۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۷۹۹۹۱
نقد عملکرد اقتصادی دولت؛

مشکلات اقتصادی، حاصل بی عرضگی یا پروژه نفوذ

مشکلات اقتصادی، حاصل بی عرضگی یا پروژه نفوذ
نماینده مردم تهران گفت: اگر به فعالیت‌های دولت خوشبینانه نگاه کنم باید بگویم ناکارآمدی، ناتوانی و بی‌عرضگی بود ولی اگر بدبینانه بگویم باید بحث نفوذی‌ها را مطرح کنم.

سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تحلیل سناریوهای بدبینانه و خوشبینانه از فعالیت‌های اقتصادی دولت پرداخت و گفت: اگر من به فعالیت‌های دولت در زمینه اقتصاد خوشبینانه نگاه کنم، باید بگویم ناکارآمدی، ناتوانی و بی عرضگی بود ولی اگر بخواهم بدبینانه بگویم باید بحث نفوذ و نفوذی‌ها را مطرح کنم؛ به نظرم اگر خواست و اراده‌ای هم پشت گرانی‌ها باشد، به این دلیل است که دولت بتواند برداشت سیاسی کند و به مقاصد خود برسند.

وی به تبیین وضعیت درونی دولت پرداخت و عنوان کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای رفع این مشکلات ندارد؛ حتی هم افزایی هم در بدنه دولت وجود ندارد و اگر اقداماتی را شاهد هستیم، به صورت جزیره‌ای است که خبر از ناهماهنگی جدی بین آنها می‌دهد و باید گفت سامانه مرکزی دولت، کاملاً دچار خلأ و نقصان است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت آقای روحانی طرح و برنامه درستی برای رفع مشکلات اقتصادی، توسعه و تعالی آن ندارد؛ دولت عملاً اقتصاد را رها کرده است؛ یک مشکل مرکزی که از ابتدای دولت وجود داشت این بود که اگر بتوانیم در مذاکرات نظر خارجی‌ها را جلب کنیم و تحریم‌ها برداشته شود، آنها مشکلات اقتصادی کشور ما را نیز حل می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه برخی از مشکلات اقتصادی کشور ساختاری است گفت: وابستگی ما به نفت یک نوع اقتصاد رانتی را شکل داده است و این ایراد از جمله ایرادات ساختاری است.

موسوی به بیان علت‌های دیگر پدیدآمدن مشکلات اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: در سال‌های اخیر، بخشی از اقتصاد ما توسط تحریم‌های ظالمانه تضعیف گشته ولی چیزی که به ذهن من می‌رسد این است که بخش عمده‌ای از نابسامانی‌ها و مشکلات بسیار عدیده‌ای که طی سال‌های اخیر به وجود آمده، ناشی از ناکارآمدی دولت است.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا بسیاری از دلسوزان نسبت به مذاکرات هشدار دادند که شما اقتصاد کشور را به برجام گره نزنید و ظرفیت‌های داخلی را فعال کنید ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و دیدیم که آمریکا از برجام خارج شد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین ادامه داد: اگر به فرض آمریکایی‌ها از برجام خارج نمی‌شدند، مشکلات اقتصادی کشور رفع نمی‌شد زیرا حدود دو سال آمریکا در زمان اوباما در برجام مانده بود ولی عملاً هیچ مشکلی حل نشد؛ آیا قیمت‌ها در آن زمان کاهش داشتند؟ خیر، بلکه رو به افزایش بودند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد یک علم است و نباید اندیشید که آمریکایی‌ها و غربی‌ها اقتصاد را برای ما ارسال کنند؛ اقتصاد تجربه و طرح و برنامه ریزی است، اقتصاد نیازمند تلاش و توجه به ظرفیت‌های داخلی دارد که ما شاهد چنین تلاش‌هایی از جانب دولت نبودیم و در نتیجه اقتصاد ما به وضع رها شدگی فعلی رسید.

موسوی با بیان اینکه پس از خارج شدن آمریکا از برجام هنوز دولت روی خود را به سمت داخل برنگردانده، گفت: دولت بهانه تراشی کرد تا اقتصاد را به مسائل خارجی پیوند بزند؛ من نمی‌خواهم اسم خیانت را به کار ببرم ولی این یک اشتباه فاحش تاریخی بود که اقتصاد کشور ما را دچار مشکلات اساسی کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کالکشن بهار
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
مصاحبه خوبی بود.
با ایشان بیشتر مصاحبه داشته باشین
0
0