۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۷۹۱۳۲
شاخصه های دولت اسلامی از نگاه قرآن؛

در انتخاب کارگزار تعهد بر تخصص مقدم است

در انتخاب کارگزار تعهد بر تخصص مقدم است
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم گفت: قبل از اینکه به دنبال افراد متخصص برای سپردن مسؤولیت باشیم باید افراد متعهد را جستجو کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در سیزدهمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به حکمرانی حضرت یوسف(ع) گفت: وقتی بی گناهی ایشان ثابت شد و عزیز مصر خواست به حضرت یوسف(ع) مسندی بدهد، ایشان در خواست کرد که من را به امور اقتصادی بگمار چرا که من هم متعهد و هم کاردان هستم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حضرت یوسف(ع) توانست یک برنامه تمدن 14 ساله را پیاده کند و یکی از ویژگی های ایشان این بود که حکومت خود را به مبانی عقیدتی و خداباوری پیوند می زد و نشان داد که در کنار داشتن دنیای خوب می توان دیندار هم بود.

مدیر مدرسه علمیه مشکات ابراز داشت: نکته اول که از حکمرانی حضرت یوسف برداشت می شود، پیوند زدن دین و دنیا است و می شود تمام افعال دنیا را بر محور توحید و خداباوری تنظیم نمود و حضرت یوسف یک الگوی تمام عیار از یک حکومت دینی را ترسیم کرد، حکومتی که در رأس آن یک پیامبر خداست و در عین حال عدالت اجتماعی را برپا کرده است.

استاد حوزه علمیه گفت: نکته دوم که از ماجرای حضرت یوسف می توان یافت این است که یک کارگزار می تواند خود را در معرض انتخاب قرار دهد و توانایی های خود را بازگو کند همانگونه که حضرت یوسف چنین کرد و فرمود« اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ  إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ».

وی افزود: درست است که تعریف کردن انسان کار نادرستی است اما در مواردی که ضرورت ایجاب می کند مانعی ندارد کسانی که توانایی دارند ویژگی های خود را بیان کنند به شرط اینکه این ویژگی ها صادقانه باشد، بیان شود و بزرگنمایی نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به تآکید حضرت یوسف بر مسائل اقتصادی گفت: ایشان می دانستند که با حل مشکلات اقتصادی می توان مشکلات دیگر را برطرف کرد و اینکه رهبر معظم انقلاب چند سال است شعار سال را بر محور مسایل اقتصادی مطرح می کنند بر همین مبنا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: نکته چهارمی که از داستان یوسف(ع) برداشت می شود نظارت بر مصرف است که این از درس های حکمرانی ایشان است و حضرت یوسف(ع) توانستند در هفت سال فراوانی مصرف را کنترل کند و به سمت صرفه جویی حرکت دهند.

در انتخاب کارگزار تعهد بر تخصص مقدم است

مدیر مدرسه علمیه مشکات بیان داشت: پنجمین مورد از نکات حکمرانی حضرت یوسف(ع) تبدیل تهدیدات به فرصت است و ایشان در جامعه ای حضور داشتند که دچار اختلاف طبقاتی بود و بحران قحطی که یک تهدید بود به بهترین شکل توسط حضرت یوسف(ع) مدیریت و تبدیل به فرصت شد و پس از اینکه در طی 7 سال قحطی اموال برده ها و خانه های افراد را از آنها گرفت و حتی در سال آخر خود آنها را در برابر مواد غذایی به بردگی گرفت اما پس از قحطی همه این اموال بین مردم به صورت عادلانه تقسیم شد.

وی افزود: هدف ایشان این بود که با این اقدام فاصله طبقاتی را از بین ببرند بنابراین از این اقدام می توان دریافت یکی از ویژگی های دولت اسلامی حرکت به سمت عدالت اجتماعی و از بین بردن فاصله طبقاتی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: درس ششم از داستان حضرت یوسف را رها کردن جریان های انحرافی و حرکت در مسیر توحید دانست و ایشان فرمود من از روش های مدیریتی کسانی که ایمان به خدا ندارند پیروی نمی کنم « وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائِي إِبْرَاهِيمَ» بلکه از اجدادم ابراهیم و اسحاق پیروی می کنم.

 عضو مجلس خبرگان رهبر خاطر نشان کرد: ترجیح تقوا بر رفاه و خوشگذرانی هفتمین درس از زندگی حضرت یوسف بوده و ایشان به زندان رفت اما حاضر نشد برخلاف تقوا عمل کند چرا که کارگزار باید برمدار تقوا حرکت کند.

مدیر مدرسه علمیه مشکات بیان داشت: تقدم تعهد بر تخصص از دیگر درس هایی است که می شود از حکمرانی حضرت یوسف (ع) فراگرفت و قبل از اینکه به دنبال افراد متخصص برای سپردن مسؤولیت باشیم باید افراد متعهد را جستجو کنیم و باید کارگزاران را از انسان های دستپاک انتخاب کنیم و حضرت نیز وقتی می خواهند خود را معرفی کنند ابتدا از دستپاکی خود سخن می گویند.

وی اظهار داشت: پیشگامی در تحمل سختی ها نهمین درس از حکمرانی حضرت یوسف(ع) است و ایشان در این دوران قحطی کمترین غذا را می خوردند و همیشه حال گرسنگی داشتند و به ایشان می گفتند این همه ذخایر در اختیار شماست شما باید توانایی داشته باشید که کار کنید اما ایشان می گفتند که می ترسم اگر سیر باشم از یاد گرسنگان غافل شوم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: ضرورت به کارگیری نیروهای جوان دهمین ویژگی حکمرانی حضرت یوسف است و قرآن کریم درباره نیروهای حضرت یوسف این تعبیر را به کار می برد« وَ قَالَ‌ لِفِتْيَانِهِ‌ اجْعَلُوا بِضَاعَتَهُمْ‌ فِي‌ رِحَالِهِمْ‌  به جوانانش گفت: آنچه را به عنوان قیمت پرداخته‌اند، در بارهایشان بگذارید» واین نشان می دهد که ایشان از جوانان در پست های کلیدی بهره می برده اند و از سوی دیگر حاکی از ارتباط صمیمانه حضرت با زیردستان است و مدل مدیریت حضرت یوسف بر پایه مناسبات ایمانی تنظیم شده بود./1399/

ارسال نظرات