۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۴۰۹
از سوی رییس مرکز تخصصی مهدویت؛

فعالیت‌های مرکز تخصصی مهدویت تشریح شد

خبرگزاری رسا ــ مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، عملکرد، اقدامات و فعالیت های این مرکز علمی را تشریح کرد و از فارغ التحصیل شدن بیش از 300 نفر از این مرکز و همچنین راه اندازی درس خارج مهدویت در قم خبر داد.
حجت الاسلام مجتبي كلباسي رييس مركز تخصصي مهدويت


حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با ارائه گزارشی از برنامه های این مرکز گفت: مرکز تخصصی مهدویت در سال 83 تاسیس شده است و دلیل تاسیس این مرکز علمی اهتمام و توجه بیشتر به مسائل مربوط به مهدویت و انجام کار علمی در این زمینه بوده است.

وی با بیان این که مساله مهدویت از مسائل مهم دین اسلام و مکتب تشیع  است و در حوزه های علمیه کرسی در این خصوص اختصاصی نداشته، اظهار کرد: به همین منظور مرکز تخصصی مهدویت تلاش کرده تا بتواند در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام دهد.

حجت‌الاسلام کلباسی ابراز داشت: البته علمای سلف از جمله شیخ طوسی، شیخ صدوق، صحابه ائمه، و سایر بزرگان با عنایت به این موضوع تالیفات متعدد و مستقلی را به صورت اختصاصی پیرامون موضوع مهدویت تالیف کرده‌اند که در حال حاضر از کتب اصلی موضوع مهدویت به شمار می‌آید.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: به دلایل مختلف به ویژه فعالیت گروه‌های انحرافی که موجب شده بود برخی‌ها به دلایل متعدد از پرداختن به مساله مهدویت احتراز می کردند، اما در دهه گذشته به ویژه شرایط دوران جنگ این مساله در بین شخصیت ها و فرهیختگان مثل آقای قرائتی، رحیمیان و سایر عزیزان و شخصیت ها مطرح شد.

وی در ادامه افزود: اینها دور هم نشستند و تصمیم گرفتند که اگر این موضوع رها شود و به دست افراد بی‌اطلاع و مغرض بیفتد، کارهای ارائه شده بسیار سطحی خواهد بود.

حجت الاسلام کلباسی گفت: این مسائل پیش پا افتاده، خرافات و بدعت‌ها شایسته ولایت و جایگاه امام زمان(عج) نبود و حتما باید جایی در حوزه می بود که به این موضوعات کلیدی و اساسی بپردازد.

وی اظهار داشت: مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اهتمام مدیران حوزه علمیه قم و اعضای شورای عالی آغاز به کار کرد و تاکنون بیش از 300 فارغ التحصیل داشته و به همت این مرکز دهها رساله در موضوع مهدویت نوشته شده و صدها کتاب در این موضوع چاپ شده است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز داشت: این عزیزان هزاران دوره کوتاه مدت مهدویت در سراسر کشور برگزار کرده اند تا با تبیین حقایق جلوی خرافات و انحرافات گرفته شود.

حجت الاسلام کلباسی بیان داشت: مربیان فراوانی در این مرکز تربیت شدند تا بتوانند دوره های تخصصی کوتاه مدت مهدویت را اجرا کنند، نمایشگاه های متعدد در مسجد جمکران برپا کرده‌ایم که در روشنگری مسائل مربوط به امام عصر(عج) و پاسخگویی به خرافات و بدعت ها تاثیر بسیار خوبی داشت.

وی بیان داشت: با فعالیت بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) و تشکیل مجتمع فرهنگی یاوران مهدی در مجاورت مسجد مقدس جمکران، صدها هزار نفر از زمان تاسیس این بنیاد تاکنون، از اقشار مختلف مردم به این مکان آمده‌اند و دوره دیده‌اند.

حجت الاسلام کلباسی بیان داشت: هزاران برنامه رسانه ای و تلوزیونی با پشتیبانی علمی و فکری مرکز تخصصی مهدویت ساخته شده است، این مرکز در رسانه ها، مجلات و صدا و سیما نیز برنامه های بسیار خوبی داشته ایم.

وی بیان داشت: البته ما ادعا نمی کنیم که به نحو شایسته و مطلوب فعالیت کرده ایم و چنین سخنی از هیچ کسی هم پذیرفته نیست، ما در اندازه ای که عقلمان رسیده و توان مان اجازه داده فعالیت کرده‌ایم و باید توجه داشت که عرصه های فعالیت بسیار گسترده است.

حجت الاسلام کلباسی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم ما مواجهه با انحرافات و ظن و گمان ها است، ما در عراق با این مساله مواجه بودیم و الان هم هستیم که ادعاهای ارتباط و مهدویت مشاهده شد و ما مجبور شدیم چهل نفر از فضلای نجف را در اینجا آموزش دهیم.

وی از راه اندازی درس خارج مهدویت به همت این مرکز علمی در شهر مقدس قم خبر داد و گفت: جلسات درس خارج مهدویت هفته ای سه بار با حضور طلاب و فضلا در مرکز تخصصی مهدویت تشکیل می شود، جزوات آن نیز منتشر شده است. /924/ت302/ع

ارسال نظرات