بود.

وی افزود: امیر المؤمنین(ع) می فرماید: «آلة الرّیاسة سعة الصّدر» کسی که می خواهد در سطح کلان مدیریت کند نیازمند سعه صدر و قدرت تحمل بالاست، بنابراین دولت اسلامی می داند که از یک سو با مستکبران روبروست و از سوی دیگر با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه است و از سوی دیگر با نخبگانی مواجه است که اهل نظرند بنابراین دولت اسلامی باید اهل سعه صدر باشد و این را در گفت و گوهای انتخاباتی می توان مشاهده کرد و کسی که حاضر است مصالح کلان نظام را فدای مصلحت شخصی کند و با بدبین کردن مردم به کل نظام برای خود رأیی فراهم کند معلوم  است که از سعه صدر لازم برخوردار نیست./1399/

ارسال نظرات