۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۷۱۸

مجموعه مقالات همایش روحانیت و انقلاب اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مجموعه مقالات همایش روحانیت و انقلاب اسلامی از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.
روحانيت و انقلاب اسلامي-جلد اول-مجموعه مقالات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجموعه مقالات همایش روحانیت و انقلاب اسلامی به اهتمام عبدالوهاب فراتی از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

این کتاب از سه بخش کلیات، روحانیت، فعالیت‌ها و کارویژه‌ها و روحانیت، مسائل و راهبردها تشکیل یافته است که در بخشی از مقدمه آن به قلم عبدالوهاب فراتی، دبیر کمیته علمی همایش روحانیت و انقلاب اسلامی می‌خوانیم: «روحانیت به دلیل نقشی که در تمدن نص محور ما به عنوان مفسران دین دارد، از جایگاهی معنوی و برتر نسبت به سایر نهادهای مدنی برخوردار است».

در دیباچه این کتاب مباحثی همچون قبض و بسطی در دیدگاه فقهی روحانیت نسبت به نظام سیاسی، رابطه روحانیت و دولت در جامعه‌سازی، نقش حوزه‌های علمیه در مهندسی تمدن اسلامی، بررسی و تحلیل جایگاه رسانه‌ای روحانیت در سه دهه پس از انقلاب اسلامی، الگوی تعامل روحانیت و دولت اسلامی و مطالعه کارویژه‌های روحانیت براساس دانش آینده‌پژوهی به چشم می‌خورد.

نقش طبقه متوسط سنتی در جمهوری اسلامی با تأکید بر روحانیت شیعه، بایسته‌های روحانیت در دستگاه قضائی، اصول راهبردی فعالیت‌های اجتماعی سیاسی روحانیت براساس اندیشه امام خمینی‌(ره)، حوزه‌های علمیه و وحدت اسلامی، آسیب‌شناسی آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه شیعه و روشنفکری حوزه‌ای؛ امکان یا امتناع مفهومی از دیگر مطالب این بخش است.

خدمات متقابل روحانیت و انقلاب اسلامی، مناسبات روحانیت و سیاست، الگوهای تعامل مرجعیت و نهاد ولایت فقیه، روحانیت و نیازهای تئوریک نظام اسلامی، بررسی شئونات و سمت‌های دولتی و غیردولتی روحانیت، الگوهای تعامل روحانیت با نظام سیاسی و مرجعیت دینی و نقش آن در تحولات اجتماعی و سیاسی ایران از عنوان‌های مطرح شده در بخش کلیات است.

«قبض و بسطی در دیدگاه فقهی روحانیت نسبت به نظام سیاسی» به قلم سیدسجاد ایزدهی، «رابطه روحانیت و دولت در جامعه‌سازی قبل و بعد از انقلاب اسلامی» اثر علیرضا پیروزمند، «نقش حوزه‌های علمیه در مهندسی تمدن اسلامی» نوشته مصطفی جمالی، «تحلیل بازنمایی سنخ‌شناسی کاراکتر «روحانی» در سینمای ایران» به قلم مجید سلیمانی از جمله مقاله‌هایی است که در این مجموعه گردآوری شده است.

همچنین از «بایسته‌های روحانیت در دستگاه قضایی» به قلم سیداحمد حبیب‌نژاد، «اصول راهبردی فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی روحانیت براساس اندیشه امام راحل» نوشته روح الله دهقانی، «حوزه‌های علمیه و وحدت اسلامی» به قلم حسن عبدی‌پور و ابراهیم عباسی، «آسیب‌شناسی آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه شیعی» اثر شریف لک‌زایی و «روشنفکری حوزه‌ای؛ امکان یا امتناع مفهومی» اثر منصور میراحمدی از دیگر مقاله‌های این مجموعه است.

این کتاب دربردارنده 13 مقاله است که هدف از تدوین خود را این‌گونه توجیه می‌کند: «روحانیت قدیمی‌ترین نهادی است که در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام توانسته است در زندگی اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان به ویژه شیعیان نقش بی‌بدیل ایفا کند که این تلاش نیازمند انجام بررسی‌های متعددی است».

گفتنی است، مجموعه مقالات همایش روحانیت و انقلاب اسلامی در قطع وزیری، 488 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و به قیمت هفت هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شده است. /920/ن601/ع

ارسال نظرات