۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۹۳۶۸۷
تحلیل هفته؛

از فعالیت مخرب انقلابی نمایان تا حاشیه های یک انتصاب فامیلی

از فعالیت مخرب انقلابی نمایان تا حاشیه های یک انتصاب فامیلی
اتحاد ملی و همکاری با مسئولان انقلابی، به علاوه هوشمندی مسئولین کشور را در دوره جدید هم از لحاظ داخلی و هم در عرصه بین الملل جهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف سوریه «پیچیده و عمدی» بوده است. آمریکا این پایگاه را برای آموزش شورشیان سوری دایر کرده بود. با این حال، دولت سوریه پس از پیشروی‌های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ارتباط این پایگاه با سایر نیروهای شورشی و تحت الحمایه آمریکا در شرق سوریه را قطع کرد ولی خب همچنان این پایگاه تهدیدی برای نیروهای مسلّح مجاهد و ازادی خواه سوری است.

بنابر نوشته جورزالیم پست، التف تنها پایگاه آمریکا در سوریه نزدیک مرزهای اردن و عراق است، لذا به دلیل موقعیت جغرافیایی آن ارزش استراتژیک بالایی دارد. این پایگاه بر روی جاده دایر شده و در نتیجه می‌تواند آنچه در این بخش از سوریه اتفاق می‌افتد را رصد کند. هدف از پایگاه التنف تشدید فشار اقتصادی از طریق به تعطیلی کشاندن جاده میان بغداد و دمشق است. یعنی هدف اصلی فشار اقتصادی بر دولت سوریه و محروم کردن آن از پل زمینی احتمالی میان ایران و دریای مدیترانه و در مقابل  تمایل آمریکا برای گشودن شاهراه از ترکیه تا اردن است.

علاوه بر آن، هدف آمریکا حمایت از امنیت اسرائیل است به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی به حملات متوالی علیه سوریه روی آورده است و پایگاه التنف به عنوان پایگاه اساسی برای برخاستن هواپیماهای اسرائیلی برای حملاتش به مواضع ارتش سوریه و متحدانش در محور مقاومت در سوریه است. پایگاه خبری الخنادق با اشاره به حمله به پایگاه آمریکایی «التنف» در سوریه گزارش داد: محور مقاومت وارد مرحله درگیری مستقیم با آمریکا شده است.

 

تحلیل هفته

 

با چشم و گوش باز مذاکره کنیم

رابطه کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران و به خصوص کشوری به وسعت عربستان، دارای مزایای زیادی برای ایران است چه از نظر فرهنگی و چه اقتصادی؛ منتها چیزی که باید کنترل شود میزان واردات از آنها است و ما تاکنون نشان دادیم که توانایی بالایی در صادرات داریم و تنها کم‌بود ما، اهتمام مسئولین به این امر است. البته این را باید مدنظر داشت با توجه به تفاوت‌های اندیشه‌ای بین ایران و عربستان مسائلی را پدید آورده که نیازمند توجه است.

نمر ابو کف، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: روابط بین دو کشور به دلیل رقابت‌های عقیدتی میان دو طرف پیچیده شده، چرا که ایران خود را رهبر جهان شیعه و عربستان خود را رهبر جهان سنی می‌داند. قدرت و حضور در منطقه، تاثیر زیادی روی رابطه دو کشور دارد و دخالت ایران در امور دولت‌های منطقه نظیر عراق، بحرین، سوریه، لبنان و یمن، از دیدگاه عربستان، موجب تهدید منافع آن می‌شود. بر همین اساس، ابوکف معتقد است که برای شروع روابط عادی بین ایران و عربستان، لازم است بسیاری از مسائل و مشکلات نظیر مساله یمن، حکومت عراق، مساله شیعیان در بحرین و نیز تنش‌ها در لبنان حل شود.

این تذکر تحلیل‌گران را نباید نادیده گرفت که قطعا یکی از اهداف عربستان برای مذاکره با ایران، عقب نشینی جمهوری اسلامی از محور مقاومت به خصوص یمن است. این تحلیل را اقدام اخیر عربستان در تأسیس خط مستقیم هوایی ریاض تل‌آویو و همچنین افشای اسنادی در خصوص روابط اقتصادی عربستان و رژیم صهیونیستی تقویت می‌کند.

گفتنی است اسرائیل در طول دو سال گذشته در یک سلسله تلاش‌های دیپلماتیک مشهور به «پیمان ابراهیم» اقدام به عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی، بحرین و سودان کرده و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان نیز در جریان است. فیصل بن‌فرحان آل‌سعود، وزیر خارجه عربستان روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تصریح کرد که دستیابی به چنین توافقی هم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و هم از منظر امنیتی «فوق‌العاده سودمند» خواهد بود.

 

تحلیل هفته

 

فتنه بنزین

در هفته اخیر که اختلالی در سیستم سوخت‌رسانی کشور ایجاد شد، تفاوت بین مدیر مردمی و مدیر پشت میز نشین نیز روشن شد و همگان نوع مدیریت دولت فعلی و دولت قبلی را در رابطه با یک پدیده اجتماعی فراگیر نظاره کردند. یکی صبح جمعه تازه مطلع می‌شود چه بلایی سر مردم آورده و یکی با حضور در پمپ بنزین‌ها سعی دارد بلایی که بر سر مردم آمده را رفع کند.

باید از اقدام سریع دولت و وزارت نفت برای رفع مشکل بنزین تشکر کرد. بنابر گفته وزیر نفت در دیدار سرزده رئیس جمهور از این وزارت خانه، مسئولان وزارت نفت در شب بعد از ایجاد اختلال در سیستم‌ها نخوابیده و 24 ساعته در راستای رفع مشکل بنزین کوشیدند. همچنین امروز وزیر نفت تصریج کرده با هماهنگی رئیس‌جمهور، سهمیه بنزین ویژه‌ای به منظور جبران این مدت برای مردم در نظر گرفته می‌شود و تا الان حدود ۸۰۰ جایگاه عرضه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده و ظرف دو روز آینده همه جایگاه‌ها به سامانه متصل می‌شوند.

 

تحلیل هفته

 

سخنی با شهردار تهران

ماجرا از آنجا شروع شد که زاکانی برای حسین حیدری دامادش در شهرداری تهران حکم مشاور در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری صادر کرد. حیدری فارغ التحصیل کامپیوتر و هوش مصنوعی از دانشگاه شریف است و در بخش خصوصی مشغول به فعالیت است. با این حال خبر این انتصاب به شدت سر و صدا به پا کرد و برخی از رسانه ها و حتی بعضی علاقه مندان به زاکانی در این باره موضع گیری کرده و گفتند که این انتصاب به صلاح شهردار انقلابی تهران نیست و قرار بود کارهای اینچنینی دیگر در شهرداری به اتمام برسد. در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز پویش هایی ثبت شد که خواهان توضیح در این باره بودند.

واکنش ها ادامه دار بود و شهردار تهران در توییتی برای شفاف سازی در خصوص این انتصاب گفت: حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری ندارد و هیچ دریافتی هم نخواهد داشت. قرار است از حضور وی برای نظارت و اشراف بنده در پروژه هوشمند سازی تهران استفاده شود. هوشمندسازی و فناوری اطلاعات به لحاظ حساسیت امنیتی و ارتباطی، حکم چشم و گوش شهردار را دارد؛ بنابراین علاوه بر فعالیت های مشخص اجرائی همکاران شهرداری در سازمان فاوا، معاونت ها، سازمان ها و شرکت ها، نیازمند یک مرکز مسئولیت مشخص و متمرکز کنار دست شخص شهردار بود که هم متخصص این حوزه و هم صد درصد مورد اعتماد و اطمینان باشد تا این حوزه را از جانب شخص شهردار راهبری کند.

در این مسأله باید به چند نکته توجه کرد؛ احساس مسئولیت مردم نسبت به انتصابات امری شایسته است و امیدواریم این دقت نظر ادامه داشته باشد. از سویی دیگر شهردار تهران با توجه به روحیه انقلابی که در ایشان سراغ داریم و سخنانی که در مناظره های انتخاباتی مطرح کردند، نباید به چنین اقدامی دست می زد.

