۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۴۷۳
در قم؛

نشست علمی شخصیت و تراث علمی عبدالرزاق الصنعانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تخصصی «عبدالرزاق الصنعانی؛ شخصیته و تراثه العلمی» از سوی مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی برگزار شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «عبدالرزاق الصنعانی؛ شخصیته و تراثه العلمی» یکشنبه شب از سوی مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی تحت اشراف دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی‌(ره) برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام جعفر محمودتبار از محققان حوزوی و دبیر علمی این نشست با بیان این‌که در گذشته برخی علمای اهل سنت به سبب برخورد اعتدالی با معارف اهل بیت‌(ع) به شیعه‌گری محکوم شدند، گفت:‌ این علما به نقل احادیث اهل بیت‌(ع) در آثار خود می‌پرداختند.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم به ارائه اثر جمعی از محققان حوزوی به عنوان «عبدالرزاق الصنعانی، شخصیته و تراثه العلمی» پرداخت و گفت:‌ موضوع این رساله دو سال پیش از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی مطرح شد که جمعی از طلاب به تحقیق پیرامون آن پرداختند.

وی افزود: فصل اول این رساله به مباحثی همچون ولادت و وفات، زندگی علمی، نظرات علمای شیعه درباره شخصیت عبدالرزاق، روایات او در کتاب اربعه، نظرات علمای عامه در رابطه با وی، روایات او در کتاب صحیح بخاری و مسلم، مذهب وی، روایات او در فضایل اهل بیت‌(ع) می‌پردازد.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که فصل دوم این اثر درباره کتاب المصنف عبدالرزاق الصنعانی است، ادامه داد: مطالبی مشتمل بر نسخ خطی، استادان و شاگردان این عالم دینی، ابواب و احادیث ائمه اطهار‌(ع) در این کتاب به چشم می‌خورد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام فخرالدین اسدی طوسی از استادان حوزه علمیه قم به نقد این تحقیق پرداخت و با بیان این‌که محققان در تلاشند عبدالرزاق را یک عالم شیعی معرفی کنند، گفت: ای کاش مشخص می‌شد که عبدالرزاق شیعه دوازده امامی است یا آنچه علمای اهل سنت برای نجات بخاری تراشیده‌اند.

وی افزود: عبدالرزاق هیچ ارتباطی به جهان تشیع ندارد، بلکه از علمای اهل تسنن است؛ چراکه اگر مجموعه مطالب ارائه شده در این رساله را ملاک و محور شیعه بودن عبدالرزاق بدانیم؛ پس باید نسائی از صحابه اهل سنت را هم شیعه بدانیم؛ چراکه مطلبی در رسای حضرت علی‌(ع) نگاشته است.

این محقق حوزه علمیه قم تصریح کرد: مفسران شیعه اگر بخواهند تفسیر روایی بنویسند معتقدند بایستی روایاتی که از اهل بیت‌(ع) رسیده‌ است نقل شود، اما می‌بینیم که عبدالرزاق در تفسیر خود توجهی به این موضوع نداشته است.

وی با بیان این‌که عبدالرزاق شیعه نبوده و از اهل تسنن است به روش وی درباره بیان فضایل امام علی‌(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) پرداخت و گفت: روش بیان وی با دیدگاه‌های شیعه تفاوت شکلی و ماهوی دارد و این خود نشان می‌دهد که عبدالرزاقی شیعه نبوده است.

حجت‌الاسلام اسدی طوسی، استناد به کلام نجاشی و شیخ طوسی را صحیح ندانست و افزود: نجاشی و شیخ طوسی هیچ اشاره‌ای به تاریخ ولادت و وفات عبدالرزاق نکرد‌ه‌اند که می‌توان گفت این عبدالرزاق مدنظر آنها نبوده است.

گفتنی است، نشست علمی «عبدالرزاق الصنعانی، شخصیته و تراثه العلمی»، یکشنبه شب 22 اسفندماه با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) قم برگزار شد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات