۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۶۱۶

نخستین نشست تخصصی نقش علم کلام در تحول علوم انسانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست تخصصی نقش علم کلام در تحول علوم انسانی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
نشست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست تخصصی نقش علم کلام در تحول علوم انسانی شب گذشته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

حجت الاسلام هادی صادقی در این نشست علمی به تعریف علم کلام پرداخت و گفت: کلام علمی است که به منظور دفاع از ایمان مومنین با انواع روش های علمی برای اثبات، تنظیم و تبویب و دفاع از عقاید اسلامی و همچنین دفاع از فلسفه مجموعه معارف دینی‌می پردازد.

وی بیان داشت: خداوند هرچه برای ساخت انسان در ساحت های فردی و اجتماعی نیاز دارد برای بشر مطرح کرده و وحی، روشنگر فرد انسانی و جامعه انسانی است.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: جامعه ایمانی به سمتی می رود که نتیجه اش گسترش دین است و اگر پدیده ای دنیایی هم محقق گردد در راستای تقویت ایمان نهاده می شود.

در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تعدد تعاریف از علوم انسانی گفت: منظور از علوم انسانی مورد بحث، علوم انسانی رفتاری اجتماعی تجربی عقلی است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از علوم انسانی از اخلاق و حقوق صحبت می کند و مملو از ارزش ها است و از بایدها و نبایدها صحبت می کند.

عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در ادامه ضمن بیان پارامترهای دخیل در تحول علوم انسانی در حوزه علم کلام تشریح کرد: علم دینی به معنای تأثیر انگیزه دینی بر علم، نقش گزاره­های دینی در انتخاب موضوع، تأثیر پیش‌فرض‌های متافیزیکی بر گزاره­های علم و . . . است، چون قوام علم به روش‌شناسی آن است، علم دینی را به معنای تأثیر دین در روش علم می­پذیریم و ادعای ما این است که دین، مدلی از روش­شناسی علم را در اختیار ما می­نهد که با این مدل می­توان به علم دینی دست یافت.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین به نقد و بررسی دیدگاه های سخنران پرداخت. /909/پ202/ع

ارسال نظرات