۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۷۰۱۰۲۳

چرا ناراحتید؟!

چرا ناراحتید؟!
پس از یادداشت تحلیلی خبرگزاری رسا، عده‌ای طلبه ناشناس با صادر کردن بیانیه‌ای، یادداشت خبرگزاری رسا در نقد اظهارات محقق داماد را توهین به علما خواندند!

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هفته گذشته خبرگزاری رسا در یادداشتی با عنوان «کلمه حقی که اراده اش باطل است»، به بررسی نظرات برخی از سران سکولارهای حوزوی پرداخت و آرای آنان را مورد بررسی قرار داد. پس از انتشار این یادداشت عده‌ای از شاگردان و برخی روحانی نماها بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن یادداشت رسا را اهانت به علما قلمداد کردند. در این بیانیه آمده: خبرگزاری حوزوی رسا، در خبری تحلیلی به ساحت علمای نواندیش حوزه بویژه حضرات آیات: حاج سیدمصطفی محقق داماد، سیدمحمدجواد علوی بروجردی، حاج سیدحسن خمینی، اهانت کرده و با تعبیرهایی که شایسته خودشان هست، این بزرگواران را نواخته است! تعبیر، لیبرال، سکولار، مرجع سازی، کلمات حقی که باطلی از آن اراده شده، سخنان ظاهر فریب و...، نشان از عمق کینه و ترس انقلابی نماها از نفوذ اجتماعی نواندیشان است!

همچنین این افراد ناشناس نوشته اند: ما روحانیون ضمن تقبیح عمل این خبرگزاری، هشدار می دهیم که نه شما و نه هیچکس دیگر(به جز مراجع بزرگوار تقلید) متولی روحانیت و حوزه های علمیه نیستید! ... ما جمعی از روحانیون ضمن محکومیت اهانت خبرگزاری رسا، حمایت خود را از جایگاه رفیع مرجعیت و مراجع بزرگوار تقلید و حضرات آیات حاج سید مصطفی محقق داماد، حاج سید محمد جواد علوی بروجردی و حاج سیدحسن خمینی اعلان می داریم.

خبرگزاری زرد اصلاح طلب انصاف نیوز که در سابقه خود مصاحبه با خبرنگار رژیم صهیونسیتی را دارد، اقدام به انتشار بیانیه فوق کرده و از حرفی که محقق داماد به مرحوم شیخ عبدالکریم حائری نسبت داد که قائل به جدایی دین از سیاست بود تمجید کرد! نکته‌ای که این بیانیه را جالب می‌کند اسامی امضا کنندگان آن است که جایگاهی در حوزه ندارند و ناشناخته هستند و همین مسأله بر ابهام این بیانیه افزوده است. البته ناگفته نماند که از آن طرف بزرگان و اساتید برجسته حوزه علمیه همچون آیات خاتمی، فاضل لنکرانی، رجبی، حسینی بوشهری و... در نقد اظهارات محقق داماد مصاحبه و سخنرانی کردند.

انصاف نیوز

 

 

نقد بزرگان

آیت الله خاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، با بیان تعریضی به سخنان محقق داماد گفت: «ولایت فقیه یعنی احیای ارتباط دین با سیاست و تفکر جدایی دین از سیاست عملا زدن زیر بنای جمهوری اسلامی ایران است؛ بنده نمی‌گویم هر کسی که این حرف را می‌زند، این نظر را دارد ولی می‌گویم این نظریه در حقیقت تلاش برای سست کردن نظام ولایی است.» همچنین ایشان در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد نیز نقدی بر بیانات محقق داماد داشتند.

آیت الله رجبی نیز در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص یکصدسالگی حوزه و تلاش برخی از افراد و جریان ها برای نمایش چهره ای سکولار از حوزه، با اشاره به اینکه برخی به دنبال سکولاریزه کردن حوزه های علمیه هستند، بیان کرد: متأسفانه برخی درصدد نشان دادن این نکته هستند که بزرگان حوزوی با جدایی حوزه از سیاست توانستند از کیان حوزه های علمیه محافظت کنند؛ این اندیشه مخالفان نظام و دشمنان انقلاب است و بیان آن از جانب برخی نشانه ناآگاهی است و یا آنها در واقع مزدور و عمال دشمنان نظام اسلامی هستند.

و اما آیت الله کعبی پیام اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد را در صحنه بودن روحانیت و حوزه های علمیه در میدان تحقق اهداف و ماموریت های انقلاب اسلامی دانست و افزود: حوزه های علمیه و روحانیت بیدار، آگاه و حاضر در صحنه است و همچنین روحانیت در مقابل تهدیدها و چالش ها ایستاده و به دشمنان و طراحان جنگ نرم هرگز اجازه نمی دهد که حوزه های علمیه و روحانیت را منزوی کند.

 

تعداد بازدید : 3

صوت بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در نقد اظهارات محقق داماد

کمی مطالعه کنید!

شاید در این میان، اصلی‌ترین جواب را آیت الله جواد فاضل لنکرانی به محقق داماد داد و با اشاره به کتابی از آیت الله بروجردی اظهارات محقق داماد را مردود دانست و تصریح کرد: شما که ادعای علمیت دارید، کلمات مرحوم آقای بروجردی را ببینید؛ عبارات فراوانی در همین کتاب صلاة جمعه و دیگر کتاب‌های ایشان وجود دارد که یک فقیه باید بنشیند و نگاه سیاسی مرحوم آقای بروجردی را از آنها استخراج کند. نظر مرحوم آقای بروجردی در بحث نماز جمعه، در کتاب البدر الزاهر فی صلاۀ الجمعة و المسافر (ص ۷۸ به بعد) آمده است، ببینید ایشان راجع به ولایت فقیه چه می‌گوید؟ راجع به دین چه می‌گوید؟ چرا نسبت خلاف به مرجعی داده می‌شود که استوانه‌ای در میان مراجع بوده و تاریخ مرجعیت، کمتر مانند ایشان را به خود دیده است! امام خمینی(ره) نیز مولود و محصول مرحوم آقای بروجردی و هم‌چنین مرحوم حائری است.

وی همچنین ادامه داد: آیت الله بروجردی در انتهای ص ۷۴ درباره نسبت اسلام با سیاست مدن می‌فرماید: «لا یخفی أنّ سیاسة المدن و تأمین الجهات الاجتماعیة فی دین الإسلام لم تکن منحازة عن الجهات الروحانیة و الشؤون المربوطة بتبلیغ الأحکام و إرشاد المسلمین، بل کانت السیاسة فیه من الصدر الأوّل مختلطة بالدیانة و من شئونها سیاست از اول ممزوج با حقیقت دین و از شئون حقیقت دین است فکان رسول الله صلّی الله علیه و آله بنفسه یدبّر أمور المسلمین و یسوسهم خود پیامبر اکرم متصدی بود و امور را تدبیر می‌کرد و یرجع إلیه فصل الخصومات و ینصب الحکّام للولایات برای ولایات حاکم تعیین می‌فرمود و یطلب منهم الأخماس و الزکوات و نحوهما من المالیات».

حضرت امام نیز به عنوان شاگرد ایشان به عظمت علمی آقای بروجردی معترف بود و بنابر تصریح علما، امام برخی از مبانی اصولی‌اش را از آقای بروجردی گرفته است؛ در نتیجه بعید نیست مبنای سخن امام خمینی در باب «الاسلام هو الحکومة» در همین کلمات مرحوم آقای بروجردی ریشه داشته باشد و باید پرسید آیا این جفای بزرگی در حق آقای بروجردی نیست که گفته شود ایشان فرموده است: اسلام کاری به سیاست ندارد؟! چرا برخی افراد کمی مطالعه نمی‌کنند و به تاریخ و نظرات بزرگان رجوع نمی‌کنند تا به آنان تهمت نزنند؟

 

حوزه انقلابی

 

بدنه حوزه علمیه کجاست؟

بزرگی از اساتید حوزه، وقتی درس نخواندن برخی از طلاب انقلابی را مشاهده می‌کرد این شعر را می‌خواند «درم داران عالم را کرم نیست، کرم داران عالم را درم نیست!» و سپس می‌گفت: کسانی که کاری به انقلاب ندارند با درس خواندن و مدرک گرفتن، به درجات علمی می‌رسند و در مجامع علمی روی آنان حساب می‌کنند ولی طلاب انقلابی به دنبال مدرک نیستند و نیازی به ورود در مجامع علمی نمی‌بینند و این اشکال دارد.

فحوای کلام ایشان را می‌شود تأیید کرد و باید گفت چه خوب بود اگر بدنه طلاب حوزه علمیه به این درجه می‌رسیدند و سخنان محقق داماد و سایر سکولارهای حوزوی را نقد علمی دقیق می‌کردند. طلاب باید بتوانند به صورت فقهی و مبنایی و دور از اهانت و تندروی و با رجوع به کتاب آیات عظام حائری یزدی، بروجردی، و... که برخی آنان را غیر سیاسی می‌دانند، سخنان سکولارهای حوزوی را نقد کنند.

این نیاز امروز دوچندان است و متأسفانه در قم افرادی هستند که ادامه دهنده سخنان کدیور و سروش اما در لباس روحانیت هستند و دوباره باید تأکید کرد که مرکز اصلی آنان مجمع محققین و مدرسین است. همچنین رسانه‌های اصلاح طلب نیز دربست در اختیار آنان است و طلاب انقلابی نیز باید برای خود رسانه‌های مختلفی داشته باشند تا صدایشان را به طلاب جدیدالورود برسانند و عموم مردم را از حقیقت دین و انقلاب آگاه کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
خیلی خوب بود .
جناب محقق داماد که چند دهه است از بیت المال و حکومت اسلامی امرار معاش می کند ، چگونه خود را جدای از سیاست می داند؟
اقای جعفریان هم که با بودجه و رفاقت سیاسی های اعتدالی به نام و نان رسیده چگونه مدعی جدایی دین از سیاست است؟!
5
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
احسنت
3
0
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
چرا نا راحتید هر گز نباشید __کَنید دین از بن از هم بپاشید __سیاست را جدا از آن بدانید __ رضاخانی دگر را باز خوانید __چه بهتر بار دیگر دیگر انگلیس را __بمیدان آورید با کاسه لیس ها __ بچرخانند امورات نیک و عالی __نشانند مفسدان را روی قالی ___
ز نیکی ها کنند اذهان خالی __شوند هر لحظه از حالی به حالی
1
0
رضا
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
احسنتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
آقای مصطفی محقق داماد شخصیت کم نظیری در عصر ماست بیش وپیش ازهرچیز یک عالم حوزوی است که قله های فقه وفقاهت رادرقم وتهران فتح کرده حقوق دان وفیلسوف است ویکی ازافراد مرجع وهدف در باب تاریخ شفاهی شهید مطهری وشهید بهشتی است که ضرورت ایجاب می کند خاطرات علمی فرهنگی قضایی حوزوی ایشان ضبط وثبت شود یک سرمایه علمی است انتقاد به یک سخنرانی ایشان نباید بهانه ای برای حذف ایشان شود
0
0