۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۰۴۸۰۵
استاد حوزه علمیه قم:

آیت الله گلپایگانی مرجعی دوراندیش و به روز بود

خبرگزاری رسا ـ یکی از فرزندان مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی با اشاره به شخصیت علمی و سیاسی این عالم ربانی، از وی به عنوان مرجعی دوراندیش و به روز یاد کرد و گفت: مواضع سیاسی ایشان رژیم شاه را ذلیل و درمانده کرده بود.
حضرت آيت‌الله سيدمحمدرضا گلپايگاني



حجت الاسلام والمسلمین سیدباقر گلپایگانی، فرزند مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت این عالم ربانی و فقیه برجسته فقید ابراز داشت: ایشان یکی از مراجع تقلید به روز و دور اندیش بود.

وی ابراز داشت: ایشان نه تنها از جامعه عقب نبود، بلکه بر همه مسائل و امور اشراف داشت و در مواقع مختلف ابتکاراتی داشت که مورد نیاز جامعه بود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: در زمانی که ایشان مدیریت حوزه علمیه قم را به عهده گرفت، کسی نبود طلاب را سرپرستی کند، ایشان با ابتکار جالب و دقیق خود مدارس برنامه ای را تاسیس کرد و مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنان خود و همچنین در سفر اخیر به شهر مقدس قم به این مطلب اشاره کرده‌اند.

فرزند مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی ادامه داد: بعد از حمله رژیم به مدرسه فیضیه و کشتار طلاب و روحانیان، ماموران رژیم از پذیرش مجروحان در بیمارستان ها جلوگیری می کردند از این رو ایشان دستور تاسیس یک بیمارستان ویژه طلاب را صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی تصریح کرد: این بیمارستان در جریان انقلاب اسلامی و همچنین هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی داشت و شمار زیادی از مجروحان در این بیمارستان مداوا شدند.

وی احداث خانه های عالم را یکی دیگر از اقدامات مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی دانست و تاکید کرد: عدم وجود خانه های عالم در آن زمان یکی از مشکلات مبلغان بود، ایشان با ابتکار خود دستور احداث خانه‌های عالم را صادر و اعلام کرد مردم لازم نیست سهم امام خود را برای من بفرستند و می توانند برای کمک به احداث خانه های عالم از آن استفاده کنند.

این استاد حوزه علمیه قم اهتمام به فعالیت های قرآنی را یکی دیگر از وجوه شخصیتی حضرت آیت الله گلپایگانی دانست و بیان کرد: در آن زمان آموزش قرآن کریم در مدارس وجود نداشت و با روشی که ایشان ابداع کرد حدود 19هزار دانش آموز در مدت کوتاهی آموزش های لازم را برای قرائت قرآن فراگرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی در ادامه با اشاره به مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی یادآورشد: این مدرسه که در خیابان ارم قم واقع شده است، تعداد چهل مدرس دارد و در هر مدرس نیز روزانه ده درس و در مجموع در این مدرسه روزانه حدود چهارصد جلسه درس برگزار می شود.

وی با اشاره به ابعاد شخصیت سیاسی مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی ابراز داشت: در بعد سیاسی رژیم شاه واقعا عاجز شده بود، در زمانی که تاریخ اسلامی را به شاهنشاهی تبدیل کردند، این شخصیت بزرگوار تنها کسی بود که نسبت به این مساله اعتراض کرد و رژیم شاه در برابر مواضع سیاسی ایشان ذلیل و درمانده شده بود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اعلامیه هایی که ایشان درباره رژیم صهیونیستی و اسرائیل صادر کرد، شاید بیش از همه مراجع و علما باشد، در جنگ شش روزه لبنان نیز ایشان از جریان اسلامی در این کشور حمایت می‌کرد و امام موسی صدر با ایشان در ارتباط بود. /924/ت302/ع

ارسال نظرات