 

تحلیل هفته

 

مرجعیت خط قرمز است

در دیدار رئیس مجلس با مراجع عظام نکاتی از سوی مراجع به قالیباف تذکر داده شد که از جمله آنها، سخنان آیت الله صافی پیرامون عزت در سیاست خارجی بود که برخی معاندین و حتی برخی دلسوزان از این سخنان برعلیه مرجعیت استفاده کردند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی «دامت برکاته» با سوابق درخشانی همچون حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم منحوس پهلوی، حضور در حلقه اصحاب خاص حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی«اعلی الله مقامه»، همراهی با حضرت امام خمینی«قدس سره» در مبارزات نهضت اسلامی و پس از انقلاب نیز با عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان، حمایت و همراهی همیشگی خود را با نظام و انقلاب اسلامی نشان داده است.

امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضاءات و نیازهای کشور به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و می‌فرمایند: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم، شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم.» اینکه عده‌ای این سخنان را در نقد سخنان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» استفاده می‌کنند غیرمنصفانه است.

مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند، بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.

مراجع بزرگوار ما با ویژگی «صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ» هستند و با بصیرت و علم سخن می‌گویند و بر اساس تکلیف الهی و خیرخواهی برای نظام اسلامی قدم بر می‌دارند. سخنان حضرت آیت الله صافی گلپایگانی«ادام الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست، امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم‌زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.

 

تحلیل هفته

 

انقلابی نمایان پرهیاهو

حجت الاسلام ذوالنور در هفته اخیر و در حاشیه حضورش در خبرگزاری رسا دلسوزانه نسبت به فعالیت جریان های که به اسم انقلابی گری در فضای حوزه و روحانیت مشغول حاشیه سازی هستند، انتقاد کرد.

اشاره این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به فعالیت مخرب عده ای از افراد است که در ماه ها و هفته های اخیر به اسم انقلابی گری و دفاع از آرمان های انقلاب، دست به اقداماتی زده اند که با ابراز نگرانی و تاسف دلسوزان و چهره های شاخص جریان انقلاب و شخصیت های برجسته حوزه مواجه شده است.

گفتنی است، فعالیت و اقدامات این عده قلیل که هیاهوی زیادی هم دارند، مورد استناد بسیاری از رسانه های ضد انقلاب برای زدن جریان انقلابی اصیل قرار گرفته است.

حجت الاسلام ذوالنور در همین ارتباط گفت: متأسفانه گروه هایی به عنوان عدالت خواه و مطالبه گر در حوزه فعالیت می کنند، اما همه مسائل حوزه را زیر سؤال می برند. برخی جریانات به نام حوزه که در حقیقت ریشه حوزوی ندارند و تازه به دوران رسیده هستند؛ این گروه ها هیچ هزینه ای برای انقلاب ندادند، از این رو ممکن است که حرکت های تندی به عنوان نقادی و مطالبه گری در حوزه انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر فردی که مدعی حرکت انقلابی در حوزه است، باید ذی سهم در انقلاب اسلامی بوده و برای نظام اسلامی هزینه داده باشد، یا اینکه در چارچوب اصول، آرمان ها و اهداف انقلاب و زیر چتر ولایت فقیه حرکت کند، نه اینکه ارزشهای نظام را به چالش بکشد.

حجت الاسلام ذوالنور ابراز داشت: برخی جریان های مطالبه گر در جلسات خود مطالبی را بیان می کنند، که اگر مطالب آنها با سخنان فرد مساله دار، مغرض آمریکایی، صهیونیستی و منافقین خارج نشین علیه انقلاب و نظام اسلامی مقایسه و نام گوینده حذف شود، نمی توان تشخیص داد که این سخنان از جریان مطالبه گر یا از فرد منافق و مغرض بیان شده، اما متأسفانه برخی گروه های مطالبه گر در هدف قرار دادن اصول، آرمان ها و پایه های انقلاب این گونه رفتار می کنند.

ارسال نظرات