۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۹۴۹۳۷
آیت الله حسینی بوشهری:

رسانه باید نقاط ضعف مجموعه ها را با خیرخواهی تذکر دهد

رسانه باید نقاط ضعف مجموعه ها را با خیرخواهی تذکر دهد
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر رویارویی مستقیم با مجموعه‌ای نتیجه نداد ورود یک رسانه بازهم باید خیرخواهانه باشد و این نگاه قطعا نتیجه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار حجت الاسلام محمدمهدی محققی، مدیرعامل و جمعی از مسؤولان خبرگزاری رسا ضمن خیر مقدم گفت: به سرفصل‌های خوبی اشاره کردید که اگر بخواهد به درستی کار شود بیش از یک سال زمان می‌برد.

وی افزود: رسانه به خصوص رسانه حوزوی مسؤولیت سترگی دارد و می‌تواند دیده‌بان مسائل باشند و اگر مسؤولین یک رسانه حوزوی از جنس حوزویان باشند بهتر می‌توانند عمل کنند، زیرا مسائل و اقتضائات حوزه را می‌شناسند؛ رسانه باید دیدبانی کند و نقاط قوت را برجسته کرده و اگر نقطه ضعفی وجود داشته باشد را با نگاه قرآنی و امر به معروف منعکس کند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: اگر نگاه دست اندرکاران رسانه خیرخواهانه باشد، هر آن چه در مورد مجموعه‌ای گفته شود باید مورد استقبال آن مجموعه قرار گیرد؛ کسانی که در رأس مجموعه‌ای هستند شاید نتوانند نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنند، اما اگر کسی از دور حتی به صورت منتقدانه نگاه کند بهتر می‌تواند ضعف و قوت یک مجموعه را تشخیص دهد.

وی تصریح کرد: اگر رسانه بتواند پیشنهاد اصلاح یک نقطه ضعفی را بدهد کمال خیرخواهی است؛ چیزی که در رسانه منتشر می‌شود با چیزی که رودررو با فرد، نهاد و مجموعه‌ای که رسانه را باور داشته باشد تفاوت داشته چرا که اینگونه با صراحت بیشتری طرح بحث و هم افزایی می‌کنند و اگر پاسخی برای صاحب رسانه داشته مطرح کند چرا که گاهی رسانه‌ها از ریزه کاری‌های مجموعه‌ها خبر ندارند و توضیحات همین ریزه کاری‌ها می‌تواند نگرانی‌هایی را رفع کند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: اگر رویارویی مستقیم با مجموعه‌ای نتیجه نداد ورود یک رسانه بازهم باید خیرخواهانه باشد و این نگاه قطعا نتیجه می‌دهد؛ هدف رسانه این نیست که دست به افشاگری بزند همان‌گونه که امروز مرسوم است چرا که اگر خیرخواهانه عمل کند باید نقاط قوت هم دیده شود و علاوه بر آن برای نقاط ضعف راهکار داده شود؛ یکی از ویژگی‌های نبی اکرم تحسین کردن کار خوب بود و برای آن نیز سرمایه گذاری می‌کرد تا این کار خوب رشد کند و در مقابل اگر کار ناپسندی می‌دید و از طرقی سعی می‌کرد که این کار بد صورت نگیرد.

وی با تأکید بر ضرورت شکل گیری نقد‌های منصفانه در رسانه ها، ابراز کرد: نقد در جامعه چیز خوبی است البته گاهی بعضی افراد مرز نقد و توهین را جابه جا می‌گیرند؛ اگر در رسانه‌ای نقدی صورت بگیرد، اما شرایط آن رعایت نشود، آن نقد به جای اثر مثبت، بازخورد منفی بر جای خواهد گذاشت و فضای جامعه را ملتهب می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: اخیراً در برخی رسانه‌ها مشاهده کردیم متأسفانه به جای این که قلم به سوی نقد منصفانه حرکت کند، به سوی مسیر‌های دیگری رفت و از همین جهت اثربخشی مورد نظر نویسنده نیز محقق نشد و سرانجام به عذرخواهی منتهی شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در دیدار‌هایی که رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و برخی اقشار جامعه دارند؛ می‌بینم در یک فضای صمیمی نقد‌هایی مطرح می‌شود، اما همه این‌ها با اهانت تفاوت‌های بسیاری دارد و اسلام عزیز و آموزه‌های دینی نیز رعایت ادب و اخلاق در هر نقدی را توصیه کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری بر ضرورت صیانت از جایگاه رهبر معظم انقلاب تاکید داشت و خاطر نشان کرد: این شخصیت بزرگ، افتخار همه ملل آزادی خواه جهان است؛ امروز نه تنها ملت بزرگ ایران، بلکه همه ملل آزاده جهان به موضع گیری‌های ایشان توجه دارند؛ تدابیر، رهنمود‌ها و مواضع ضد استکباری ایشان همواره مورد توجه آزادی خواهان قرار دارد و این مایه اعتبار کشور است.

خبرنگار: حسن شیخی

ارسال نظرات