آیت الله جوادی آملی:
مشکل جامعه بشری غفلت از خویشتن است
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی، با اشاره به اینکه لا اکراه فی الدین ناظر به مقام تکوین است نه تشریع، گفت: وحی و دین الهی از همان زمان صدور تا زمانی که به سطح جامعه برسد معصومانه به دست مردم می رسد، از آن به بعد مردم در انتخاب مختار و آزادند اما در مقام تشریع وضع متفاوت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه حج به تفسیر و تبیین آیات 75 و 76 این سوره شریفه پرداخت.
وی ابراز داشت: ربوبیت به واسطه خلقت حاصل می شود، آن کس که آفریدگار نیست، پروردگار هم نیست و کسی که رب نیست معبود هم نیست.
مفسر قرآن کریم گفت: قرآن کریم درباره بت هایی که مشرکان می پرستند می گوید اینها نه تنها خالق نیستند بلکه مخلوق هستند، الهه و خدایان بت پرستان نه تنها مشکل دیگران را حل نمی کنند بله مشکل خودشان را هم نمی توانند حل کنند.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اینکه توحید در خاورمیانه به برکت حضرت ابراهیم خلیل الله مانده همین است، اینها از ابتدا برهان اقامه کردند نشد، بعد فرمودند اف لکم نشد، بعد تبر گرفتند و بت ها را ریز ریز کردند، بازهم نشد و بعد درون آتش رفتند که محقق شد؛ این گونه نبود که بشر به طور عادی و تجربه و حس گرایی موحد بشود.
کافر و معاند عندالعقاب از امدادهای الهی بی نصیبند
وی با بیان اینکه امداد الهی به عنوان آزمون برای هر دو گروه است، تاکید کرد: منتهی عندالاحتجاج و العقاب کافر و معاند نصیبی از امداد الهی ندارند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «الله یصطفی من الملائکه رسلا و من الناس ان الله سمیع علیم، یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم و الی الله ترجع الامور» بیان داشت: خدواند تبارک و تعالی هم نیازهای بشر را می داند، هم صلاحیت فرشتگان را می داند و می بیند و هم نسبت به همه آنها سمیع و بصیر است و جامعه بشری را به خوبی می شناسد و می داند که چه افرادی را به عنوان رسل برگزیند.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: حکم خداوند تبارک و تعالی وقتی به جامعه رسید آنها تکوینا آزاد هستند، اما در مقام تشریع وضع متفاوت است.
وی ادامه داد: در نظام تکوین جبر و اضطراری در کار نیست و انسان آزادانه یا مسلمان و یا کافر است که البته یک طرف هدایت و در طرف دیگر نیز هلاکت قرار دارد.
این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: لااکراه فی الدین ناظر به تکوین است نه تشریع و باید توجه داشت که هم جبر باطل است و هم تفویض و توحید افعالی حق است.
وی تاکید کرد: وحی را خدواند شخصا از آغاز تا انجام کنترل می کند و هر کس که رسالتی در دین دارد محفوف به رصد و کنترل الهی است و هرچه هست را خدا کنترل می کند.
مشکل جامعه بشری غفلت از خویشتن است
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مشکل ما این است که از خود غافلیم و نمی دانیم چه کسی ما بین ایدینا را رصد می کند و تنها گذشته و آینده را بررسی می کنیم.
وی افزود: وحی و دین الهی از همان زمان صدور تا زمانی که به سطح جامعه برسد معصومانه به دست مردم می رسد، از آن به بعد مردم در انتخاب مختار و آزادند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات دیگری از قرآن کریم ابراز داشت: آنهایی که در قیامت گرفتار می شوند دو دسته هستند، یک دسته لجوج و عنود هستند و عده ای هم لجوج نیستند، عده ای که لجوج و عنود نیستند می گویند خدایا ما را از جهنم و دوزخ خارج کن صالح و درستکار می شویم، خداوند هم در جواب شان می گوید اینها به هیچ وجه اهل عمل نیستند و حال که در دوزخ گرفتار شده اند این مساله را بیان می کنند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات